The lexical minimum as the basis of teaching the Russian vocabulary to foreign students

  • О. Копилова
  • Т. Курилюк
Keywords: foreign students, lexical minimum, vocabulary, word selection criteria

Abstract

The article deals with the concept of the «lexical minimum» and approaches to creating a lexical minimum in the European and Russian linguodidactics. The authors analyze the function of the lexical minimum in lexical component modeling of foreign student’s communicative competence. They give the main characteristics of a lexical minimum and present classification of such dictionaries in accordance with research works on lexicography.

It is noted that different approaches to a dictionary entry structure and the dictionary itself, in the methods of selecting the vocabulary and the criteria for selecting words are observed in all subtypes of the lexical minimum dictionaries.

The problem of selecting a vocabulary for a particular foreign language level, in a way, remains unsolved. This occurs because of many reasons including the fact that the cognitive, functional and didactic value of different words is not always the same as language is an ever-changing system.

The main aim of the process of minimizing lexical content of a non-native language (second language) is to create a lexical basis of foreign language communicative skills in the most appropriate way.

The function of the lexical minimum in linguodidactics is to regulate the process of vocabulary formation and to determine the lexical component of the foreign student teaching process.

The minimization basis is the process of object reducing while its principal properties remain the same. In this regard, the language vocabulary is one of the most difficult objects of minimization. Formation of a lexical minimum must meet the teaching process requirements.

The authors consider the concepts of “lexical minimum of general knowledge” (lexical minimum of the Language for General Purposes) and “lexical minimum of professional communication” (lexical minimum of the Language for Specific Purposes). From the methodological point of view, the minimum of professional communication occupies the second position after the minimum of general knowledge so the primary task is to create the lexical minimum dictionaries of the Language for General Purposes.

The article contains an analysis of the main criteria for selecting lexical unit relevant for a modern lexical minimum, in particular for the standardized and normatively fixed graduation series of lexical minimums of the TORFL. There have been proposed principles of vocabulary selection not mentioned before but implicitly considered in the lexical minimum dictionary formation. The article also includes recommendations for compiling a general knowledge lexical minimum and its further application for teaching foreign students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрюшина Н.П. Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. Общее владение / Н.П. Андрюшина, Т.В. Козлова. – 5-е изд., испр., доп. – СПб. : Златоуст, 2015. – 80 с.

Андрюшина Н.П. Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. Общее владение / Н.П. Андрюшина, Т.В. Козлова. – [5-е изд., испр., доп.]. – СПб. : Златоуст, 2015. – 116 с.

Ардан Р.В. Комп’ютерний словник-мінімум української мови / Р.В. Ардан, Ф.С. Бацевич, З.В. Партико // Мовознавство. – 1996. – № 4–5. – С. 34–40.

Бей Л.Б. Введение в специальность : Введение в языкознание. Введение в литературоведение : тексты для чтения и развития науч. речи на рус. яз. для иностр. студентов-филологов / Л.Б. Бей, Н.И. Ушакова. – [3-е изд., испр. и доп.]. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2013. – 296 с.

Бук С.Н. Дефінітивний мінімум у тлумачному словнику української мови для іноземців / С.Н. Бук // Вісник Львівського університету. Серія : філологічна. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2004. – С. 150–159.

Ващенко В.С. Синонімічний словник-мінімум / В.С. Ващенко. – Дніпропетровськ : Дніпро, 1972. – 159 с.

Глобус : Практический курс для начинающих изучать русский язык. Часть 1 : учеб. пособие / Л.С. Безкоровайная, В.Е. Штыленко, Е.А. Штыленко. – [4-е изд., перераб. и доп.]. – Х. : ХНАДУ, 2008. – 184 с.

Ильина О.А. Лексический минимум по языку специальности «Робототехника» как основа формирования лингвокоммуникативной компетенции иностранных магистрантов [Электронный ресурс] / О.А. Ильина. – Режим доступа : http://hmbul.bmstu.ru/catalog/lang/ling/42.html.

Костомаров В.Г. Актуальные вопросы методики преподавания русского языка как иностранного / В.Г. Костомаров // Тезисы докладов на Х международном семинаре преподавателей русского языка высших учебных заведений социалистических стран. – М. : Рус. яз., 1967. – С. 3–15.

Лексические минимумы современного русского языка / [В.В. Морковкин, Ю.А. Сафьян, Е.М. Степанова, И.В. Дорофеев] ; под ред. В.В. Морковкина. – М. : Рус. яз., 1985. – 608 с.

Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Первый сертификационный уровень. Общее владение: Рос. гос. система тестирования граждан зарубеж. стран по рус. яз.; Н.П. Андрюшина (отв. ред.), Г.А. Битехтина, Л.П. Клобукова и др. – [5-е изд., испр., доп.]. – СПб. : Златоуст, 2015. – 197 с.

Леонтьев А.А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному / А.А. Леонтьев, Т.А. Королева. – М. : Изд-во Москов. ун-та, 1970. – 243 с.

Маркина Е.И. Лингводидактические основы разработки лексических минимумов по русскому языку как иностранному : для разных уровней и профилей обучения : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Маркина Елена Игоревна. – М. : МГУ, 2011. – 235 с.

Морковкин В.В. Лексика в обучении языку / В.В Морковкин., Е.М. Кочнева // Методика : заочный курс повышения квалификации филологов-русистов [под ред. А. А.Леонтьева]. – М. : Рус. яз., 1988. – С. 83–95.

Морозенко В.В. Лексический минимум как один из типов учебных словарей [Электронный ресурс] / В.В. Морозенко. – Режим доступа : http://www.euralex.org/elx_proceedings/Euralex 1988/022_ Valentina%20Morozenko.PDF. – от 15.01.2016.

Русско-украинско-английско-китайско-арабский медико-биологический словарь для иностранных студентов / [Т.Н. Алексеенко, Т.Е. Манивская, О.Н. Тростинская, Ван Лєй]. – Х. : ХНУ им. В.Н. Каразина, 2011. – 136 с.

Талашова В.П. Структурные особенности учебного словаря для иностранных студентов подготовительного факультета / В.П. Талашова // Учебный процесс как основа комплексной адаптации иностранных студентов к новой образовательной, социальной и культурной бреде : Материалы международной юбилейной научно-практической конференции, 22-24 июня 2005 г. – Одесса : ОНПУ ПФ, 2005. – С. 41–43.
Published
2017-11-23
How to Cite
Копилова, О., & Курилюк, Т. (2017). The lexical minimum as the basis of teaching the Russian vocabulary to foreign students. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (30), 83-97. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/9720