Семіотичні аспекти кінодискурсу
Анотація
Стаття присвячена вивченню семіотичних аспектів функціонування кінодискурсу. Розглянуто знакову природу кінодискурсу, визначено особливості взаємодії вербальної, невербальної і кінематографічної семіотичних систем, спрямованої на конструювання смислу. Запропоновано семіотичну модель кінодискурсу, виділено вербальні, невербальні і кінематографічні знаки кінодискурсу, які володіють рисами іконічності, індексальності й символічності. Семіотична модель кінодискурсу включає колективного автора і колективного реципієнта, семіотичну систему, полікодове висловлення, канал, посередника – акторів, а також комунікативний шум й інференційний умовивід. Процес інференційного умовиводу лежить в основі реконструкції колективним реципієнтом смислу, актуалізованого в кінодискурсі. Успішна реконструкція смислу полікодового висловлення залежить від спільного уявлення про картину світу і системи цінностей, які існують в колективній свідомості автора і реципієнта. У статті виділено складний характер співвідношення дискурсу фільму і дискурсу кіно, зазначено, що кінодискурс уміщує дискурс фільму, в якому відбувається трансляція полікодових висловлень, продукованих колективним автором. Соціальна і культурна спільність, певне історичне підґрунтя зумовлюють успішність кінокомунікації.
Завантаження
Посилання
Барт Р. Проблема значения в кино / Р. Барт // Система Моды. Статьи по семиотике культуры. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 2003. – С. 195–199.
Залевская А.А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст / А.А. Залевская. – М. : Гнозис, 2005. – 543 с.
Как нарисовать портрет птицы: методология когнитивно-коммуникативного анализа языка / Е.В. Бондаренко, А.П. Мартынюк, Е.И. Фролова, И.С. Шевченко / под. ред. И.С. Шевченко. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2017. – 246 с.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история / Ю.М. Лотман. – М. : Языки русской культуры, 1996. – 464 с.
Лотман Ю.М. Семиотика кино и проблематика киноэстетики / Ю.М. Лотман. – Таллин : Ээсти Раамат, 1973. – 140 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса / М.Л. Макаров. – М. : ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с.
Никитин М.В. Курс лингвистической семантики / М.В. Никитин. – Спб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007. – 819 с.
Пазолини П. Поэтическое кино / П. Пазолини // Строение фильма. – М. : Радуга, 1984. – с. 44-66.
Пирс Ч. Начала прагматизма / Ч. Пирс. – СПб. : Лаборатория метафизических исследований философского факультета СПбГУ, 2000. – 352 с.
Слышкин Г.Г. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа) [Текст] / Г.Г. Слышкин, М.А. Ефремова. – М. : Водолей Publishers, 2004. – 153 с.
Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / Фердинанд де Соссюр. – М. : Едиториал УРСС, 2004. – 256 с.
Якобсон Р. Лингвистика и поетика / Р. Якобсон // Структурализм «за» и «против». – М. : Прогресс, 1975. – С. 193-230.
Eco U. Towards a Semiotic Inquiry into the Television Message / U. Eco // Working Papers in Cultural Studies, 1972. – № 2. – p. 103-121.
Metz Ch. Film Language: A Semiotics of the Cinema / Ch. Metz. – Chicago : Chicago Press, 1991. – 267 p.
Morris Ch. Writings on the general theory of signs / Ch. Morris . – The Hague, Paris : Mouton, 1971. – 486 р.
Jakobson R. Shifters and Verbal Categories / R. Jakobson // On Language. – 1990. – P. 386–392.
Schramm W. How Communication Works / W. Schramm // The Process and Effects of Mass Communication. – IL : University of Illinois Press, 1965. – Р. 3–26.
Shannon C.E. The mathematical theory of communication / C.E. Shannon, W. Weaver. – Urbana : The University of Illinois Press, 1964. – 125 p.
Stam R. New vocabularies in film semiotics: structuralism, post-structuralism and beyond / R. Stam, R. Burgoyne, S. Flitterman-Lewis. – London and New York : Routledge, 2005. – 246 p.
Westley B. A Conceptual Model for Communication Research / B. Westley, M.M. McLean // Journalism Quarterly, 1957. – № 34. – Р. 31–38.