КОМУНІКАТИВНА СТРАТЕГІЯ КОНСТРУЮВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ (на матеріалі твітера Д. Трампа)
Анотація
Статтю присвячено дослідженню комунікативної стратегії конструювання позитивного іміджу Дональда Трампа у політичному твітінгу. Проаналізовано поняття політичного твітінгу, іміджу, комунікативної стратегії. Розглянуто ієрархічну організацію глобальної комунікативної стратегії політичного дискурсу – спричинення комунікативного впливу з метою захоплення і утримання політичної влади; визначено місце локальної стратегії конструювання позитивного іміджу в цій ієрархії, підпорядковані їй локальні субстратегії і риторичні техніки, що її втілюють. Локальні субстратегії конструювання позитивного іміджу розмежовано за типом цінностей, на які вони орієнтовані і які лежать у підґрунті різних комунікативних ролей, що у сукупності конституюють імідж. На етичних цінностях закорінені субстратегії демонстрації патріотизму (комунікативна роль ПАТРІОТ) і демонстрації віри (комунікативна роль ВІРУЮЧИЙ); на соціокультурних цінностях маскулінного американського суспільства засновуються субстратегії демонстрації економічної ефективності (комунікативна роль ЕФЕКТИВНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ МЕНЕДЖЕР), демонстрації сили (комунікативна роль ЖОРСТКИЙ ПОЛІТИЧНИЙ ЛІДЕР) і демонстрації популярності (комунікативна роль ПОПУЛЯРНИЙ ПОЛІТИЧНИЙ ЛІДЕР); на соціально-групових цінностях базується субстратегія фамільяризації із електоратом (комунікативна роль ДОБРИЙ ЗНАЙОМИЙ). Ці субстратегії реалізуються риторичними техніками впливу на адресата, орієнтованими на різні сфери психіки: сферу раціонального мислення (доведення), емоцій і відчуттів (декларування й емотивне зараження), волевиявлення (спонукання). Як свідчать результати аналізу домінантної комунікативної ролі Д. Трампа ПАТРІОТ, що конструюється на основі субстратегії демонстрації патріотизму, ці риторичні техніки переважно переплітаються у межах одного твіту, одночасно спричиняючи вплив на кілька сфер психіки реципієнта.
Завантаження
Посилання
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Academic Dictionary of the Ukrainian language] (n.d.). Available at: http://sum.in.ua/
Dejk, T. A. (1989). Jazyk. Poznanie. Kommunikacija [Language. Knowledge. Communication]. Moscow: Progress.
Issers, O. S. (2008). Kommunikativnye strategii i taktiki russkoj rechi [Communicative strategies and tactics of the Russian speech]. Moscow: LKI Publ.
Kaisina, D. M. (2018). Anhlomovnyi dyskurs ideatsii: stratehii komunikatyvnoho vplyvu (na materiali internet-platformy TED). Diss. kand. filol. nauk. [English ideation discourse: strategies of communicative influence (based on TED Internet platform). Cand. philol. sci. diss.]. Kharkiv. 318 p. (in Ukrainian)
Kirillov, V. I., and Starchenko, A. A. (2008). Logika [Logic]. Moscow: TK Velbi.
Martynyuk, A. P. (2015). Kognitivno-kommunikativnyj instrumentarij analiza rechevogo vozdejstvija [Cognitive-communicative instruments of analyzing verbal influence]. Science and education a new dimension. Philology, 3(15(68)), 67–70. (in Russian)
Martynyuk, A. P. (2015). Strategija kak bazovyj instrument kognitivnogo analiza kommunikacii [Strategy as a basic instrument of cognitive analysis of communication]. Zapiski z romano-germans'koї fіlologії. – Notes on Romance and Germanic Philology, 1(34), 80–90. (in Russian)
Nikitin, M. V. (2003). Osnovanija kognitivnoj semantiki [Foundations of cognitive semantics]. St. Petersburg: RGPU.
Oljanich, A. V. (2004). Prezentacionnaja teorija diskursa [The presentation theory of discourse]. Volgograd: Paradigma.
Pochepcov, G. G. (2000). Imidzheologija [Imageology]. Moscow: Refl-buk.
