Доля: фольклорні уявлення та художня інтерпретація українськими письменниками другої половини XIX – початку XX століття
Анотація
У статті проаналізовано особливості художньої інтерпретації поняття «доля» – одного з ключових у народній свідомості. Матеріалом для дослідження було обрано твори українських митців другої половини XIX – початку XX століття, які, на погляд авторки статті, є одними з найрепрезентативніших щодо трансформації фольклорних уявлень про долю.
Визначено ступінь подібності складників синонімічного гнізда «доля», прокоментовано судження дослідників про долю з огляду на співіснування в цьому понятті ідеї визначеності, вродженості, випадку.
Художній матеріал аналізувався з урахуванням ступеня авторського переосмислення вихідного елемента: персоніфікованість/абстрактність, смислотвірна основа, естетичність, емоційність, прийоми введення в текст, поетикальні засоби. Серед пріоритетних форм виділено дзеркальність, оксюморонність, градаційність, контрастність.
Окремий аспект вивчення – харáктерні зміни персонажів, їхні поведінкові моделі, що дозволило зробити висновок про специфіку взаємодії індивідуального й загального (насамперед ментального, національного) начал – фундаментальних для розуміння процесу екстраполяції народних уявлень про долю на їхні авторські вирішення.
Доведено, що змістотвірний зв’язок між аналізованими творами здійснюється за допомогою центрування поняття «доля» в текстовій площині з різними смисловими відтінками, що уможливило узагальнення щодо особливостей його оприявнення в творах, у яких представлено нетворче й творче середовище.
У цілому, аргументовано тезу, що запропонований спосіб вивчення художнього матеріалу – від архетипу до індивідуальної авторської моделі – сприятиме більш повному, глибокому відстеженню стадіального формування культурної вертикалі.
Завантаження
Посилання
Bondaruk, L. (2019). Polifunkcionalnist symvolu: z teorij pohliadiv // Filologchni nauky.Vyp. 30. S. 50–52.
Bulashev, H. (1992). Ukrainskyi narod u svoikh lehendakh, relihiinykh pohliadakh ta viruvanniakh. Kosmohonichni ukrainski narodni pohliady ta viruvannia. Kyiv: Dovira. 141 s.
Vertiy, O. (2014). Pytannia estetyky ta poetyky usnoij narodnoij tvorchosti u folklorystychnij spadschyni Ivana Franka // Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dychovnist: zbirnyk naukovych pratc / hol. red. A. Kozlov. Kryvyj Rih. Vyp. 3. S. 51–66.
Veselovskiy, A. (1891). Neskolko novyih dannyih k narodnyim predstavleniyam o Dole // Etnograficheskoe obozrenie / pod. red. N. Yanchuka. Moskva. № 2 (god 3), kn. IX. S. 20–29.
Vovchok, M. (1983). Try doli // Opovidannia, kazky, povisti, roman / uporiadkuv. i prymit O. Biliavskoi, vst. st. N. Krutikovoi, red. tomu N. Krutikova. Kyiv: Nauk. Dumka. S. 294–367. (Biblioteka ukrainskoi literatury).
Voitovych, V. (2002). Ukrainska mifolohiia. Kyiv: Lybid. 664 s.
Hnatiuk, V. (2000). Narys ukrainskoi mifolohii/pidhot. ta oprats. tekstu, vst. st. i prymit. R. Kyrchiva, vidp. za vyp. S. Pavliuk, red. M. Horban. Lviv: Instytut narodoznavstva NANU. 263 s.
Hoholina, V. (2016). Intertextyalnist, intertext, intext:interpretacijni pidhody // Spheres of Culture / ed. I. Nabytovych. V. XIV. S. 24–35.
Zhaivoronok, V. (2006). Znaky ukrainskoi etnokultury: slovnyk-dovidnyk. Kyiv: Dovira. 703 s.
Ivanov, P. (1991). Narodnyie rasskazyi o Dole // Ukrayintsi: narodni viruvannya, poviriya, demonologiya/uporryadkuv., prymit. ta biogr. narysy A. Ponomarova, T. Kosminoyi, O. Boryak; vst. st. A Ponomarova. Kyiv: Lybid. S. 342–375.
Karpinskyi, K. (2016). Razvitie smysla zhizni v ontoheneze: osnovnyie psicholohicheskie zakonomernosti // Vestnik Hrodnenskoho hosydarstvennoho universiteta imeni Yanki Kupala. Seria 3. T. 6, № 1. S. 113–122.
Kostomarov, N. (1994). Neskolko slov o slavyano-russkoy mifologii v yazyicheskom periode, preimuschestvenno v svyazi s narodnoy poezieyu // Sloviyanska mifologiya / uporyad., prymit. I. Betko, A. Polotay; vst. st. M. Yatsenka. Kyiv: Lybid. S. 201–257.
Nechui-Levytskyi, I. (1992). Svitohliad ukrainskoho narodu. Eskiz ukrainskoi mifolohii. Kyiv: Oberehy. 86 s.
Potebnya, A. (1914). O dole i srodnyih s neyu suschestvah // O nekotoryih simvolah v slavyanskoy narodnoy poezii. O svyazi nekotoryih predstavleniy v yazyike. O kupalskih ognyah i srodnyih s nimi predstavleniyah. O dole i srodnyih s neyu suschestvah. Kharkov: Tipografiya «Mirnyi tryd». S. 189–242.
Starytskyi, M. (1987). Talan // Poetychni tvory. Dramatychni tvory/uporiadkuv. i prymit. M. Maksimenko, vst. st. S. Zubkova, red. tomu S. Zubkov. Kyiv: Naukova dumka. S. 263–335. (Biblioteka ukrainskoi literatury).
Tkachuk, M. (2016). Hudoznyi svit tvoriv Ivana Franka. Ternopil: Aston. 130 s.
Tobilevych, I. (1989). Beztalanna // Karpenko-Karyi I. Dramatychni tvory / vst. st., uporiadkuv. i prymit. R. Pylypchuka, red. tomu S. Zubkov. Kyiv: Naukova dumka. S. 194–240. (Biblioteka ukrainskoi literatury).
Ukrainka, L. (1987). Lisova pisnia // Tvory: v dvokh tomakh. Kyiv: Naukova dumka. T. 2: Dramatychni tvory / uporiadkuv. i prymit. N. Vyshnevskoi, red. tomu I. Dzeverin. S. 343–431/ (Biblioteka ukrainskoi literatury).
Franko, I. (1941). Ukradene shchastia. Drama z silskoho zhynnia v piaty diiakh // Dramatychni tvory. Kyiv: Mystetstvo. S. 21–89.