Semiotic aspects of cinematic discourse

  • Тетяна Анатоліївна Крисанова Lesya Ukrainka East-European National University
Keywords: cinematic discourse, film, inferencial reasoning, polycoded utterance, semioisis, semiotic system, sign

Abstract

The article focuses on the study of semiotic aspects of the cinematic discourse. The sign nature of the cinematic discourse is considered, the interaction of verbal, nonverbal and cinematic semiotic systems aimed at constructing the meaning is determined. The semiotic model of the cinematic discourse is proposed, verbal, nonverbal and cinematic signs of the cinematic discourse which have the features of icons, indices and symbols are distinguished. The semiotic model of the film discourse includes a collective author and collective recipient, a semiotic system, a polycoded utterance, a channel, a mediator – actors, as well as a communicative noise and an inferencial reasoning. The process of the inferencial reasoning is at the heart of the meaning reconstruction by the collective recipient, actualized in the cinematic discourse. Successful meaning reconstruction of the polycoded utterance depends on a common picture of the world and the system of values that exist in the collective consciousness of the author and the recipient. The article highlights the complex relation between the film discourse and the cinematic discourse, whereas the cinematic discourse is considered to comprise the film discourse. The latest includes the process of translating polycoded utterances produced by the collective author. Social and cultural community, a certain historical background predetermine the success of cinematic communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Барт Р. Проблема значения в кино / Р. Барт // Система Моды. Статьи по семиотике культуры. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 2003. – С. 195–199.

Залевская А.А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст / А.А. Залевская. – М. : Гнозис, 2005. – 543 с.

Как нарисовать портрет птицы: методология когнитивно-коммуникативного анализа языка / Е.В. Бондаренко, А.П. Мартынюк, Е.И. Фролова, И.С. Шевченко / под. ред. И.С. Шевченко. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2017. – 246 с.

Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история / Ю.М. Лотман. – М. : Языки русской культуры, 1996. – 464 с.

Лотман Ю.М. Семиотика кино и проблематика киноэстетики / Ю.М. Лотман. – Таллин : Ээсти Раамат, 1973. – 140 с.

Макаров М.Л. Основы теории дискурса / М.Л. Макаров. – М. : ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с.

Никитин М.В. Курс лингвистической семантики / М.В. Никитин. – Спб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007. – 819 с.

Пазолини П. Поэтическое кино / П. Пазолини // Строение фильма. – М. : Радуга, 1984. – с. 44-66.

Пирс Ч. Начала прагматизма / Ч. Пирс. – СПб. : Лаборатория метафизических исследований философского факультета СПбГУ, 2000. – 352 с.

Слышкин Г.Г. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа) [Текст] / Г.Г. Слышкин, М.А. Ефремова. – М. : Водолей Publishers, 2004. – 153 с.

Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / Фердинанд де Соссюр. – М. : Едиториал УРСС, 2004. – 256 с.

Якобсон Р. Лингвистика и поетика / Р. Якобсон // Структурализм «за» и «против». – М. : Прогресс, 1975. – С. 193-230.

Eco U. Towards a Semiotic Inquiry into the Television Message / U. Eco // Working Papers in Cultural Studies, 1972. – № 2. – p. 103-121.

Metz Ch. Film Language: A Semiotics of the Cinema / Ch. Metz. – Chicago : Chicago Press, 1991. – 267 p.

Morris Ch. Writings on the general theory of signs / Ch. Morris . – The Hague, Paris : Mouton, 1971. – 486 р.

Jakobson R. Shifters and Verbal Categories / R. Jakobson // On Language. – 1990. – P. 386–392.

Schramm W. How Communication Works / W. Schramm // The Process and Effects of Mass Communication. – IL : University of Illinois Press, 1965. – Р. 3–26.

Shannon C.E. The mathematical theory of communication / C.E. Shannon, W. Weaver. – Urbana : The University of Illinois Press, 1964. – 125 p.

Stam R. New vocabularies in film semiotics: structuralism, post-structuralism and beyond / R. Stam, R. Burgoyne, S. Flitterman-Lewis. – London and New York : Routledge, 2005. – 246 p.

Westley B. A Conceptual Model for Communication Research / B. Westley, M.M. McLean // Journalism Quarterly, 1957. – № 34. – Р. 31–38.

Published
2018-03-12
How to Cite
Крисанова, Т. А. (2018). Semiotic aspects of cinematic discourse. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching, (86), 23-31. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2017-86-03