Romanova, T. V. (2009). Kommunikativnyj imidzh i rechevoj portret sovremennogo politika [The communicative image and linguistic portrait of a contemporary politician]. Politicheskaja lingvistika. – Political Linguistics, 1(27), 109–117. (in Russian)
Sidak, O. O. (2010). Politychna obraza yak taktyka movlennievoi stratehii ruinatsii imidzhu polityka (na materiali anhlomovnoho publitsystychnoho dyskursu) [Political insult as a tactic of speech strategy of ruining the image of a politician (on the material of the English publicist discourse)]. Nova filolohiia. – New Philology, 39, 178–183. (in Ukrainian)
Sidak, O. O. (2013). Rol komichnoho efektu v realizatsii konfrontatsiinoi stratehii anhlomovnoi politychnoi obrazy. Diss. kand. filol. nauk [The role of comic effect in the realization of the confrontational strategy of the English political insult. Cand. philol. sci. diss.] Kharkiv. 204 p. (in Ukrainian)
Sternin, I. A. (2012). Osnovy rechevogo vozdejstvija [Foundations of linguistic influence]. Voronezh: Istoki.
Telija, V. N. (2001). Konceptoobrazujushhaja fluktuacija konstanty kul'tury «rodnaja zemlja» v naimenovanii rodina [Concept-forming fluctuation of the culture constant “native land” in the name of the homeland]. In: E. S. Kubrjakova and T. E. Janko (eds.). Jazyk i kul'tura: Fakty i cennosti: K 70-letiju Jurija Sergeevicha Stepanova [Language and culture: Facts and values: On the 70th anniversary of Yuri Sergeyevich Stepanov]. Moscow : Jazyki slavjanskoj kul'tury, pp. 409–418. (in Russian)
Frolova, I. Ye. (2009). Stratehiia konfrontatsii v anhlomovnomu dyskursi [Confrontation Strategy in English-Language Discourse]. Kharkiv : KhNU imeni V. N. Karazina.
Tschorna, O. O. (2013). Komunikatyvni zasoby tvorennia imidzhu politychnoho lidera (na materiali ukrainskoho, rosiiskoho ta anhliiskoho politychnoho dyskursu). Diss. kand. filol. nauk. [Communicative means of shaping the image of a political leader (on the basis of the Ukrainian, Russian and English political discourse). Cand. philol. sci. diss.]. Kirovohrad. (in Ukrainian)
Shevchenko, I. S., and Morozova, Ye. I. (2003). Diskurs kak myslekommunikativnoe obrazovanie [Discourse as a mental and communicative phenomenon]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im. V. N. Karazina. – V. N. Karazin Kharkiv. National Univ. Messenger, 586, 33–38. (in Russian)
Shejgal, E. I. (2000). Semiotika politicheskogo diskursa. Diss. dokt. filol. nauk. [Semiotics of political discourse. Dr. philol. sci. diss.]. Volgograd. 431 p. (in Russian)
Cambridge Dictionary (n.d.). Available at: https://dictionary.cambridge.org/
Collins Dictionary (n.d.). Available at: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/
Enli, G. (2017). Twitter as arena for the authentic outsider: exploring the social media campaigns of Trump and Clinton in the 2016 US presidential election. European journal of communication, 32(1), 50–61.
Goroshko, O., and Poliakova, T. (2018). Persuasiveness in political discourse on Twitter. Psycholinguistics, 24(2), 29–46.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., and Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind: Intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill.
Lakoff, G. (2016). Moral politics: How liberals and conservatives think. Chicago: The University of Chicago Press.
Lexico (n.d.). Available at: https://www.lexico.com/
Merriam-Webster Dictionary (n.d.). Available at: https://www.merriam-webster.com/
Page, R. (2012). The linguistics of self-branding and micro-celebrity in Twitter: The role of hashtags. Discourse and Communication, 6(2), 181–201.
Schneiker, A. (2019). Telling the story of the superhero and the anti-politician as president: Donald Trump's branding on Twitter. Political studies review, 17(3), 210–223.
Trump, D. (n.d.). Twitter. Available at: https://twitter.com/realdonaldtrump
Word Associations Network (n.d.). Available at: https://wordassociations.net/en