ОСНОВНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ» У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття присвячена сучасним підходам до викладання навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» у закладах вищої освіти в умовах цифровізації освіти, зростання соціальних і техногенних ризиків, а також трансформації структури навчальних планів.
Увага авторів зосереджується на проблемах, пов’язаних зі збільшенням годин самостійної ро- боти, низьким рівнем підготовки здобувачів освіти молодших курсів до самостійної роботи у системі дистанційної освіти, зниженням практичної складової дисципліни та відсутністю достатньої моти- вації до її опанування. Розглянуто основні методичні завдання курсу, спрямовані на формування у студентів безпечного типу поведінки, умінь оцінювати ризики, діяти у надзвичайних ситуаціях та надавати першу домедичну допомогу.
Особливу увагу приділено труднощам, пов’язаним з дистанційною формою навчання: обмеже- ною взаємодією з викладачем, технічними бар’єрами, відсутністю практичної роботи з обладнанням та засобами індивідуального захисту. Запропоновано низку ефективних рішень, зокрема впровад- ження віртуальних лабораторій, онлайн-тренажерів, відеолекцій, кейс-методів.
Зроблено висновок про доцільність поєднання цифрових технологій із практично орієнтовани- ми формами навчання для забезпечення якісної підготовки Автори статті підкреслюють роль викла- дача у формуванні професійних компетентностей і культури безпеки майбутніх фахівців, а також визначають його, як координатора самопідготовки здобувачів та носія професійних знань. Надано практичні рекомендації щодо оптимізації змісту та методики викладання дисципліни з урахуванням нових викликів.
Завантаження
Посилання
Golovko, M. V. (2021). Formation of a safe educational environment in higher education institutions. Occupational safety and industrial safety. No. 3(47). P. 18–22. [in Ukrainian].
Bachynska, O. I. (2020). Innovative approaches to teaching safety disciplines in technical higher education. Pedagogy and psychology of vocational education. No. 2. P. 56–60. [in Ukrainian].
Martyniuk, L. M. (2019). Competency-based approach to teaching the discipline «Occupational safety». Scientific Bulletin of the University of Civil Defense of Ukraine. No. 1. P. 89–94. [in Ukrainian].
Ponomarenko, V. I. (2021). Problems of integrating knowledge of life safety into professional training of students. Vocational education: pedagogy and psychology. No. 4. P. 33–38. [in Ukrainian].
Syatynina, Yu. P. (2022). Digitalization of the educational process when teaching occupational safety. Information technologies in education. No. 20. P. 45–50. [in Ukrainian].
Kuznetsova, T. O. (2020). Methodology of teaching the discipline «Life Safety»: problems and prospects. Higher education of Ukraine. No. 3. P. 72–77. [in Ukrainian].
Gaidukevich, I. V. (2018). Cultivation of a safety culture in higher education institutions. Scientific Bulletin of the NPU named after M. P. Dragomanov. Ser. 5. Pedagogical sciences. Issue 68. P. 115–120. [in Ukrainian].
Constitution of Ukraine: Law of Ukraine of June 28, 1996 No. 254k/96-ВР: URL: https://zakon5.rada.gov.ua/ laws/show/254%D0%BA/96%D0%B2%D1%80 [in Ukrainian].
On Labor Protection: Law of Ukraine dated October 14, 1992 No. 2694-XII: URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2694-12 [in Ukrainian].
Civil Defense Code of Ukraine: Law of Ukraine dated October 2, 2012. No. 5403-VI: URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/5403-17 [in Ukrainian].
Guriev, S.O. (2010). Emergency Medicine. Emergency Medical Care: Textbook. Sumy: SumDU, 321 p. [in Ukrainian].
Melek, L. V. (2022). Life Safety and Labor Protection: Textbook. Lviv: Lviv State University of Internal Affairs, 219p. [in Ukrainian].
On the foundations that promote occupational safety and health: ILO Convention 187 In force since 2006-31-05 URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=47949 [in Ukrainian].
Social responsibility: international standard (SA8000: 2001): SAI SA8000: 2001 Social Accountability International. In force since 1997-21-08 Kyiv, 2001. 12 p. [in Ukrainian].
DSTU ISO 45001:2019 Occupational health and safety management systems. Requirements and guidelines for application. [Valid from 2021-01-01] URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_ doc=88004 [in Ukrainian].
Order of the Ministry of Health of Ukraine dated 05.06.2019 No. 1269. New clinical protocol «Emergency medical care: pre-hospital stage». URL: https:// moz.gov.ua/uploads/2/12737-dn_20190605_1269_dod.pdf . [in Ukrainian].
Chaplyk, V. V., Oliynyk, P. V.,. Omelchuk, S. T. (2021). First medical aid to victims in emergency situations. Emergency medicine: a manual for students of higher medical schools of the IV level of accreditation. Vinnytsia: Nova Knyga, 221 p. [in Ukrainian].
Lindholm, M., Reiman, A., Tappura, S. (2024). The evolution of new and emerging occupational health and safety risks: A qualitative review. Work. Vol. 79, Issue 4. P. 235–256. DOI:10.3233/WOR 230005
Tewari ,A., Paiva, A.R. (2022). Modeling and mitigation of occupational safety risks in dynamic industrial environments. P. 22-30.
Patel, V., Chesmore, A., Legner, C.M. (2022). Trends in Workplace Wearable Technologies and Connected Worker Solutions for Next Generation Occupational Safety, Health, and Productivity. Р.24-28.