Мотив гріха в драматургії Лесі Українки: від першотексту до художньої версії

  • Тетяна Степанівна Матвєєва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9178-1743
  • Валерія Сергіївна Бородіна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: Леся Українка, драматична поема, драматичний етюд, християнство, язичництво, мотив, гріх

Анотація

У статті зроблено спробу подати інтерпретацію поняття «гріх» на матеріалі драматичних поем, драматичних етюдів Лесі Українки ранньохристиянської тематики.

Основну увагу в запропонованій студії звернено на витлумачення центрального поняття – «гріх», підґрунтям для чого стали Святе Письмо, Закон Божий, спеціальні довідкові видання – біблійні енциклопедії, словники.

Аналіз художніх творів здійснено на змістотвірному й формотвірному рівнях з урахуванням проблемно-тематичних комплексів, особливостей вибудовування образної системи (протистояння за ознаками віросповідання, віку, суспільного статусу), сюжетно-композиційних конструкцій (тип конфлікту, особливості його розгортання, вирішення, роль ремарок, структуротвірна роль мотиву гріха тощо), поетики характеротворення (градація, контраст).

Визначено перспективу подальших досліджень у цьому напрямі: вихід на творчість української мисткині загалом (лірика, ліро-епос, драма, проза, зокрема й фрагментарна); глибше, переконливіше осягнення її художнього доробку в літературному контексті початку ХХ століття і в наступні періоди; змога апелювати до архетипних первнів, культурних кодів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна Степанівна Матвєєва, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філологічних наук, професор кафедри історії української літератури

Валерія Сергіївна Бородіна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

студентка IV курсу філологічного факультету

Посилання

Ageyeva V. P. Poetesa zlamu stolit. Tvorchist Lesi Ukrayinky v postmodernij interpretaciyi. 2-ge vyd., stereotyp.Kyiv: Lybid, 2001. 264 s.

Betko I. P. Bibliya yak dzherelo idej u tvorchosti Lesi Ukrayinky (Problemnyj oglyad). Slovo i chas. 1991. № 3. S. 28—36.

Biblejskaya encyklopediya Brokgauza. Url: https://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/biblejskaja-entsiklopedija-brokgauza/1107 (data zvernennya: 23.02.2019).

Biblejskij slovar: Encyklopedicheskyj slovar/sostavyl Erik Nyustrem; perevod so shved. pod red. I. S. Svensona. Sankt-Peterburg: Bibliya dlya vseh, 1998. 532 s. Url: https://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/slovar-nustrema/569 (data zvernennya: 23.02.2019).

Bychko A. K. Lesya Ukrayinka: Svitoglyadno-filosofskyj poglyad. Kyiv: Ukrayinskyj Centr Duhovnoyi kultury, 2000. 186 s.

Borysyuk I. V. Filosofske osmyslennya problemy tilesnosti v hrystyyanskij kulturi//Antologiya hrystyyanstva: hrestomaytiya z religiyeznavstva ta kulturologiyi/zbir. i uporyad. dzherel ta materialiv: doctor filos. nauk G. S. Lozko. Kyiv: KMPU im. B. D. Grinchenka, 2009. S. 73—79.

Greh//Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar v 5-ti tt./pod obsch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Institut slavyanovedeniya RAN, 1995—2012. T. 1: A—G. 584 s.

Zakon Bozhyj: pidruchnyk dlya simʼyi ta shkoly/Serafym Slobidskyj; red. O. Vakulenko. 3-te vyd. Kyiv: Vydannya Ukrayinskoyi Pravoslavnoyi Cerkvy Kyyivskogo Patriarhatu, 2003 . 654 s.

Zelynskyj F. F. Vozniknovenie greha v soznanii drevnejshej Grecyy. Url: http://relig-library.pstu.ru/modules.php?name=1695 (data zvernennya: 24.02.2019).

Zelynskyj F. F. Drevnegrecheskaya relygyya. Url: https://www.e-reading.club/book.php?book=87005 (data zvernennya: 24.02.2019).

Ilarion, mytropolyt. Dohrystyyanski viruvannya ukrayinskogo narodu: istorychno-religijna monografiya/Mytropolyt Ilarion (I. Ogiyenko). Kyiv: Oberegy, 1992. 424 s.

Karmazina M. S. Lesya Ukrayinka/pid zag. red. V. Smolij; gol. red. V. Ly`tvy`n; redkol.: I. Dzyuba. Kyiv: Alternatyvy, 2003. 416 s.

Lozko G. Ukranske yazychnycztvo. Kyiv: Ukr. centr duxovn. kultury. 1994. 98 s.

Moklitsya M. Estetyka Lesi Ukrayinky (kontekst yevropejskogo modernizmu). Luczk: Volynskyj nacionalnyj universytet im. Lesi Ukrayinky, 2011. 241 s.

Sviridov S. Ponyatye greha v slavyanskom yazyichestve. Url: https://www.slavyarmarka.ru/ponjatie-greha-v-slavjanskom-jazychestve/ (data zvernennya: 23.02.2019).

Svyate Pysmo Starogo ta Novogo Zavitu: povnyj pereklad zdijsnenyj za oryginalnymy yevrejskimy, aramijskymy ta greckymy tekstamy o. Ivanom Homenkom. Vydavnycztvo oo. Vasyliyan (Rym), 2007. 1125 s.; 321 s.

Ukrayinka Lesya. Poeziya. Dramatychni tvory/red. Ye. I. Maznichenko; uklad. A. Ya. Beldij. Kyiv: Naukova dumka, 2004. 382 s.

Ukrayinka Lesya. Tvory: v 10 t. Kyiv: Dnipro, 1964. T. 4: Dramatychni tvory. 334 s.

Hrisanf, yepyskop (Retyvcev). Religii drevnego mira v ih otnoshenii k christianstvu: v 3 t. T. 2. Religii Egipta, semiticheskih narodov, Gretsii i Rima. Url: https://azbyka.ru/otechnik/Hrisanf_Retivcev/religii-drevnego-mira-v-ih-otnoshenii-k-hristianstvu/ (data zvernennya: 25.02.2019).

Yasnook A. Shho take «grih» i shho oznachalo tse ponyattya v yazychnytskij Rusi? Url: https://www.ridivira.com/uk/suspilstvo/shcho-take-hrikh-i-shcho-znachylo-tse-poniattia-v-iazychnytskii-rusi (data zvernennya: 25.02.2019).

Опубліковано
2019-08-30
Як цитувати
Матвєєва, Т., & Бородіна, В. (2019). Мотив гріха в драматургії Лесі Українки: від першотексту до художньої версії. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 85-92. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-14
Розділ
Драматургічний текст у науково-критичній рецепції