Оцінювання навчальних досягнень учнів у сучасній школі
Анотація
Стаття присвячена вивченню особливостей оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах активного навчання. Поділяючи точку фахівців-методистів, авторка відмічає, що відсутність чіткого визначення вимог до результатів навчання, застосування невідповідних інструментів оцінювання, неадекватність засобів контролю поставленим цілям є причиною непорозуміння між суб’єктами оцінювання, якими виступають Міністерство освіти, шкільні директори, батьки, вчителі і учні. Традиційно всі ці аудиторії задовольняються тестуванням, що дає кількісні результати, які вважаються достатніми показниками того, що засвоїли учні. Однак, в процесі вивчення іноземної мови в учнів мають сформуватися не тільки практичні навички (лексичні, граматичні, фонетичні, тощо) та вміння (читання, говоріння, аудіювання, письма), але й навички ефективного здобуття знання, сприйняття нової інформації, її аналізу, оцінювання нових ідей на основі власних потреб і цілей; тобто навички критичного та творчого мислення, яке також має стати об’єктом оцінювання. Виходячи з цілей навчання, виділено два стандарти оцінювання навчальних досягнень. Це стандарти оцінювання вмінь та когнітивних процесів. Надано індекс оцінювання рівня сформованості навичок (ІСН). Розроблено стандарт оцінювання вміння письма (СОВП) на прикладі есе та запропоновані рубрики, які є набором показників з описом результатів, яких повинен досягти учень для одержання оцінки «відмінно», «добре» і «задовільно». З метою перевірки ефективності розроблених стандартів був проведений експеримент. Отримані дані підтвердили робочу гіпотезу. Був зроблений висновок про те, що усвідомлення підходів щодо оцінювання різних видів робіт викликає позитивні переживання як у учнів, так і їх батьків, а це, в свою чергу, сприяє бажанню учнів краще засвоїти матеріал та продемонструвати навчальні успіхи не тільки одноліткам, а й батькам, вчителю, адміністрації школи.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Voskresenskaja, N. M. Opyt razrabotki standartov obrazovanija v zarubezhnyh stranah [Monitoring the Implementation of International Standards on the Teaching]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-razrabotki-standartov-obrazovaniya-v-zarubezhnyh-stranah. (in Russian)
Crawford, A. D. (2006). Tekhnolohiyi rozvytku krytychnoho myslennya uchniv [Teaching and Learning Strategies for the thinking Classroom]. Kyiv: Pleyada Publ. (in Ukrainian)
Nikolayevа, S. Yu. (ed.) (1999). Metodyka navchannja inozemnykh mov v serednikh navchaljnykh zakladakh: pidruchnyk [Methods of Teaching Foreign Languages at School: textbook]. Kyiv: Lenvit Publ. (in Ukrainian).
Sverdlova, I. O. (2015). Dydactichni osnovy upravlinja cognitivnymi navichkami uchniv [Didactic basics of controlling students’ cognitive skills]. Naukovyi Visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Scholary Messenger of Melitopol State Pedagogical University,15(2), 83–89. (in Ukrainian)
Low, M. G. (1995). Thresholds in Reading. Boston: Heinle and Heinle Publishers. (in English)
Watkins, P. (2005). Learning to Teach English. A Practical Introduction for New Teachers. Addlestone: DELTA Publishing. (in English)
Воскресенская Н. М. Опыт разработки стандартов образования в зарубежных странах. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-razrabotki-standartov-obrazovaniya-v-zarubezhnyh-stranah (дата звернення: 23.11.2020)
Кроуфорд А. Технології розвитку критичного мислення учнів. Київ : Плеяди, 2006. 217 с.
Методика навчання іноземних мов в середніх навчальних закладах : / під керівництвом С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 1999. 320 с.
Свердлова І. О. Дидактичні основи управління когнітивними навичками учнів. Науковий Вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2015. Вип. 15(2). С. 83–89.
Low M. G. Thresholds in Reading. Boston : Heinle and Heinle Publishers, 1995. 246 p.
Watkins P. Learning to Teach English. A Practical Introduction for New Teachers. Addlestone : DELTA Publishing, 2005. 144 p.