Tactics of Opposition to Authority in the English Children’s Authoritarian Discourse

  • Анастасія Валентинівна Пахаренко V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: authority, addresser, addressee, power, children’s discourse, resistance, tactic

Abstract

The article investigates the ways of opposition to the addresser’s authority in the English children’s authoritarian discourse. As a children’s trait of character, authoritarianness finds its reflection in their verbal and nonverbal behaviour. The situations where both participants in the dialogue are children are investigated in the article. The child-addressee resists the power exercised by the child-addresser. The addressee’s disagreement manifestation is characteristic of situations where a child is bossed around, his acts/wishes are controlled, alien interests are imposed upon him. The addressee’s reply is completely legal as the notion of ‘pure power’ does not exist, which brings about the binary opposition of ‘power – resistance’. The addressee’s intention is preventing the addresser from asserting himself as an authoritarian speaker and avoiding the necessity to submit to his will and wishes. The child-addressee’s resistance is exercised through a range of communicative tactics meant to protect own interests and values. In the article resistance is defined as a linguistic phenomenon arising from denying the effectiveness of the addresser’s authoritarian influence; the peculiarities of the addressee’s resistance tactics have been researched; typology of resistance based on its effectiveness and its explication in the process of communication has been outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Дейк Т.А. ван. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации / Т.А. ван Дейк ; [пер. с англ.]. – М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. – 344 с.

Ковалевська Я.Л. Медіапростір сатирико-саркастичного дискурсу (на прикладі американських он-лайн видань) / Я.Л. Ковалевська // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – 2016. – Вип. 84. – С. 130–135.

Копылова Н.В. Стратегии власти и подчинения в английском разговорном дискурсе : дис. … канд. филол. наук : 10.02.04 / Копылова Наталья Владимировна. – Иркутск, 2008. – 203 с.

Крючкова П.Г. Авторитарний дискурс (на матеріалі сучасної англійської мови) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Крючкова Поліна Георгіївна. – К., 2003. – 193 с.

Можейко О.О. Засоби вираження мовленнєвого акту погрози в англомовному діалогічному дискурсі / О.О. Можейко // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – 2011. – № 972. – С. 69–73.

Пушкин А.А. Прагмалингвистические характеристики авторитарной языковой личности : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / А.А. Пушкин. – Чебоксары : Чуваш. гос. ун-т им. И.Н. Ульянова, 1992. – 16 с.

Самохіна В.О. Жарт у сучасному комунікативному просторі Великобританії та США : [монографія] / В.О. Самохіна. – Х. : Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна, 2012. – 360 с.

Солощук Л.В. Вербальні і невербальні компоненти комунікації в англомовному дискурсі : монографія / Л.В. Солощук. – Харків : Константа, 2006. – 300 с.

Хорошилова В.М. Стратегія завдання образи у німецькомовному діалогічному інтернет-дискурсі : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Хорошилова Вероніка Миколаївна. – Харків, 2017. – 275 с.

Fairclough N. Language and Power / N. Fairclough. – New York : Routledge, Taylor&Francis Group, 2013. – 227 p.

Foucault M. The History of Sexuality: An Introduction (R. Hurley, Trans.) / M. Foucault. – London : Penguin Books, 1990. – 176 р.

Karlberg M. The Power of Discourse and the Discourse of Power: Pursuing Peace through Discourse Intervention / M. Karlberg // International Journal of Peace Studies, 2005. – Vol. 10, № 1. – P. 1–25.

Lukes S. Power: A Radical View / S. Lukes. – London : Palgrave, 2005. – 192 p.

Negm M.S. Resisting Power in Discourse / M.S. Negm // Procedia : Social and Behavioral Sciences, 2015. – № 192. – P. 284–289.

Routledge P. The imagineering of resistance: Pollok free state and the practice of postmodern politics / P. Routledge // Transactions of the Institute of British Geographers. – 2007. – 22(3). – P. 359–376.

Scott J.C. The Weapons of the Weak / J.C. Scott. – Yale University Press, 1987. – 392 p.

Sharpe E. Against Limits: A Post-structural Theorizing of Resistance in Leisure / E. Sharpe // The Palgrave Handbook of Leisure Theory // London: Palgrave Macmillan, 2017. – P. 911–926.

Shor I. Empowering Education: Critical Teaching for Social Change / I. Shor. – Chicago : The University of Chicago Press, 1992. – 294 р.

Vinthagen St. Understanding ‘Resistance’: Exploring definitions, perspectives, forms and implications [Електронний ресурс] / St. Vinthagen, 2007. – Режим доступу : https:// www.resistancestudies.org/files/VinthagenResistance.pdf

Vint Hagen St. Resistance Studies / St. Vint Hagen, M. Lilja // ESA Conference, Glasgow, 2007.
Published
2018-03-12
How to Cite
Пахаренко, А. В. (2018). Tactics of Opposition to Authority in the English Children’s Authoritarian Discourse. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching, (86), 64-72. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2017-86-08