Вуличне мистецтво у міському просторі: розміщення та сприйняття у містах України
Анотація
У статті поглиблено розуміння місця вуличного мистецтва у міському просторі. Метою дослідження є аналіз тематичного спрямування, зумовленості, розміщення та сприйняття мешканцями об’єктів вуличного мистецтва у містах України. На основі аналізу попередніх досліджень узагальнено види та форми стріт арту, його місце у міському просторі. Дослідження ґрунтується на аналізі повідомлень у засобах масової інформації щодо об’єктів вуличного мистецтва, результатах глибинних напівструктурованих інтерв’ю мешканців Києва, а також спостережень авторів на вулицях кількох міст України.
Аналіз об’єктів вуличного мистецтва в Україні показав, що в цілому спостерігаються тенденції до децентралізації їх розміщення у міському просторі та регіоналізації. Бачення мешканців свідчить про їх вимогу щодо відповідності нових об’єктів стріт арту соціокультурному середовищу, доречності розміщення, «вбудованості» у міський простір. Виявлено, що важливими рушіями активізації вуличного мистецтва в Україні є міські арт-фестивалі, мега-події, соціально-політичні події та соціальні проблеми, ініціативи забудовників, а також програми бюджету участі.
Аналіз ставлення до тематичної спрямованості стріт арту показав, що пріоритетними для мешканців Києва є теми природи, зображення видатних осіб з незаплямованою репутацією, представників найважливіших професій, національна, патріотична та соціальна тематика, яка спонукає до роздумів, а також тексти відомих віршів та цитати. Негативним є відношення до політичної тематики, що супроводжується різними закликами. Підтверджено, що більш важливим вбачається локальний контекст об’єктів стріт арту. Показано, що при загалом позитивному сприйнятті вуличного мистецтва мешканці міст зацікавлені у необхідності контролю та регулювання розміщення нових об’єктів з урахуванням вимог партисипативності.
Завантаження
Посилання
Jacobs, J. (2021). The Death and Life of Great American Cities. Kyiv, CANactions. [In Ukrainian]
Gehl, J. (2018). Cities for People. Kyiv, Osnovy. [In Ukrainian]
Landry, Ch. (2006). The Creative City. Moscow: Classics ХХІ [In Russian]
McAuliffe, C. (2012). Graffiti or Street Art? Negotiating the Moral Geographies of the Creative City. Journal of Urban Affairs, 34(2), 189–206. https://doi.org/10.1111/j.1467-9906.2012.00610.x
Chang, T.C. (2019). Writing on the Wall: Street Art in Graffiti-free Singapore. International Journal of Urban and Regional Research, 43(6), 1046–1063. https://doi.org/10.1111/1468-2427.12653
Baldini, A. (2015). An Urban Carnival on the City Walls: The Visual Representation of Financial Power in Euro-pean Street Art. Journal of Visual Culture, 14(2), 246–252. https://doi.org/10.1177/1470412915592883
Moldoveanu, M., & Franc, V. (2014). Urban regeneration and more opportunities for artistic expression and cul-tural consumption. Procedia. Economics and Finance, 8, 490–496.
Havrylash, I.S. (2018). Mural art in the context of the mass culture of the 21st century. Issues in Cultural studies, 34, 133–142. [In Ukrainian] https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.154059
Havrylash, I.S. (2018). Murals and graffiti in modern Ukraine: features and differences. Culture of Ukraine, 62, 235–244. [In Ukrainian] https://doi.org/10.31516/2410-5325.062.23
Havryliuk, B. (2018). Ukrainian mural in terms of global art. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 37, 241–254. [In Ukrainian]
Mezentsev, K., Oliinyk, Y., & Mezentseva, N. (eds.) (2017). Urban Ukraine: in the epicenter of spatial changes. Ky-iv: Fenix. [In Ukrainian]
Mezentsev, K., & Mezentseva, N. (2017). Modern transformations of Kyiv public spaces: prerequisites, manifesta-tion and specifications. Human Geography Journal, 22(1), 39–46. [In Ukrainian]
Mezentsev, K., & Provotar, N. (2020). Kyiv’s Socialist-Time Neighbourhoods: an Ocean of Greyness Against Rain-bowfication? CANactions Magazine. MIKRORAYONS, 1, 94–110.
Turkington, R. (2004). Britain. High-rise housing as a ‘doubtful guest’. In: Turkington, R., van Kempen, R., & Was-senberg, F. (eds.) High-rise housing in Europe. Current trends and future prospects. Housing and urban policy studies, 28. Delft University Press, pp. 147-164.
