Вуличне мистецтво у міському просторі: розміщення та сприйняття у містах України

  • Наталія Провотар Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-2211-6509
  • Юлія Олішевська Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3132-1363
  • Костянтин Мезенцев Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1974-7860
  • Катерина Кравченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4654-3185
Ключові слова: місто, міський простір, вуличне мистецтво / стріт арт, мурал, публічний простір, розміщення, сприйняття, Україна

Анотація

У статті поглиблено розуміння місця вуличного мистецтва у міському просторі. Метою дослідження є аналіз тематичного спрямування, зумовленості, розміщення та сприйняття мешканцями об’єктів вуличного мистецтва у містах України. На основі аналізу попередніх досліджень узагальнено види та форми стріт арту, його місце у міському просторі. Дослідження ґрунтується на аналізі повідомлень у засобах масової інформації щодо об’єктів вуличного мистецтва, результатах глибинних напівструктурованих інтерв’ю мешканців Києва, а також спостережень авторів на вулицях кількох міст України.

Аналіз об’єктів вуличного мистецтва в Україні показав, що в цілому спостерігаються тенденції до децентралізації їх розміщення у міському просторі та регіоналізації. Бачення мешканців свідчить про їх вимогу щодо відповідності нових об’єктів стріт арту соціокультурному середовищу, доречності розміщення, «вбудованості» у міський простір. Виявлено, що важливими рушіями активізації вуличного мистецтва в Україні є міські арт-фестивалі, мега-події, соціально-політичні події та соціальні проблеми, ініціативи забудовників, а також програми бюджету участі.

Аналіз ставлення до тематичної спрямованості стріт арту показав, що пріоритетними для мешканців Києва є теми природи, зображення видатних осіб з незаплямованою репутацією, представників найважливіших професій, національна, патріотична та соціальна тематика, яка спонукає до роздумів, а також тексти відомих віршів та цитати. Негативним є відношення до політичної тематики, що супроводжується різними закликами. Підтверджено, що більш важливим вбачається локальний контекст об’єктів стріт арту. Показано, що при загалом позитивному сприйнятті вуличного мистецтва мешканці міст зацікавлені у необхідності контролю та регулювання розміщення нових об’єктів з урахуванням вимог партисипативності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Наталія Провотар, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат географічних наук, доцент

Юлія Олішевська, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат географічних наук, доцент

Костянтин Мезенцев, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор географчних наук, професор

Катерина Кравченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Посилання

Jacobs, J. (2021). The Death and Life of Great American Cities. Kyiv, CANactions. [In Ukrainian]

Gehl, J. (2018). Cities for People. Kyiv, Osnovy. [In Ukrainian]

Landry, Ch. (2006). The Creative City. Moscow: Classics ХХІ [In Russian]

McAuliffe, C. (2012). Graffiti or Street Art? Negotiating the Moral Geographies of the Creative City. Journal of Urban Affairs, 34(2), 189–206. https://doi.org/10.1111/j.1467-9906.2012.00610.x

Chang, T.C. (2019). Writing on the Wall: Street Art in Graffiti-free Singapore. International Journal of Urban and Regional Research, 43(6), 1046–1063. https://doi.org/10.1111/1468-2427.12653

Baldini, A. (2015). An Urban Carnival on the City Walls: The Visual Representation of Financial Power in Euro-pean Street Art. Journal of Visual Culture, 14(2), 246–252. https://doi.org/10.1177/1470412915592883

Moldoveanu, M., & Franc, V. (2014). Urban regeneration and more opportunities for artistic expression and cul-tural consumption. Procedia. Economics and Finance, 8, 490–496.

Havrylash, I.S. (2018). Mural art in the context of the mass culture of the 21st century. Issues in Cultural studies, 34, 133–142. [In Ukrainian] https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.154059

Havrylash, I.S. (2018). Murals and graffiti in modern Ukraine: features and differences. Culture of Ukraine, 62, 235–244. [In Ukrainian] https://doi.org/10.31516/2410-5325.062.23

Havryliuk, B. (2018). Ukrainian mural in terms of global art. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 37, 241–254. [In Ukrainian]

Mezentsev, K., Oliinyk, Y., & Mezentseva, N. (eds.) (2017). Urban Ukraine: in the epicenter of spatial changes. Ky-iv: Fenix. [In Ukrainian]

Mezentsev, K., & Mezentseva, N. (2017). Modern transformations of Kyiv public spaces: prerequisites, manifesta-tion and specifications. Human Geography Journal, 22(1), 39–46. [In Ukrainian]

Mezentsev, K., & Provotar, N. (2020). Kyiv’s Socialist-Time Neighbourhoods: an Ocean of Greyness Against Rain-bowfication? CANactions Magazine. MIKRORAYONS, 1, 94–110.

Turkington, R. (2004). Britain. High-rise housing as a ‘doubtful guest’. In: Turkington, R., van Kempen, R., & Was-senberg, F. (eds.) High-rise housing in Europe. Current trends and future prospects. Housing and urban policy studies, 28. Delft University Press, pp. 147-164.

