Peculiarities of foreign pronunciation training considering the native language articulation basis

Keywords: analytic-linguistic approach, basis of articulation, phonetic interference, Russian for foreigners, Ukrainian for foreigners.

Abstract

This article deals with the issue of foreign pronunciation training. Extensive coverage is given to the importance of awareness of distinctions between specific articulation traits of the mother tongue and the foreign language. The research aims to prove the necessity of teaching foreigners Ukrainian and Russian on the ground of their native language articulation basis and outline the peculiarities of such training. The author states that contrastive analysis of the articulation basis of the native and foreign languages is the fundamental of nationally-oriented phonetics training. Contrastive analysis is engaged into the analytic-linguistic approach of articulation training. It allows anticipating and forestalling phonetic interferential manifestations as well as arranging exercises for pronunciation training and improving according to difficulties that different languages speakers face. The author takes into consideration the students’ mother tongue articulation basis that allows the lecturer to select training phonetic material and the students to process it in the most effective way and consistency. On the assumption of a long-term firsthand experience of teaching phonetics to foreign students, we offer several specific methods of phonetic work, which are effective for oriental languages speakers. The main purpose of learning Ukrainian and Russian consonantism for the Chinese is to distinguish between voiced and voiceless consonant pairs; for Turkmen and Iranian languages speakers – to tell hard and soft consonants apart; it is also important for all the named languages speakers to learn to articulate groups of consonant sounds.The author offers Russian and Ukrainian phonetic materials and describes the order of articulation training, especially for Chinese, Turkmen and Iranian languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

http://www.phonetics.ucla.edu/
Василенко Н.В. Формування орфоепічних умінь і навичок з української мови в арабськомовних студентів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Ніна Василівна Василенко. – К., 2009. – 183 с.
Груцяк В.І. Деякі особливості навчання китайських учнів на підготовчому відділенні для іноземних громадян / В.І. Груцяк // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2015. – Вип. 27. – С. 16–24.
Золотых Л.Г. Методика преподавания русского языка как иностранного в китайской аудитории : учеб. пособие / [Золотых Л.Г., Лаптева М.Л., Кунусова М.С., Бардина Т.К.]. – Астрахань : ИД «Астраханский университет», 2012. – 91 с.
Иванова Т.А. К вопросу о роли гласных и согласных в звуковых традициях русского и туркменского языков / Иванова Т.А., Винниченко С.Д., Гурмураева С. // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2011. – Вип. 19. – С. 28–33.
Иванова Т.А. К вопросу об обучении туркменских студентов русскому ударению / Иванова Т.А., Винниченко С.Д., Бегжанов Ш. // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць.– Х. : Константа, 2012. – Вип. 21. – С. 47–53.
Иванова Т.А. Некоторые моменты сопоставительного анализа фонетики русского и туркменского языков / Иванова Т.А., Винниченко С.Д., Атаев А. // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2009. – Вип. 15. – С. 69–73.
Ли Хуей Йин. Особенности реализации согласных в русской речи тайваньцев : дис. … канд. филол. наук : 10.02.19 / Ли Хуей Йин. – СПб., 1999. – 275 с.
Ли Шуцзинь. Сопоставление артикуляционных баз русского и китайского языков: вокализм / Ли Шуцзинь // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2011. – Вип. 19. – С. 64–72.
Лялька О. Явище фонетичної інтерференції при вивченні української мови в арабомовній аудиторії / О. Лялька // Теорія і практика викладання української мови як іноземної : зб. наук. праць. – Л. : ЛНУ ім. І. Франка, 2007. – Вип. 2. – С. 162–166.
Ма Яньфей. Порівняльна характеристика звуків українського та китайського мовлення в аспекті навчання китайських студентів української мови / Ма Яньфей // Studialinguistica : зб. наук. праць. – К. : ВПЦ «Київський університет», 2009. – Вип. 3. – С. 182–185.
Малишева О.Н. Вплив культурно-лінгвістичних особливостей китайських студентів на засвоєння ними російської мови / О.Н. Малишева, Т.В. Клочко // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2015. – Вип. 27. – С. 67–74.
Петров И.В. Преподавание русского языка в Китае на современном этапе: проблемы и перспективы / И.В. Петров, А.А. Скляренко // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки : зб. наук. праць. – Х. : Константа, 2013. – Вип. 22. – С. 195–202.
Спешнев Н.А. Фонетика китайского языка : учеб. пособие / Н.А. Спешнев. – Ленинград : Изд-во Ленинград. ун-та, 1980. – 141 с.
Published
2016-06-14
How to Cite
Прожогіна, І. М. (2016). Peculiarities of foreign pronunciation training considering the native language articulation basis. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (28), 87-96. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/6001