Інтертекстуальність і Синергетика в Парадигмі Німецькомовного Рекламного Дискурсу

  • Вікторія Самаріна доцент, кафедра романо-германської філології, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1794-4879
  • Анастасія Шкурченко викладач, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут https://orcid.org/0000-0002-7213-2235
Ключові слова: інтертекстуальність, , німецькомовний рекламний дискурс, прагматика, синергетика, стилістичний засіб, Чемпіонат Європи з футболу 2024

Анотація

Статтю присвячено дослідженню німецькомовного рекламного дискурсу в аспектах синергетики його системи та інтертекстуальних включень його текстів. Актуальність роботи полягає в активно функціонуючому рекламному дискурсі, особливо в перспективі розкриття аспектів дискурсу крізь визначні глобальні події, які відбуваються в його рамках. Метою роботи є висвітлення прагматичних і стилістичних засобів рекламного дискурсу, їхнього взаємозв’язку з синергетикою дискурсу крізь інтертекстуальні зв’язки текстів цього дискурсу.

Практичним матеріалом роботи стала реклама бренду Bitburger у співпраці з Serviceplan до Чемпіонату Європи з футболу 2024, який проходив у Німеччині. У досліджених прикладах з рекламного тексту було встановлено наявність засобів експресивізації повідомлення: апеляцій до міжнаціональної єдності, обміну традицій у діалозі з глядачем, звернення до загальнолюдських концептів, як і стилістичних фігур (паралелізм, метафора). Також наводяться приклади злиття дискурсів (рекламного та медіа), при якому діють принципи синергетичних властивостей систем дискурсів і утворюються інтертекстуальні зв’язки, такі як цитування, алюзії, маніпулятивні конструкції. Автори вбачають перспективність дослідження в поєднанні двох підходів (синергетика, інтертекстуальність) до вивчення дискурсу.

У висновках автори зазначають, що в рамках обраного контексту було простежено як синергетичну складову рекламного дискурсу, так і прояви інтертекстуальності рекламного тексту. Цінність результатів дослідження полягає в можливості подальших розвідок дискурсу німецькомовної реклами, наприклад, у граматичних і морфологічних аспектах.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Zahnitko, A. P. (2008). Osnovy dyskursolohii: naukovo-navchalne vydannia [Fundamentals of Discourseology: a scientific and educational publication]. Donetsk : DonNU. (in Ukrainian)

Pilhui, N. M., & Shkurchenko, A. Yu. (2021). Problemy perekladu zasobiv lohichnoi ekspresyvnosti v anhlomovnykh naukovo-tekhnichnykh tekstakh riznykh sfer [Problems of translating logical expressiveness means in English-language scientific and technical texts of various fields]. Zakarpatski filolohichni studii, 20, V.2. 83–87. (in Ukrainian)

Pindosova, T. S. (2019). Intertekstualnist u konteksti hermenevtyky ta synerhetyky. Suchasni tendentsii rozvytku filolohii ta linhvistyky [Intertextuality in the context of hermeneutics and synergetics. Modern trends in the development of philology and linguistics], Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii, 14-15 chervnia, m. Chernihiv. Kherson: Vydavnytstvo «Molodyi vchenyi». 62–66. (in Ukrainian)

Pikhtovnikova, L. S. (2018). Vytoky, osnovni polozhennia, napriamy i perspektyvy suchasnoi linhvosynerhetyky (u naukovo-populiarnomu vykladi) [Origins, main principles, directions and prospects of modern linguistic synergetics (in a popular scientific presentation)]. Nova filolohiia, 73, 95–101. (in Ukrainian)

Pikhtovnikova, L. C. (2012). Naukovyi dyskurs u svitli osnovnykh polozhen synerhetyky [Scientific discourse in the light of the basic principles of synergetics]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 24, 99–104. (in Ukrainian)

Samarina, V. V. (2010). Nimetskomovnyi reklamnyi dyskurs: prahmatychnyi, kohnityvnyi ta linhvostylistychnyi aspekty (Avtoref. dys. kand.. filol. nauk) [German-language advertising discourse: pragmatic, cognitive and linguostylistic aspects (Philology PhD thesis synopsis)]. Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Samarina, V. V. (2018). Synerhetychnyi pidkhid do doslidzhennia nimetskomovnoi reklamy [A synergistic approach to the study of German-language advertising]. Naukovi zapysky, 164, 391–394. (in Ukrainian)

Haken, H., & Pelster, A. (1993). Über die Rolle der Symmetriebrechung bei der Selbstorganisation / in W. Hahn und P. Weibel (Herausgeber): Beiträge zum Symposium Evolutionäre Symmetrietheorie – Selbstorganisation und dynamische Systeme. Frankfurt, 28–30. 121–132.

Kristeva, J. (1982). Desire in language. A Semiotic Approach to Literature and Art. In Leon S. Roudiez (Ed.). Columbia University Press.

Opiłowski, R. (2020). Praktiken der Emotionalisierung im digitalen Kommunikationsraum. Vor dem Hintergrund von Medien und alternativen Öffentlichkeiten. Linguistische Treffen in Wrocław, 17(I). https://doi.org/10.23817/lingtreff.17-17. S. 211-222.

Opiłowski, R. (2018). Zur Persuasion in multimodalen Werbetexten am Beispiel von fiktiven Werbefiguren. Studia Niemcoznawcze, 61, 921-935. Retrieved from: https://pliki.wn.uw.edu.pl/index.php/s/KTEJmQl2CGHwqnp?path=%2Fpdf%20SN%2061#pdfviewer.

Polajnar, J., Scharloth, J., & Škerlavaj, T. (2022). Intertextualität und (digitale) Diskurse. De Gruyter. 213–236. https://doi.org/10.1515/9783110721447-011.

Sanders, C. (2004). The Cambridge Companion To Saussure. Cambridge University Press. Retrieved from: https://archive.org/details/the-cambridge-companion-to-saussure/mode/2up

Saussure, F. de. (1959). Course in General Linguistics. New York: Philosophical Library. Retrieved from: https://archive.org/details/courseingenerall00saus.

ILLUSTRATIVE MATERIAL

Bitburger and Serviceplan Celebrate the Emotional Power of Football for EURO 2024. (2024). Serviceplan Germany, Advertising Agency, on Little Black Book. Munich. Retrieved from: https://lbbonline.com/news/bitburger-and-serviceplan-celebrate-the-emotional-power-of-football-for-euro-2024.

Pieper, O. (2024). Fußball-EM 2024: Ein kleines Sommermärchen? Politik, Deutschland. Deutsche Welle. Retrieved from: https://www.dw.com/de/fu%C3%9Fball-em-2024-ein-kleines-sommerm%C3%A4rchen/a-69617015.

"Wir waren wirklich 'United by Football, Vereint im Herzen Europas.'" Innenministerin Faeser dankt Polizei- und Rettungskräften für ihren Einsatz beim europäischen Sportsommer. (2024). Bundesministerium des Innern und für Heimat. Retrieved from: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/kurzmeldungen/DE/2024/10/EURO2024einsatz.html.

United by Football – Vereint im Herzen Europas. (2024). Appartements & Mehr. Retrieved from: https://www.kampeninfo.de/news/2024/06/12/united-by-football-vereint-im-herzen-europas.html.

Опубліковано
2025-07-07
Як цитувати
Самаріна, В., & Шкурченко, А. (2025). Інтертекстуальність і Синергетика в Парадигмі Німецькомовного Рекламного Дискурсу. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (101), 51-59. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2025-101-05