Архетипні первні «другої реальності» (за п’єсами «Memento», «Чорна Пантера і Білий Медвідь» В. Винниченка)

  • Тетяна Степанівна Матвєєва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9178-1743
  • Аліса Сергіївна Рудаченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: архетип, архетипічний образ, творчість, митець, картина, підтекст

Анотація

У статті виділено й проаналізовано архетипічні образи, що відтворюються на полотнах художників у п’єсах В. Винниченка. Це новий аспект вивчення драматургії митця, що зумовило актуальність пропонованої студії й формулювання її мети: обґрунтувати художню природу, змістову й функціональну специфіку архетипних первнів. Ідеться про подібні образи, які мають архетипну природу й пов’язані із символічним зображенням сутності життя. Одним із основних джерел архетипів є фантазія людини. Так само вона є основою творчого процесу, оприявнюючи, серед іншого, праобрази, що знаходяться в колективному несвідомому. Саме в мистецтві оречевлюються образи, що містяться в глибинах людських страхів і сподівань, тому викликають у душі реципієнтів резонанс. Будь-яке ефективне навіювання здійснюється через архетипи, відтак художник – і це зближує йогo, на думку К. Г. Юнга, з пророком й іншими психологічними типами – це людина, що відрізняється неабиякою чутливістю до архетипних форм і особливо точно їх реалізує. Отже, поняття «архетип» як інструмент дослідження дозволяє виділити нюанси в змісті творів, зрозуміти механізм психологічного впливу художнього цілого на читача.

Результатом здійснення аналізу стало наступне: архетипи матері, батька, дитини є міфологічними ірраціональними символами, їхні варіанти видозмінюються, але сутність спільна для всіх. Вони безпосередньо пов’язані з архетипом самості, що позначає реалізацію процесу індивідуації як утвердження себе в світі. Таке дешифрування допомагає усвідомити філософський підтекст п’єс, дозволяє означити авторське світосприйняття.

Наявність в обох творах картин з архетипом дитини – наслідок складних психологічних процесів у свідомості В. Винниченка.  Особисті переживання (шлюб, смерть сина), безсумнівно, неабияк  вплинули на автора, що сублімувалося й реалізувалося у його художній творчості. Фактично йдеться про вплив продуктів несвідомої фантазії (забутих чи витіснених), а також колективної пам’яті, що успадковується й реалізується в свідомості завдяки певним подіям.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна Степанівна Матвєєва, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філологічних наук, профессор кафедри історії української літератури

Аліса Сергіївна Рудаченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

бакалавр, студентка I курсу філологічного факультету (магістерський рівень)

Посилання

Averintsev S. S. «Analiticheskaja psihologija» K. G. Junga i zakonomernosti tvorcheskoj fantazii [«Analytical psychology» K. G. Jung and the regularity of creative imagination]//Voprosy literatury. 1970. № 3. S. 113—144.

Belokurova S. P. Slovar literaturovedcheskih terminov [Dictionary of literary terms]. Sankt-Peterburg: Paritet, 2007. 320 s.

Bolshakova A. Ju. Teorija arhetipa na rubezhe XX—XXI vv. [Archetype theory at the turn of the 20th—21st century]//Voprosy filologii. 2003. № 1 (13). S. 37—47.

Volodymyr Vynnychenko. Vybrani piesy [Selected plays]/uporiad.: M. H. Zhulynskyi, V. A. Burbela; avt. vst. st. M. H. Zhulynskyi. Kyiv: Mystetstvo, 1991. 605 s.

Volodymyr Vynnychenko. Hrytsko Hryhorenko: Shtrykhy do portretiv [Strokes to the portrait]/O. D. Hnidan, L. S. Demianivska, L. V. Yolkina. Kyiv: Vyshcha shkola, 1995. 223 s.

Hetmanets M. F., Mykhailyn I. L. Suchasnyi slovnyk literatury i zhurnalistyky [Modern dictionary of literature and journalism]. Kharkiv: Prapor, 2009. 384 s.

Donii T. M. Motyvne pole arkhetypu samosti [Motive field of the archetype of self]//Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka: Filolohichni nauky. Vypusk 42. Kamianets-Podilskyi: Aksioma, 2016. S. 12—16.

Istoriia psykholohii XX stolittia: navchalnyi posibnyk [History of psychology of the XX century]. Vyd. 3-tie/ V. A. Romenets, I. P. Manokha; vst. st. V. O. Tatenka, T. M. Tytarenko. Kyiv: Lybid, 2017. 1056 s.

Kulish. O. A. Mystetstvoznavchyi dyskurs shchodo vyiavlennia arkhetypiv u khudozhnii tvorchosti [Art discourse on the identification of archetypes in artistic creation]//Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. Vyp. 26. Lviv: Vyd-vo LNAM, 2015. Rezhym dostupu: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/26/8.pdf.

Literaturnaja enciklopedija terminov i ponjatij [Literary encyclopedia of terms and concepts]/gl. red. i sost. A. N. Nikoljukin. Moskva: Intelvak, 2001. 1596 s.

Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary dictionary-reference book]/za red. R. T. Hromiaka, Yu. I. Kovaliva, V. I. Teremka. Kyiv: «Akademiia», 2007. 752 s.

Meletinskij E. M. O proishozhdenii literaturno-mifologicheskih sjuzhetnyh arhetipov [About the origin of literary and mythological subject archetypes]//Literaturnye arhetipy i universalii/ pod red. E. M. Meletinskogo. Moskva, 2001. S. 73—150.

Mify narodov mira: enciklopedija [Myths of the peoples of the world: encyclopedia]: v 2 t./glavnyj redaktor S. A. Tokarev. Moskva: Covetskaja jenciklopedija, 1980. T. 1. A—K. 672 s.

Moroz L. «Sto rivnotsinnykh pravd»: Paradoksy dramaturhii V. Vynnychenka [«One Hundred Equal Truths»: Paradoxes of V. Vynnychenko’s Dramaturgy]/ vidp. red. P. M. Fedchenko. Kyiv: In-ut lit. im. T. H. Shevchenka NAN Ukrainy, 1994. 208 s.

Pulariia T. Arkhetyp, mif, symvol: do spivvidnoshennia poniat [Archetype, myth, symbol: to the ratio of concepts]. Arkadiia: Mystetstvoznavchyi ta kulturolohichnyi zhurnal. 2015. № 1(42). S. 19—25. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ark_2015_1_5.

Toporkov A. L. Predvoshishhenie ponjatija «arhetip» v russkoj nauke XIX veka [Anticipation of the concept of «archetype» in russian science of the XIX century]//Literaturnye arhetipy i universalii/ pod red. E. M. Meletinskogo. Moskva. 2001. S. 348—365.

Yung K. G. Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the collective unconscious]/perekl. z nim. K. Kotiuk; nauk. redaktor ukrainskoho vydannia O. Feshovets. 2-he vypr. vyd. Lviv: Vydavnytstvo «Astroliabiia», 2018. 608 s.

Vanitas: rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%81.

Опубліковано
2020-07-08
Як цитувати
Матвєєва, Т., & Рудаченко, А. (2020). Архетипні первні «другої реальності» (за п’єсами «Memento», «Чорна Пантера і Білий Медвідь» В. Винниченка). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (85). https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-85-03

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)