Стратегії і тактики британського парентального дискурсу: історична перспектива

  • Ірина Морозова Кафедра англійської філології та методики викладання іноземної мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1243-7854
  • Анастасія Вакуленко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-7829-7236
Ключові слова: батьківська дискурсивна особистість, комунікативна поведінка, инська дискурсивна особистість, парентальний дискурс, стратегія, тактика

Анотація

Статтю присвячено вивченню вербальних та невербальних засобів реалізації стратегій і тактик парентального дискурсу представників лінгвокультурної спільноти Великої Британії XVIII та XXI ст. і встановленню змін, що їх зазнало мовлення бать­ківської та материнської дискурсивної особистості. Актуальність дослідження зумовлено зростаючим інтересом мовознав­ців до способів, у які формується комунікативна поведінка, у т.ч. в діахронії. Метою роботи є встановлення особливостей спілкування британських батьків з дітьми на матеріалі британських ігрових кінотворів, головними персонажами яких є типові представники георгеанської епохи (серіали “Aristocrats” та“Pride and Prejudice”) і сьогодення (серіал “Broadchurch”). Об’єктом дослідження є стратегії і тактики британського парентального дискурсу відповідних століть, а предметом – вер­бальні та/або невербальні варіанти їх актуалізації. Провідними для дослідження є методи дискурсивного та контекстуаль­ного аналізу, які дозволили розкрити специфіку функціонування типових комунікативних стратегій і тактик в британському парентальному дискурсі, та зіставний аналіз, який сприяв виявленню змін конфігурації стратегій і тактик в мовленні бать­ківської та материнської дискурсивної особистості ХХІ ст. порівняно з мовленням батьківської та материнської дискур­сивної особистості XVIII ст. Було встановлено, що в мовленні як батьківської, так і материнської дискурсивної особистості в обидва історичні періоди домінують кооперативно спрямовані стратегії із незначною тенденцією до збільшення частоти вживання, причому провідною стратегією також для обох історичних періодів є стратегія співпраці; варіюється провідна тактика – надання порад та інструкцій у XVIII ст. та обговорення у ХХІ ст. Конфліктно спрямовані стратегії також не де­монструють ознак варіювання за гендерним та хронологічним чинниками: для обох порівнюваних століть провідною є стратегія конфлікту; домінуюча тактика для батьківської дискурсивної особистості – наказ, для материнської дискурсивної особистості – осуд/докір.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Baranova, S. V., & Procenko, O. V. (2010). Utishannya u parental`nomu dyskursi [Consolation in Parental Discourse]. Visnyk Zhytomyrs`kogo derzhavnogo universytetu. Ser. «Filologichni nauky» [Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philological Sciences], 49, 126–129. (in Ukrainian)

Bigari, A. A. (2006). Dyskurs suchasnoyi anglomovnoyi simyi. (Dys. kand. filol. nauk). [Discourse of the Modern English-speaking Family (Philology PhD thesis)]. Kyivs`kyj nacional`nyj universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyiv. (in Ukrainian)

Bory`senko, Yu. V., & Lopushyns`ka, O. V. (2020). Znachennya verbal`nyh ta neverbal`nyh komunikacij v menedzhmenti [The Importance of Verbal and Non-Verbal Communication in Management], Proc. of sci. conf. of students of Poltava Agricultural Academy, 16–17 Apr. Poltava: RVV PDAA, 124–125. (in Ukrainian)

Brovkina, O. V. (2015). Strategiyi anglomovnogo rodynnogo dyskursu v sytuaciyah vidvertogo spilkuvannya, utishannya, neporozuminnya. (Avtoref. kand. filol. nauk) [Strategies of the English Family Discourse in the Situations of Frank Communication, Consolation, Misunderstanding (Philology PhD thesis synopsis)]. Kharkivs`kyj nacional`nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Verbal`ne spilkuvannya – Psy`holog [Verbal Communication – Pschologist]. Retrieved from: https://wkrolik.com.ua/verbalne-spilkuvannya/. (in Ukrainian)

