На шляху пізнання антропоцентричного буття мови: українська соціопсихолінгвістика кінця ХХ – початку ХХІ століття

  • Микола Іванович Філон Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
  • Наталія Миколаївна Галунова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: психолінгвістика, соціолінгвістика, соціопсихолінгвістика, проблеми, об’єкт, предмет, методи і напрямки дослідження

Анотація

Стаття присвячена актуальній для сучасного мовознавства проблемі виникнення нової наукової дисципліни на межі вже існуючих ― соціопсихолінгвістики. Аналіз існуючих в українському науковому дискурсі досліджень з психолінгвістики і соціолінгвістики показує спорідненість їхніх проблематики, об’єктів, предметів, звернення до одних і тих самих методів. У запропонованій статті окреслено проблеми, об’єкт, предмет, методи і перспективні напрямки дослідження соціопсихолінгвістики. Акцентовано важливість і евристичну значущість соціопсихолінгвістики для формування науково-пізнавального образу мови у її соціальному та антропоцентричному вимірах.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Микола Іванович Філон, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови
Наталія Миколаївна Галунова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
кандидат філологічних наук, доцент кафедри загального та прикладного мовознавства

Посилання

1. Інститут української мови. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www1.nas.gov.ua/institutes/ium/Structure/Departments/Department5/Pages/default.aspx — Заголовок з екрана.

2. Антонюк О. В. Роль соціопсихолінгвістичного експерименту у виявленні складників лінгвоментальності (на матеріалі концепту вода) / О. В. Антонюк // Записки з загальної лінгвістики. — Одеса, 2002. — Вип.5 : Мова та національна свідомість. — С. 50—55.

3. Гаврилащук О. Д. Гендерний критерій психосоціальних особливостей вибору номінації адресата мовлення / Олеся Гаврилащук // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2011— Вип. 8. — С. 94—100.

4. Крутій К. Л. Українська асоціація психолінгвістів [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.ukrdeti.com/psyx.php?lang=ru. — Заголовок з екрана.

5. Мартинов А. Ю. Історична соціологія (циклічна парадигма) // А.Ю. Мартинов — К. : УІАД «Рада», 2004. — С. 105.

6. Паламар Л. М. Соціопсихолінгвістичні основи виховання мовної особистості / Л.М. Паламар // Українська мова в процесі національно-культурного відродження України : збірник наукових праць: Матеріали конференції — Київ : КДПІ, 1993. — С. 16—18.

7. Пода О. Газети радянської України 20–40-х років ХХ століття: проблема гендерного маркування назв [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/images/arhive/1-2008/24.pdf — Заголовок з екрана.

8. Психолінгвістика : наук.-теорет. зб. / Держ. вищ. навч. закл. «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди». — Переяслав-Хмельниц., 2008 [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/. – Заголовок з екрана.

9. Словник новотворів української мови кінця ХХ століття. — Вип. 2. — Кривий Ріг : 2002.—180 с.

10. Соціолінгвістичні студії. / за заг. ред. Л. О. Ставицької. — К. Видавничий дім Д. Бураго: 2010.—288 с.

11. Танчинець М. І. Соціолінгвістичні фактори виникнення мовних варіантів в англійському діалогічному мовленні / Марія Танчинець // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2010 — Вип. 5. — С. 136—141.

12. Хаджирадєва С. Основи роботи з текстом у сфері комунікативної діяльності державних службовців: соціопсихолінгвістичний аспект / С. Хаджирадєва // Вісник НАДУ, 2003. — Вип.4. — С. 497—502.

13. Швець Т. А. «Використання сучасних інформаційних технологій у процесі формування комунікативної компетенції студентів» / Тетяна Швець // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2015. — Вип. 17. — С. 239—249.

14. Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості: соціопсихолінгвістичний аспект : дис. ... д-ра філол. Наук : спец.10.02.02; 10.02.01. — К., 1994. — 360 с.

15. Яременко Л.М. Соціопсихолінгвістичний аспект у викладанні української фахової мови / Л. М. Яременко // зб. матеріалів ІV Міжнар. наук.-практ. конф., 21-22 травня 2011 «Держава і право: проблеми становлення і стратегія розвитку». — Суми : Університетська освіта, 2011. — С. 527—529.

16. Psycholinguistics. Архів [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/index.php/ru/arkhiv. — Заголовок з екрана.
Як цитувати
Філон, М. І., & Галунова, Н. М. (1). На шляху пізнання антропоцентричного буття мови: українська соціопсихолінгвістика кінця ХХ – початку ХХІ століття. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (73), 22-25. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/5596
Номер
Розділ
Мова як об'єкт соціо- та психолінгвістики