Тактики супротиву владі в англомовному дитячому авторитарному дискурсі

  • Анастасія Валентинівна Пахаренко ХНУ імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: авторитарність, адресант, адресат, влада, дитячий дискурс, супротив, тактика

Анотація

Стаття присвячена дослідженню супротиву владі адресанта в авторитарному англомовному дитячому дискурсі. Авторитарність як риса характеру дитини знаходить відображення у її вербальній та невербальній поведінці. У статті розглядаються ситуації комунікативної взаємодії, де обидва учасники діалогу – діти. Адресатом спілкування є дитина, яка за допомогою вербальних та невербальних компонентів комунікації чинить супротив проявам владних настанов дитиною-адресантом. Маніфестація дитиною-адресатом незгоди є типовою для ситуацій, коли нею намагаються керувати, контролювати її дії/бажання, нав’язувати власні інтереси. Відповідь адресата у вигляді супротиву авторитарним діям адресанта є закономірною, адже поняття «чистої влади» не існує. Це веде до виникнення бінарної опозиції «влада – супротив». Метою адресата у такому випадку є намір не дозволити адресанту заявити та утвердити себе у ролі авторитарного мовця, а також уникнути необхідності коритись його волі та бажанням. Супротив дитини-адресата реалізується за допомогою низки комунікативних тактик, спрямованих на захист своїх інтересів і цінностей. У статті окреслено поняття супротиву як лінгвістичного явища, яке виникає у разі невизнання авторитарного впливу адресанта; виявлено особливості реалізації комунікативних тактик супротиву дитини-адресата; створено типологію видів супротиву відповідно до ступеня його ефективності та прояву у процесі комунікації.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Дейк Т.А. ван. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации / Т.А. ван Дейк ; [пер. с англ.]. – М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. – 344 с.

Ковалевська Я.Л. Медіапростір сатирико-саркастичного дискурсу (на прикладі американських он-лайн видань) / Я.Л. Ковалевська // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – 2016. – Вип. 84. – С. 130–135.

Копылова Н.В. Стратегии власти и подчинения в английском разговорном дискурсе : дис. … канд. филол. наук : 10.02.04 / Копылова Наталья Владимировна. – Иркутск, 2008. – 203 с.

Крючкова П.Г. Авторитарний дискурс (на матеріалі сучасної англійської мови) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Крючкова Поліна Георгіївна. – К., 2003. – 193 с.

Можейко О.О. Засоби вираження мовленнєвого акту погрози в англомовному діалогічному дискурсі / О.О. Можейко // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – 2011. – № 972. – С. 69–73.

Пушкин А.А. Прагмалингвистические характеристики авторитарной языковой личности : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / А.А. Пушкин. – Чебоксары : Чуваш. гос. ун-т им. И.Н. Ульянова, 1992. – 16 с.

Самохіна В.О. Жарт у сучасному комунікативному просторі Великобританії та США : [монографія] / В.О. Самохіна. – Х. : Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна, 2012. – 360 с.

Солощук Л.В. Вербальні і невербальні компоненти комунікації в англомовному дискурсі : монографія / Л.В. Солощук. – Харків : Константа, 2006. – 300 с.

Хорошилова В.М. Стратегія завдання образи у німецькомовному діалогічному інтернет-дискурсі : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Хорошилова Вероніка Миколаївна. – Харків, 2017. – 275 с.

Fairclough N. Language and Power / N. Fairclough. – New York : Routledge, Taylor&Francis Group, 2013. – 227 p.

Foucault M. The History of Sexuality: An Introduction (R. Hurley, Trans.) / M. Foucault. – London : Penguin Books, 1990. – 176 р.

Karlberg M. The Power of Discourse and the Discourse of Power: Pursuing Peace through Discourse Intervention / M. Karlberg // International Journal of Peace Studies, 2005. – Vol. 10, № 1. – P. 1–25.

Lukes S. Power: A Radical View / S. Lukes. – London : Palgrave, 2005. – 192 p.

Negm M.S. Resisting Power in Discourse / M.S. Negm // Procedia : Social and Behavioral Sciences, 2015. – № 192. – P. 284–289.

Routledge P. The imagineering of resistance: Pollok free state and the practice of postmodern politics / P. Routledge // Transactions of the Institute of British Geographers. – 2007. – 22(3). – P. 359–376.

Scott J.C. The Weapons of the Weak / J.C. Scott. – Yale University Press, 1987. – 392 p.

Sharpe E. Against Limits: A Post-structural Theorizing of Resistance in Leisure / E. Sharpe // The Palgrave Handbook of Leisure Theory // London: Palgrave Macmillan, 2017. – P. 911–926.

Shor I. Empowering Education: Critical Teaching for Social Change / I. Shor. – Chicago : The University of Chicago Press, 1992. – 294 р.

Vinthagen St. Understanding ‘Resistance’: Exploring definitions, perspectives, forms and implications [Електронний ресурс] / St. Vinthagen, 2007. – Режим доступу : https:// www.resistancestudies.org/files/VinthagenResistance.pdf

Vint Hagen St. Resistance Studies / St. Vint Hagen, M. Lilja // ESA Conference, Glasgow, 2007.
Опубліковано
2018-03-12
Як цитувати
Пахаренко, А. В. (2018). Тактики супротиву владі в англомовному дитячому авторитарному дискурсі. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (86), 64-72. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2017-86-08