Maslyak, P.O., Gryniuk, O.Y., & Kazantseva, K.A. (2017). Influence of street-art on the formation image and the principles of street-art geographical zones. Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series "Geology. Geography. Ecology", 46, 106–112. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2017-46-15
Olishevska, Yu. (2020). Murals as the newest tourist resources: the case of Kyiv. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 29(2), 364–376. https://doi.org/10.15421/112032
Romaniv, O.Ya., Rybachok O.M., & Savelieva, D.V. (2019). Strit-art v turystychnomu prostori Zhytomyra [Street art in the space of the tourist environment of Zhytomyr]. Geography and Tourism, 54, 41–49. [In Ukrainian] https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.54.41-49
Hawkins, H. (2012). Geography and art. An expanding field: Site, the body and practice. Progress in Human Geog-raphy, 37(1), 52–71. https://doi.org/10.1177/0309132512442865
Conklin, T.R. (2012). Street Art, Ideology, and Public Space. Dissertations and Theses. Paper 761, 332 p. https://doi.org/10.15760/etd.761
Molnár, V. (2017). Street Art and the Changing Urban Public Sphere. Public Culture, 29(2), 385–414. https://doi.org/10.1215/08992363-3749117
Dovey, K., Woolan, S., & Woodcock, I. (2012) Placing graffiti: creating and contesting character in innercity Mel-bourne. Journal of Urban Design, 17(1), 21–41. http://dx.doi.org/10.1080/13574809.2011.646248
Males, L.V., Sereda, V.V., Sobolevska, М. O., & Soroka Yu.G. (2010). Urban Sociology. Donetsk, Noulidzh. [In Ukrainian]
Guinard, P., & Margier, А. (2018). Art as a new urban norm: Between normalization of the City through art and normalization of art through the City in Montreal and Johannesburg. Cities, 77, 13–20. https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.018
Müller, A.-L. (2019). Voices in the city. On the role of arts, artists and urban space for a just city Cities, 91, 49–57. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.04.004
Niemets, L., Husieva, N., Suptelo, O., Sehida K., & Kravchenko K. (2018). Research of Brownfields and Greyfields of the City: Theory and Practice. In: Soliman, Kh.S. (ed.). Proceedings of the 32nd International Business Infor-mation Management Association Conference. Seville, International Business Information Management Associa-tion (IBIMA), pp. 409–435.
Omar, S.S, Sakip S., Akhir N.M. (2016). Bringing the New to the Old: Urban Regeneration through Public Arts. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 234, 515–524.
Podnos, V., Gryshchenko, M., Verbytskyi, I., & Tyshchenko, I. (2017). Murals – the embodiment of symbolic power to change the image of the city. Mistosite. [In Ukrainian] Retrieved from: https://mistosite.org.ua/en/articles/muraly-vt%D1%96lennya-symvol%D1%96chnoyi-vlady-dlya-zm%D1%96ny-obrazu-m%D1%96sta
Christensen, M., & Thor, T. (2017). The reciprocal city: Performing solidarity – Mediating space through street art and graffiti. International Communication Gazette, 79(6-7), 584–612. https://doi.org/10.1177/1748048517727183
Borghini, S., Visconti, L., Anderson, L., & Sherry, J. (2010). Symbiotic Postures of Commercial Advertising and Street Art: Rhetoric for Creativity. Journal of Advertising, 39(3), 113–126. https://doi.org/10.2753/JOA0091-3367390308
Visconti, L.M., Sherry Jr., J.F., Borghini, S., & Anderson, L. (2010). Street Art, Sweet Art? Reclaiming the “Public” in Public Place. Journal of Consumer Research, 37, 511–529. https://doi.org/10.1086/652731
Kendall, D. (2011). Street Art: A Window to a City's Soul. Huffington Post, February 15. Retrieved from: http://www.huffingtonpost.com/dylan-kendall/street-arta-window-to-a-_b_823592.html?ir=Los%20Angeles
Kramer, R. (2010) Painting with permission: legal graffiti in New York City. Ethnography, 11(2), 235–53. https://doi.org/10.1177/1466138109339122
McAuliffe, C., & Iveson, K. (2011) Art and crime (and other things besides…): conceptualising graffiti in the city. Geography Compass, 5(3), 128–143. http://dx.doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00414.x
Park, H., & Kоvacs, J.F. (2020). Arts-led revitalization, overtourism and community responses: Ihwa Mural Village, Seoul. Tourism Management Perspectives, 36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100729
Ross, J., Bengtsen, Р., Lennon, J., Phillips, S., & Wilson, J. (2017). In search of academic legitimacy: The current state of scholarship on graffiti and street art. The Social Science Journal, 54(4), 411–419. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2017.08.004
Martínez-Carazo, E.-M., Santamarina-Campos, V., & de-Miguel-Molina, M. (2021). Creative Mural Landscapes, Building Communities and Resilience in Uruguayan Tourism. Sustainability, 13, 5953. https://doi.org/10.3390/su13115953
Mezentsev, K.V., Provotar, N.I., & Palchuk, M.V. (2020). Public spaces through the lens of participatory urban planning – the case of Kyiv. Ukrainian Geographical Journal, 2, 30-37. https://doi.org/10.15407/ugz2020.02.030
Bacharach, S. (2015). Street Art and Consent. The British Journal of Aesthetics, 55(4), 481–495. https://doi.org/10.1093/aesthj/ayv030
Campos, R., & Sequeira, Á. (2020). Urban Art touristification: The case of Lisbon. Tourist Studies, 20(2), 182–202. https://doi.org/10.1177/1468797619873108
Ehrenfeucht, R. (2014). Art, public spaces, and private property along the streets of New Orleans. Urban Geogra-phy, 35(7), 965–979. https://doi.org/10.1080/02723638.2014.945260
Iveson, K. (2010). Introduction: Graffiti, street art and the city. City, 14(1), 25–32. https://doi.org/10.1080/13604811003638320
Vilaseca, S. (2012). From Graffiti to Street Art: How Urban Artists are Democratizing Spanish City Centers and Street. Transitions: Journal of Franco-Iberian studies, 8 (1), 9-34.