Modern system of professional training of foreign language teachers

  • В. В. Безлюдна
Keywords: future teachers of foreign languages, individual work, innovative technologies, pedagogical practice, system, training

Abstract

The author examines the modern state of foreign language teacher training in higher educational institutions of Ukraine based on an analysis of university reports and curricula in the field of “Philology (language and literature (English))”. The main components of the system are educational and organizational work, use of innovative technologies, organization of pedagogical practice, organization of individual student work, distance education, monitoring of students’ progress. The analysis of the curriculum and modular principle of foreign languages teachers training allows the author to structure student training in blocks and arrange the discrete-continuous study of educational material with a full management cycle.

It is established that the modern system of training foreign language teachers?? is characterized by unification and standardization of curricula and programs, increasing hours for individual work, use of various innovative, interactive, multimedia technologies. The author’s attention is focused on organization of pedagogical practice for foreign language teacher training in secondary school. Its essence lies in the fact that this practice being organized by a university and a secondary school is planned in close co-operation of teachers, psychologists, methodologists based on a common understanding of the idea of competence approach as a modern methodology of foreign language education. All these components create the most favourable conditions for the professional development of students, providing training that meets the growing demands on the modern teacher, his or her professional and personal qualities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бевз О.П. Місце та роль педагогічної практики у підготовці майбутніх учителів іноземних мов в Україні та Англії (Матеріал зібрано завдяки участі у проекті «Шкільний учитель нового покоління») / О.П. Бевз // Порівняльно-педагогічні студії. – Умань : ФОП Жовтий О.О., 2015. – № 1 (23). – С. 110–116.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ru.wikipedia.org/wiki/Стратегия.

Соколова І.В. Кредитно-модульна технологія навчання іноземних мов : умови та результати впровадження / І.В. Соколова // Педагогічний процес : теорія і практика : зб. наук. пр. – К., 2006. – Вип. 2. – С. 132–143.

Черньонков Я.О. Професійно-орієнтована підготовка майбутнього вчителя іноземних мов: нова парадигма / Ярослав Олександрович Черньонков // Наукові записки КДПУ. Серія : Філологічні науки (Мовознавство) / ред. кол. : О.А. Семенюк [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 136. – С. 528–533.

Шкільний учитель нового покоління. Допроектне базове дослідження (березень 2014 – березень 2015). – К. : Ленвіт, 2014. – 60 с.

Holmberg B. The Evolution, Principles and Practices of Distance Education / B. Holmberg. – Oldenburg : Bibliotheks und Informationssystem der Universitat Oldenburg, 2005. – 171 p.
Published
2017-11-23
How to Cite
Безлюдна, В. В. (2017). Modern system of professional training of foreign language teachers. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (30), 7-16. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/9697