Dominance of Ukrainian in the bilingual setting: neurocognitive factors

Keywords: bilingualism, dominance, neurocognitive factors, the Russian language, the Ukrainian language

Abstract

This paper focuses on the problem of Ukrainians’ individual bilingualism when out of the two languages – Ukrainian and Russian – the dominant one is Russian, which, being in dissonance with the political dominance of Ukrainian, causes societal tension. Its alleviation requires understanding the nature of bilingualism dependent on a number of interrelated neurocognitive and societal factors that determine dominance of the individual's particular language. The paper consecutively discusses such issues as: interaction of socio-political and individual planes of Ukrainian bilingualism as a psychological problem, neurocognitive and societal factors of linguistic dominance in their interplay, as well as applicability of these factors in creating conditions for the shifts of Ukrainian as L2 in the direction of its individual dominance. Pivotal are the prerequisites relevant for improving Ukrainian as the subdominant language for different age group defined with regard to particulars of the sensitive and post-sensitive periods for language acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Амодт С., Вонг С. Тайны мозга вашего ребенка, или Как, о чем и почему думают дети и подростки от 0 до 18; пер. с англ. К. Савельева. – М.: Эскмо, 2013. – 477 с.

Билингвизм и его виды // Fridge. – 07. 06. 2011 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://fridge.com.ua/2011/06/bilingvizm-i-ego-vidyi/

Бухбиндер A. Эффект Моцарта. Психологическая помощь. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://studydoc.ru/doc/4116012/al-buhbinder-e-ffekt-mocarta

Вилисов М. Многоязычные страны Европы // Blog M. Vilisov. – 09.10.2012 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://blog.vilisov.info/article/3

Вуєць П. Сергій Головатий: Для мене російська мова – це мова агресора, російського Гітлера // Главком.– 20.05. 2014. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://glavcom.ua/articles/19642.html

Греймас А.Ж., Курте Ж. Семиотика. Объяснительный словарь; пер. с франц. В. П. Мурат // Семиотика. – М.: Радуга, 1983. – С. 483–550.

Жаботинська С. А., Плахотнюк Є. І. Вивчення іноземної мови дорослими: нейрокогнітивний ракурс // Мовознавчий вісник. Зб. наук праць. – 2016. – Вип. 21. – Черкаси: Черкаський нац. університет ім. Богдана Хмельницького. – С. 7–17.

Закон України "Про освіту" // Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 38–39. – С. 380 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Лушпай Т.М. Особливості свідомості білінгвів // Наукові записки. Серія «Філологічна». – 2009. – Вип. 11. – Острог: Видавництво університету «Острозька академія». – С. 55–62.

Миленко В. Три основні речі про мову, які багато хто не розуміє // ZAXID. NET. – 27.02. 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zaxid.net/tri_osnovni_rechi_pro_movu_yaki_bagato_hto_ne_rozumiye_n1384176

Павлюк Илларион // Facebook. 21.02. 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.facebook.com/illarion.pavliuk/posts/1054017451326348

Протасова Е. До какого возраста дети способны одновременно усваивать два языка // ПостНаука. Academy – 18. 04. 2015. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://postnauka.ru/video/45963

Рух добровольців "Простір свободи". Становище української мови в Україні в 2014-2015 роках. Аналітичний огляд. – 08. 07. 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.dobrovol.org

Тараненко О.О. Українсько-російський суржик: статус, тенденції, оцінки, прогнози // Мовознавство. – 2008. – № 1. – С. 14–30.

Тищенко К. Освіта для нацменшин українською. Як це буде, пояснює Лілія Гриневич // Українська правда. – 08. 10. 2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/society/2017/11/8/227339/

Фексеус Х. Искусство манипуляции. Как не дать себя обмануть; пер. со швед. Е. Н. Хохловой. – М.: РИПОЛ классик, 2010. – 274 с.

Херсонский Б. Язык мой – враг мой, или Игры на чувстве ущемленности. Українська правда. 23.11. 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://life.pravda.com.ua/columns/2015/11/23/203612/

Шевчук Ю. Мовна шизофренія. – Брустури: Дискурс, 2015. – 60 с.

Шнуровська Л. В. Нейрологія білінгвізму. Вісник КНЛУ. Серія Філологія. – 2013. – Том 16. № 2. – С. 150–157.

Яворська Г.М. Специфіка мовної лояльності на пострадянському просторі (приклад Молдови). – Мовознавство. – 2013. – № 5. – С. 49–55.

Bhatia, T.K. & Ritchie, W. C. (eds.). The handbook of bilingualism and multilingualism. – Oxford: Wiley-Blackwell, 2012. – 966 p.

Bialystok, E., Abutalebi, J., Bak, T. H., Buke D. M. & Kroll, J. F. Aging in two languages: Implications for public health. – 2016 [Electronic resource]. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837064/

Birdsong, D. Dominance and age in bilingualism // Applied Linguistics. – 2014. – No 35 (4). – P. 374–392.