Ivanciv, O. V. (2017). Spivvidnoshennya ponyat` «strategiya» i «taktyka» v lingvistyci [The Correlation of Notions “Strategy” and “Tactic” in Linguistics]. Aktual`ni problemy filologiyi ta perekladoznavstva [Current Issues of Linguistics and Translation Studies], 13, 34–37. (in Ukrainian)

Kabiri, M. X. (2018). Samoprezentaciya yak strategiya anglomovnogo dy`skursu. (Dys. kand. filol. nauk) [Self-Presentation as a Strategy of the English-Language Discourse (Philology PhD thesis)]. Kharkivs`kyj nacional`nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Kozlova, V. V. (2012). Realizaciya vyhovnogo vplyvu v anglomovnomu parental`nomu dyskursi: strukturno-semantychnyj ta pragmatychnyj aspekty. (Avtoref. kand. filol. nauk) [Realization of the Educational Impact in the English Parental Discourse: Structural, Semantic and Pragmatic Aspects (Philology PhD thesis synopsis)]. Kharkivs`kyj nacional`nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Monastyr`ova, L. V. (2019). Dyskursyvna osobystist` u suchasnij lingvistyci [The concept of discourse identity in modern linguistics]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogo gumanitarnogo universytetu. Seriya «Filologiya» [International Humanitarian University Herald. Philology], 3 (39), 45–47. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.39.3.10. (in Ukrainian)

Nikitina, A. V. (2015). Dyskursna osobystist` yak lingvodydaktychne ponyattya [The Discourse Personality as a Language Didactic Notion]. Naukovyj visnyk Mykolayivs`kogo nacional`nogo universytetu imeni V. O. Suxomlyns`kogoю Pedagogichni nauky [Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences], 4 (51), 271–282. (in Ukrainian)

Nikolayenko, I. V., & Brovkina, O. V. (2016). Strukturno-semantychni osoblyvosti anglomovnogo parentalnogo dialogichnogo dyskursu z interakciyeyu na rivnyh [Structural and Semantic Characteristics of English Parental Dialogue Discourse of Peer-like Interaction]. Translation Innovations: Proc. of the VI Ukr. students’ sci.-pract. conf., 16–17 March. Sumy: Sum`skyj derzhavnyj universytet, 122–125 (in Ukrainian)

Pasynok, V. G. (2011). Verbal`ni j neverbalni zasoby oratora [Verbal and non-verbal means of the public speaker]. Visnyk Kharkivs`kogo naczionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina. Ser. “Romano-germans`ka filologiya. Metodyka vykladannya inozemnyh mov” [The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Romance and Germanic Philology. Methods of Foreign Language Teaching], 972(67), 161−166. (in Ukrainian)

Paharenko, A. V. (2020). Dytyna yak avtorytarna dyskursyvna osobystist` (na materiali suchasnoyi anglijs`koyi movy). (Dys. kand. filol. nauk) [Child as an authoritarian discursive personality (based on the modern English language) (Philology PhD thesis)]. Kharkivs`kyj nacional`nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Skrynnik, Yu. S. (2019). Dyskursyvne otochennya yak seredovyshche realizaciyi socialnyh rolej [Discursive environment as a medium for the social roles realization]. Visnyk Kharkivs`kogo naczionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina. Ser. “Inozemna filologiya. Metodyka vykladannya inozemnyh mov” [The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching], 90, 27–32. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2019-90-04. (in Ukrainian)

Soloshchuk, L. V. (2015). Dyskursyvna osobystist` u svitli teoriyi polikodovosti komunikatyvnogo procesu [The Discursive Personality within the Frames of the Theory of Policode Nature of the Communicative Process]. Zapysky z romano-germans`koyi filologiyi [Writings in Romance-Germanic Philology], 1 (34), 167–174. (in Ukrainian)