Maslyak, P.O., Gryniuk, O.Y., & Kazantseva, K.A. (2017). Influence of street-art on the formation image and the principles of street-art geographical zones. Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series "Geology. Geography. Ecology", 46, 106–112. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2017-46-15

Olishevska, Yu. (2020). Murals as the newest tourist resources: the case of Kyiv. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 29(2), 364–376. https://doi.org/10.15421/112032

Romaniv, O.Ya., Rybachok O.M., & Savelieva, D.V. (2019). Strit-art v turystychnomu prostori Zhytomyra [Street art in the space of the tourist environment of Zhytomyr]. Geography and Tourism, 54, 41–49. [In Ukrainian] https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.54.41-49

Hawkins, H. (2012). Geography and art. An expanding field: Site, the body and practice. Progress in Human Geog-raphy, 37(1), 52–71. https://doi.org/10.1177/0309132512442865

Conklin, T.R. (2012). Street Art, Ideology, and Public Space. Dissertations and Theses. Paper 761, 332 p. https://doi.org/10.15760/etd.761

Molnár, V. (2017). Street Art and the Changing Urban Public Sphere. Public Culture, 29(2), 385–414. https://doi.org/10.1215/08992363-3749117

Dovey, K., Woolan, S., & Woodcock, I. (2012) Placing graffiti: creating and contesting character in innercity Mel-bourne. Journal of Urban Design, 17(1), 21–41. http://dx.doi.org/10.1080/13574809.2011.646248

Males, L.V., Sereda, V.V., Sobolevska, М. O., & Soroka Yu.G. (2010). Urban Sociology. Donetsk, Noulidzh. [In Ukrainian]

Guinard, P., & Margier, А. (2018). Art as a new urban norm: Between normalization of the City through art and normalization of art through the City in Montreal and Johannesburg. Cities, 77, 13–20. https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.018

Müller, A.-L. (2019). Voices in the city. On the role of arts, artists and urban space for a just city Cities, 91, 49–57. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.04.004

Niemets, L., Husieva, N., Suptelo, O., Sehida K., & Kravchenko K. (2018). Research of Brownfields and Greyfields of the City: Theory and Practice. In: Soliman, Kh.S. (ed.). Proceedings of the 32nd International Business Infor-mation Management Association Conference. Seville, International Business Information Management Associa-tion (IBIMA), pp. 409–435.

Omar, S.S, Sakip S., Akhir N.M. (2016). Bringing the New to the Old: Urban Regeneration through Public Arts. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 234, 515–524.

Podnos, V., Gryshchenko, M., Verbytskyi, I., & Tyshchenko, I. (2017). Murals – the embodiment of symbolic power to change the image of the city. Mistosite. [In Ukrainian] Retrieved from: https://mistosite.org.ua/en/articles/muraly-vt%D1%96lennya-symvol%D1%96chnoyi-vlady-dlya-zm%D1%96ny-obrazu-m%D1%96sta

Christensen, M., & Thor, T. (2017). The reciprocal city: Performing solidarity – Mediating space through street art and graffiti. International Communication Gazette, 79(6-7), 584–612. https://doi.org/10.1177/1748048517727183

Borghini, S., Visconti, L., Anderson, L., & Sherry, J. (2010). Symbiotic Postures of Commercial Advertising and Street Art: Rhetoric for Creativity. Journal of Advertising, 39(3), 113–126. https://doi.org/10.2753/JOA0091-3367390308

Visconti, L.M., Sherry Jr., J.F., Borghini, S., & Anderson, L. (2010). Street Art, Sweet Art? Reclaiming the “Public” in Public Place. Journal of Consumer Research, 37, 511–529. https://doi.org/10.1086/652731

Kendall, D. (2011). Street Art: A Window to a City's Soul. Huffington Post, February 15. Retrieved from: http://www.huffingtonpost.com/dylan-kendall/street-arta-window-to-a-_b_823592.html?ir=Los%20Angeles

Kramer, R. (2010) Painting with permission: legal graffiti in New York City. Ethnography, 11(2), 235–53. https://doi.org/10.1177/1466138109339122

McAuliffe, C., & Iveson, K. (2011) Art and crime (and other things besides…): conceptualising graffiti in the city. Geography Compass, 5(3), 128–143. http://dx.doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00414.x

Park, H., & Kоvacs, J.F. (2020). Arts-led revitalization, overtourism and community responses: Ihwa Mural Village, Seoul. Tourism Management Perspectives, 36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100729

Ross, J., Bengtsen, Р., Lennon, J., Phillips, S., & Wilson, J. (2017). In search of academic legitimacy: The current state of scholarship on graffiti and street art. The Social Science Journal, 54(4), 411–419. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2017.08.004

Martínez-Carazo, E.-M., Santamarina-Campos, V., & de-Miguel-Molina, M. (2021). Creative Mural Landscapes, Building Communities and Resilience in Uruguayan Tourism. Sustainability, 13, 5953. https://doi.org/10.3390/su13115953

Mezentsev, K.V., Provotar, N.I., & Palchuk, M.V. (2020). Public spaces through the lens of participatory urban planning – the case of Kyiv. Ukrainian Geographical Journal, 2, 30-37. https://doi.org/10.15407/ugz2020.02.030

Bacharach, S. (2015). Street Art and Consent. The British Journal of Aesthetics, 55(4), 481–495. https://doi.org/10.1093/aesthj/ayv030

Campos, R., & Sequeira, Á. (2020). Urban Art touristification: The case of Lisbon. Tourist Studies, 20(2), 182–202. https://doi.org/10.1177/1468797619873108

Ehrenfeucht, R. (2014). Art, public spaces, and private property along the streets of New Orleans. Urban Geogra-phy, 35(7), 965–979. https://doi.org/10.1080/02723638.2014.945260

Iveson, K. (2010). Introduction: Graffiti, street art and the city. City, 14(1), 25–32. https://doi.org/10.1080/13604811003638320

Vilaseca, S. (2012). From Graffiti to Street Art: How Urban Artists are Democratizing Spanish City Centers and Street. Transitions: Journal of Franco-Iberian studies, 8 (1), 9-34.

Опубліковано
2021-12-01
Цитовано
Як цитувати
Провотар, Н., Олішевська, Ю., Мезенцев, К., & Кравченко, К. (2021). Вуличне мистецтво у міському просторі: розміщення та сприйняття у містах України. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, cерія «Геологія. Географія. Екологія», (55), 216-231. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2021-55-16

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)