Bondar Andij // Facebook. – 21.10.2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.facebook.com/andrij.bondar/posts/10153009338581599?fref=nf

Burns, T. C., Yoshida, K.A., Hill K., & Werker, J.F. Bilingual and monolingual infant phonetic development // Applied Psycholinguistics. – 2007. – No 28 (3). – P. 455–474.

Bylund, E., Hyltenstam, K. & Arbahamsson, N. Age of acquisition effects or effects of bilingualism in second language ultimate attainment // Granena, G. & Long, M. (Eds.). Sensitive periods, language aptitudes, and ultimate L2 attainment. – Amsterdam: John Benjamins, 2013. – P. 69–102.

Cook, V. The consequences of bilingualism for cognitive processing // Groot, A. M. B. de &. Kroll, J. F. (eds.). Tutorials in bilingualism: psycholinguistic perspectives. – Lawrence: Erlbaum, 1997. – P. 279–300.

Gandour, J., Tong, Y., Talavage, T., Wong, D., Dzemidzic, M., Xu, Y., Li, X., Lowe, M. Neural basis of first and second language processing of sentence-level linguistic prosody // Hum Brain Map. – 2007. – No 28 (2). – P. 94 –108.

Granena, G. & Long, M. Sensitive periods, language aptitude, and ultimate L2 attainment. – Philadelphia / Amsterdam: John Benjamins, 2013. – 295 p.

Hernandez, A.H. & Li, P. Age of acquisition: its neural and computational mechanisms // Psychological Bulletin. – 2007. – No 133 (4). – C. 638–650.

Kasper, L. Language acquisition in humans. – 2003 [Electronic resource]. – Retrieved from http://kccesl.tripod.com/hypertextstudy/humanlanguagespring03.html

Lenneberg, E. Biological foundations of language. – New York: John Wiley & Son, 1967. – 489 p.

MacWhinney, B. A unified model of language development // MacWhinney, G. J., Kroll, A.M. & Groot, B. de (eds.). Handbook of bilingualism: psycholinguistic approaches. – Oxford: Oxford University Press, 2005. – P. 49–67.

Montrul, S. Incomplete acquisition in bilingualism. – Amsterdam: John Benjamins, 2008. – 312 p.

Mothertongue, first language, native language or dominant language? // Expat Since Birth blog [Electronic resource]. – Retrieved from http://expatsincebirth.com/2014/02/19/mothertongue-first-language-native-language-or-dominant-language/

Olulade, O. A., Jamal, N. I., Koo, D. S., Perfetti, C. A., LaSasso, C. & Rden, G. F. Neuroanatomical evidence in support of the bilingual advantage theory // Cerebral Cortex. – 2016. – No 26 (7). – P. 3196–3294.

Paradis, M. A. A neurolinguistic theory of bilingualism. – Amsterdam / Philadelphia: John Benjamis Publishing Company, 2004. – 299 p.

Pearson, B. Z. Raising a bilingual child: A step-by-step guide for parents. New York: Living Language, 2008. – 346 p.

Perani, D., Abutalebi, J., Paulesu, E., Brambati, S., Scifo, P., Cappa, S. F., Fazio, F. The role of age acquisition and language usage in early, high proficient bilinguals: an fMRI study during verbal fluency // Hum Brain Map. – 2003. – No 19(3). – P. 170–82.

Pierce, L. J., Chen, J.-K, Delcenserie, A. & Klein, D. Past experience shapes ongoing neural patterns for language // Nature Communications. – 2015 [Electronic resource]. – Retrieved from http://www.nature.com/ncomms/2015/151201/ncomms10073/full/ncomms10073.html

Raz, N. Aging of the brain and its impact on cognitive performance: Integration of structural and functional findings // Craik, F. I. M. & Salthouse, T. A. (eds.). Handbook of aging and cognition. – Mahwah, NJ: Erlbaum, 2000. – P. 1–90.

Robson, A. L. Critical / Sensitive Periods // Neil, J. (ed.). Salkind in child development. – N.Y.: Macmillan, 2002. – P. 124–126.

Romaine, S. Bilingualism. – Oxford: Basil Blackwell Ltd, 1989. – 337 p.

Schleppegrell, M. The older language learner. – 1987 [Electronic resource]. – Retrieved from http://www.ericdigests.org/pre-927/older.htm

Sebastian-Galles N., Echeverria, S. & Bosch, L. (2005). The influence of initial exposure on lexical representation: comparing early and simultaneous bilinguals // Journal of Memory and Language. – 2005. – No 52. – P. 240–255.

Singleton, D. The critical period hypothesis: a coat of many colors // International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. – 2005. – No 43 (4). – P. 269–285.

Wade, L. Being bilingual changes the architecture of your brain // WIRED. – 15.02.2016 [Electronic resource]. – Retrieved from http://www.wired.com/2016/02/being-bilingual-changes-the-architecture-of-your-brain/?mbid=social_fb

Published
2018-07-24
How to Cite
Жаботинська, С. А. (2018). Dominance of Ukrainian in the bilingual setting: neurocognitive factors. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching, (87), 5-19. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2018-87-01