Soloshchuk, L. V. (2005). Pryncyp identyfikacijnoyi vzayemodiyi verbal`nyh ta neverbal`nyh komponentiv komunikaciyi v anglomovnomu dialogichnomu dyskursi [The principle of identification interaction between verbal and non-verbal components of communication in the English dialogic discourse]. Visnyk Zhytomyrs`kogo derzhavnogo universytetu imeni Ivana Franka [Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philological Sciences], 24, 282–286. (in Ukrainian)

Soloshchuk, L. V., & Trach, X. V. (2022). Osoblyvosti vzayemodiyi kinesychnyh, prosodychnyh ta proksemichnyh komponentiv komunikaciyi v mizhkulturnomu dialogichnomu rodynnomu dyskursi [Characteristic Features of Interaction of Kinesic, Prosodic, and Proxemic Components of Communication in Intercultural Dialogic Family Discourse], Proceedings of the XI International Scientific and Practical Conference “Innovations and prospects of world science”, 22-24 June. Vancouver: Perfect Publishing, 462–469. (in Ukrainian)

Trumko, O. M. (2017). Simejnyj dyskurs: neverbal`ni harakterystyky movlennya batkiv (na materiali tvoriv I. Franka) [Family Discourse: Non-Verbal Characteristics of Parents’ Speech (Based on Material of Compositions of I. Franko)]. Molodyj vchenyj [Young Scientist], 9, 280−285. (in Ukrainian)

Shevchenko, I. S. (2013). Movlennyevyj akt i dyskurs v kognityvno-pragmatychnomu ta istorychnomu rakursi [Speech Act and Discourse from Cognitive-Pragmatic and Historical Perspective]. In L. M. Chernovatyj, O. A. Kal`nychenko, O. V. Rebrii (Eds.), Pereklad u naukovyh doslidzhennyah predstavnykiv Kharkivs`koyi shkoly [Translation in Studies of the Kharkiv School Scholars] (pp. 117–134). Vinnytsia : Nova Knyha. (in Ukrainian)

Shevchenko, I. S., & Morozova, O. I. (2005). Dyskurs yak myslennyevo-komunikatyvna diyalnist` [Discourse as Cognitive- Communicative Activity]. In I. S. Shevchenko (Ed.), Dyskurs yak kognityvno-komunikatyvnyj fenomen [Discourse as Cognitive- Communicative Phenomenon] (pp. 21–28). Kharkiv: Konstanta. (in Ukrainian)

Angermuller, J., Maingueneau, P. D., & Wodak, R. (Eds). (2014). The Discourse Studies Reader : Main currents in theory and analysis. Amsterdam/Philadelphia : John Benjamins B.V.

British Culture – Family — Cultural Atlas. Retrieved from: https://culturalatlas.sbs.com.au/british-culture/british-culture-family#british-culture-family.

Gender Roles in Family. Retrieved from: https://www.prokerala.com/relationships/family/gender-roles-in-family.htm.

Levy, D. (1979).Communicative goals and strategies: between discourse and syntax. Syntax and Semantics, 12, 183–210.

Shevchenko, I. (2021). (Re)constructing impoliteness in Shakespeare’s plays: a cultural linguistic approach. The Third Cultural Linguistics International Conference (CLIC-2021). Cultural Linguistics: The Interface of Language and Cultural Conceptualisations, 16-18 June. Budapest,103–104.

Social and Family Life in the Late 17th & Early 18th Centuries. Retrieved from: https://sites.udel.edu/britlitwiki/social-and-family-life-in-the-late17th-early-18th-centuries/.

Taavitsainen, I. (2015). Historical pragmatics. In D. Biber & R. Reppen (Eds.), The Cambridge Handbook of English Corpus Linguistics (pp. 252-268). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139764377.015

Yaremenko,Y. Strategies and tactics in English family parental discourse. Retrieved from: https://prezi.com/xn7kbximyg-w/strategies-and-tactics-in-english-family-parental-discourse/.

Опубліковано
2023-06-28
Як цитувати
Морозова, І., & Вакуленко, А. (2023). Стратегії і тактики британського парентального дискурсу: історична перспектива. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (97), 22-29. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2023-97-03

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)