Концепт КРАСА в картині світу українців 12-40 років (за даними ланцюжкового асоціативного експерименту)
Анотація
Стаття присвячена проблемі змістового наповнення концепту КРАСА в картині світу українців 12–40 років. Мета дослідження – за матеріалами ланцюжкового асоціативного експерименту змоделювати та проаналізовати асоціативні поля лексем, що об’єктивують концепт КРАСА (краса, врода, красень, красуня, красивий, красива, гарний, гарна, вродливий, вродлива), та визначити його семантичне наповнення в картині світу українців різних вікових груп, а саме підлітків (12–18 років) та молоді (19–40 років). В результаті аналізу змістового наповнення отриманих асоціативних полів відповідних слів-стимулів було виділено дві основні змістові групи: людина та природа, в межах кожної з яких було виділено смислові підгрупи. Визначено, що семантична група людина переважає над групою природа як за кількістю отриманих реакцій, так і за їх різноманітністю. З огляду на кількість реакцій групи людина, які стосуються чоловіка чи жінки, можна зробити висновок, що краса мислиться передовсім як властивість дівчини / жінки (реакції жінка, жінки, жіноча, дівчина, дівчини, дівоча, мама, мати, матір, матуся, бабуся, сестра тощо). Сприйняття краси як риси, що є природньо властивою рідним людям, є стійким в свідомості респондентів обох вікових груп (реакції мама, мати, батько, тато, матір, матуся), хоча реакції представників старшої вікової групи є більш різноманітними і включають назви спорідненості дружина, теща, дочка, син тощо, що не є актуальними для підлітків. Встановлено, що вікові відмінності у сприйнятті аналізованого концепту полягають у більшому ступені абстрактності уявлень молоді (19–40 років) на противагу більш особистісним уявленням підлітків (12–18 років). Більшість відмінностей у реакціях представників різних вікових груп пов’язана з групою людина, в той час як сприйняття краси природи є більш універсальним. Оцінно-квалітативні реакції свідчать про сприйняття краси як виключно позитивно маркованого поняття.
Завантаження
Посилання
Derkach, A. A. (Ed.). (2004). Akmelogija: Uchebnik Moscow: Izdatelstvo RAGS.
Anurina, I. (2015) Filosofske, psykholohichne, estetychne, etychne ta linhvokulturolohichne pidgruntia vidobrazhennia kontseptu "krasa" v brytanskii, nimetskii, ukrainskii i rosiiskii linhvokulturnykh spilnotakh. Teoretychna i dydaktychna filolohiia, 20, 108–118.
Goroshko, Ye. I. (2001). Integrativnaja model svobodnogo associativnogo jeksperimenta. Kharkiv, Moscow: RA–Karavella.
Dovhaniuk, E. V. (2017). Evoliutsiia kontseptu KRASA v anhlomovnomu dyskursi XIV–XXI stolit (Candidate of Philological Science’s thesis). Karazin Kharkiv National University. Kharkiv, Ukaraine. URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/13304/2/dis_Dovhaniuk.pdf
Kostruba, N. (2020). Kontsept «RELIHIIA» u svidomosti molodi: psykholinhvistychnyi analiz. Psycholinguistics, 27 (1), 164–180. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-27-1-164-180
Krylova, S. A. (2019). Krasa liudyny v zhyttievykh praktykakh kultury. Dosvid sotsialnoi ta kulturnoi metaantropolohii i androhin-analizu: monohrafiia. Kyiv: KNT.
Matviienko, O. (2017) Krasa yak fenomen spryiniattia i vidobrazhennia svitu. Naukovyi visnyk. Seriia «Filosofiia», 48 (II), 23–33. https://doi.org/10.5281/zenodo.842663
Meshherjakova, Ju. V. (2004). Koncept KRASOTA v anglijskoj i russkoj lingvokulturah (Candidate of Philological Science’s thesis). Volgograd State Pedagogical University. Volgograd, Russia.
Shcherbachuk, L. F. (2011). Kontseptualizatsiia binarnoi opozytsii krasa / potvornist u sferi ukrainskoi frazeolohii. Uchenyie zapiski Tavricheskoho natsionalnoho universiteta im. V.I. Vernadskoho. Seriia «Filolohiia. Sotsialnyie kommunikatsii», 24 (63), 4 (2), 198–202.