Анотація як інструмент мультимодального аналізу: від тексту до смислу

  • Тетяна Крисанова доктор філологічних наук, професор, кафедра практики англійської мови, Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-9456-3845
Ключові слова: анотація, відео, кліматична зміна, код, мультимодальність, смислотворення

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі анотації як ефективного інструменту смислотворення в мультимодальних текстах. Актуальність застосування анотацій зумовлена їхньою здатністю фіксувати всі аспекти семіотичної взаємодії, інтегрувати семіотичні ресурси, які виходять за межі мовних елементів, а також виявляти узагальнені патерни комунікації. Метою статті є виявлення особливостей анотування екологічних відеороликів організації Грінпіс задля визначення змістових аспектів мультимодального конструювання кліматичних змін. Методи дослідження базуються на підходах обґрунтованої теорії (Grounded Theory) з акцентом на кодуванні та категоризації даних, що допомагає виявити ключові теми та закономірності в процесі смислотворення. Методика анотування ґрунтується на принципах селективності, секвентивності, сегментованості та системності і складається з кількох етапів: збору, транскрибування, кодування та інтерпретації даних. У результаті початкового кодування були виявлені різноманітні коди, які в подальшому склали три ключові категорії. Перша категорія, ЕМОЦІЙНИЙ І СЕНСОРНИЙ ВПЛИВ, охоплює коди, що стимулюють емоційний відгук та сенсорне залучення аудиторії. Друга категорія, ЕКОЛОГІЧНА ЗАГРОЗА, поєднує коди, які ілюструють різні аспекти екологічних загроз, від їх причин і наслідків для довкілля до потенційних жертв. Третя категорія, ЕКОЛОГІЧНІ ДІЇ ТА РЕАКЦІЇ, уключає коди, котрі представляють можливі шляхи протидії кліматичним змінам. З інтеграції цих категорій виникає центральна категорія – ЕКОЛОГІЧНА СВІДОМІСТЬ ЧЕРЕЗ ЕМОЦІЙНИЙ І СЕНСОРНИЙ ДОСВІД, яка реалізує концепцію комплексного екологічного впливу. Це свідчить про те, що взаємодія емоцій, загроз і дій лежить в основі смислотворення у відеороликах, створених організацією Грінпіс.

Завантаження

Біографія автора

Тетяна Крисанова, доктор філологічних наук, професор, кафедра практики англійської мови, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Доктор філологічних наук, професор,професор кафедри практики англійської мови

Посилання

Baldry, A., & Thibault, J. (2006). Multimodal Transcription and Text Analysis: A Multimedia Toolkit and Coursebook. London/Oakville: Equinox.

Bateman, J. A. (2008). Multimodality and Genre: A Foundation for the Study of Multimodal Discourse. London: Palgrave Macmillan.

Bohle, U. (2013). Approaching notation, coding, and analysis from a conversational analysis point of view. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. H. Ladewig, D. McNeill, & S. Teßendorf (Eds.), Body – Language – Communication. An International Handbook on Multimodality in Human Interaction (pp. 992-1007). Volume 1. Berlin: De Gruyter Mouton.

Cardoso, B. & Cohn, N. (2022). The Multimodal Annotation Software Tool (MAST). Proceedings of the 13th Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022), Marseille, 20-25 June (pp. 6822–6828). European Language Resources Association (ELRA). https://doi.org/10.31219/osf.io/3vpce

Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. London: Sage Publications.

Doyle, Julie. (2007). Picturing the Clima(c)tic: Greenpeace and the Representational Politics of Climate Change Communication. Science as Culture, 16(2), 129–150. https://doi.org/10.1080/09505430701368938

Edward, J. (2001). The Transcription of Discourse. In D. Schiffrin, D. Tannen & H. E. Hamilton (Eds.), The Handbook of Discourse Analysis (pp. 321–348). Oxford: Blackwell.

Greenpeace. (n.d.). Retrieved from:https://www.greenpeace.org/international/about/

Halliday, M. A. K. (1978). Language as social semiotic: The social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold.

Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. (2014). Halliday’s Introduction to Functional Grammar. Oxon: Routledge.

Husserl, E. (2012). Ideas. General introduction to Pure Phenomenology. London and New York: Routledge.

Konderak, P. (2021). Towards an integration of two aspects of semiosis – A cognitive semiotic perspective. Sign Systems Studies, 49(1/2), 132-165. https://doi.org/10.12697/SSS.2021.49.1-2.06

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse The modes and media of contemporary communication. London: Arnold Publishers.

Krysanova, T. (2022). Emergent meaning-making in multimodal discourse: A case for sadness in The Horse Whisperer. Cognition, Communication, Discourse, 24, 37-52. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-24-03

Norris, S. (2004). An Introduction to Multimodal Analysis. London: Routledge.

Saldana, J. (2014). The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage Publications.

Shevchenko, I. S. (2023). Stsenarii smyslotvorennia v mediadyskursi: kohnityvnyj i mul’tymodal’nyj analiz [Scenarios of meaning-making in media discourse: cognitive and multimodal analysis]. Naukovyj visnyk Khersons’koho derzhavnoho universytetu. Seriia «Hermanistyka ta mizhkul’turna komunikatsiia», 1, 99-106. https://doi.org/10.32999/ksu2663-3426/2023-1-14 (in Ukrainian)

Smith, B. A., Tan, S., Podlasov, A., & O’Halloran, K. L. (2011). Analysing multimodality in an interactive digital environment: software as a meta-semiotic tool. Social Semiotics, 21(3), 359–380. https://doi.org/10.1080/10350330.2011.564386

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: Sage Publications.

ILLUSTRATIVE MATERIAL

BREAKING: Shell’s Arctic oil rig in sight (2013). https://www.youtube.com/watch?v=TGic2E8evhY

The air I breathe. (2020). https://www.youtube.com/watch?v=c_p-DpkOwno&ab_channel=GreenpeaceInternational

Wasteminster: A Downing Street Disaster. (2021). https://www.youtube.com/watch?v=Hr6RqGg6ExE&ab_

channel=GreenpeaceUK

Why Arctic sea ice melting matters. (2012). https://www.youtube.com/watch?v=hUZJYEM0ixc

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Крисанова, Т. (2024). Анотація як інструмент мультимодального аналізу: від тексту до смислу. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (100), 29-38. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2024-100-03