Методичні особливості організації профільного навчання з математики в закладах загальної середньої освіти
Анотація
На сьогоднішній день однією з актуальних соціально-педагогічних проблем є підготовка старших школярів до життєвого та професійного самовизначення. При цьому профільне навчання має особливе значення для учнів старших класів. Одним із основних предметів профільної підготовки є математика. Особливу значущість у вивченні математики на профільному рівні має підбір оптимальних методів її викладання, оскільки кожен з профілів, передбачених у профільній освіті, має свої змістовні особливості. Проблема полягає в тому, що у більшості освітніх установ не враховуються нюанси засвоєння учнями класів різних профілів математичного матеріалу.
Мета статті – охарактеризувати методичні особливості при організації профільного навчання з математики в закладах загальної середньої освіти.
Матеріали і методи. Серед використаних методів дослідження визначальними були такі: аналіз та узагальнення науково-методичних джерел задля теоретичного обґрунтування висвітлюваної проблеми, моделювання, синтез отриманих даних.
Результати дослідження. Характеристика методичних особливостей при організації профільного навчання з математики в закладах загальної середньої освіти передбачає виокремлення таких основних моментів організації навчання математики в класах різних профілів:
- навчання математики у класах з поглибленим вивченням окремих предметів має ґрунтуватися на системно-діяльнісному підході та відповідати вимогам державних освітніх стандартів;
- для учнів гуманітарного профілю при вивченні математики, велике значення має наочність, відповідно до чого на уроках необхідно застосовувати наочно-графічні уявлення, а також опорні сигнали та різні історичні матеріали, що дозволяють викликати в учнів інтерес до математики. Крім того, для учнів гуманітарних профілів допустимо використання допоміжних матеріалів при вивченні складних тем, оскільки заучування даних матеріалів напам’ять для них не має практичного значення, а є лише непотрібним марнуванням часу. Основне завдання педагога при складанні змісту програми для гуманітарного профілю полягає в тому, щоб скоротити непотрібну для учнів даного профілю інформацію і звільнити час для більш ретельного вивчення ними необхідної інформації. Але це скорочення має мати розумний характер;
- у класах соціально-економічного та природничого профілів, навпаки, необхідне розширення навчальної програми за рахунок включення до неї практичної частини на процентні обчислення, прогресію, аналіз функцій та елементи комбінаторики. Для цих класів велике значення має практич- не уявлення значущості навчального матеріалу, що також передбачає проектну діяльність і використання комп’ютерних технологій при вивченні математики. В учнів соціально-економічного профілю необхідно формувати розуміння універсальності математичних методів, а в учнів природничого профілю – використання моделювання, оскільки це дає можливість застосовувати математичні методи в процесі вивчення хімії, фізики тощо;
- для технологічних профілів особливо важливе застосування моделювання, оскільки воно допомагає не тільки вивчати окремі розділи математики, але і дає можливість розвивати творчий початок в особистості учнів. Навчання математики в класах технологічного профілю також обов’язково має супроводжуватися організацією проектної та дослідницької діяльності учнів, оскільки дані проекти, крім усього іншого, дозволять учням мати уявлення про комп’ютерні програми, які використовуються в сучасній практиці.
У цілому зміст робочих програм з математики на кожному рівні основної школи ґрунтується на стандартній навчальній програмі і відповідного до неї підручника. Зміст цієї навчальної програми змінюється залежно від профілю класу. Ці зміни стосуються обсягу годин, відведених вивченню тієї чи іншої теми основних розділів математики, що виявляється, своєю чергою, у наданні учням меншого чи, навпаки, більшого обсягу інформації. Відповідно до стандартів відбувається вивчення математики у класах гуманітарного профілю, в якому на даний предмет відводиться стандартна кількість годин, та вивчення предмета відбувається на поверхневому рівні з метою відповідності мінімальним вимогам освітнього стандарту. У класах соціально-економічного і природничого профілів навчальна програма розширюється: збільшується кількість годин і, відповідно, розширюється зміст досліджуваних тем, що дозволяє учням отримати необхідну для них відповідно до їх профілю інформацію. Ще більше годин відводиться вивченню математики у класах технологічного профілю, що передбачає отримання знань із зазначеного навчального предмета на ще вищому рівні. При цьому навчання математики в класах гуманітарного та технологічного профілів спрямоване на отримання предметних результатів, пов’язаних безпосередньо з математичними знаннями та вміннями, тоді як у класах соціально-економічного та природничого профілів дані результати в першу чергу пов’язані з умінням працювати з інформацією. Слід наголосити, що зміст підручника для класів різних профілів не змінюється і розширення отримуваної учнями інформації досягається шляхом включення додаткових дидактичних матеріалів. Висновки. На підставі зазначених особливостей та прогалин навчальних програм були складені методичні рекомендації щодо навчання математики в класах гуманітарного профілю, соціально- економічного та природничого профілів та технологічних профілів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Askhamov, A. A., Konysheva, A. V. & Gapsalamov, A. R. (2016). Use of E-resources of the learning environment in teaching mathematics to future engineers. International Journal of Environmental and Science Education. 11(5), 673-684. [in English].
Fan, L., Miao, Z. & Moka, C. I. (2015). How Chinese teachers teach mathematics and pursue professional development: Perspectives from contemporary international research. How Chinese teach mathematics: Perspectives from insiders, 43-70. [in English].
Johnston-Wilder, S., Lee, C. & Pimm, D. (2016). Learning to teach mathematics in the secondary school: A companion to school experience. Routledge. [in English].
Liashenko, O. & Topuzov, O. (2021). Scientific support for the modernization of the content of basic secondary education: problems and challenges. Ukrainian Educational Journal. 4, 29-36. [in English].
Maher, C. A. et al. (2018). An international perspective on knowledge in teaching mathematics. The Journal of Mathematical Behavior. 51, 71-79. [in English].
Ponte, J. P. (2001). Investigating mathematics and learning to teach mathematics. Making sense of mathematics teacher education. Springer, Dordrecht, 53-72. [in English].
Dzhepa, V. O. & Matiash, L. O. To the problem of specialized teaching of mathematics in high school. Proceedings,
[ in Ukraine].
Zienia, L. Ya. Design and implementation of specialized training in high school and problems of foreign language teacher training taking into account the needs of specialized education. Coll. articles, 6, 229-235. [ in Ukraine].
Ivanova, S. V. et al. (2021). Implementation of specialized training in the context of the modern reform of school mathematics education. – State institution «Southern Ukrainian National Pedagogical University named after KD Ushinsky», Odesa private lyceum «MRIYA», Odesa private educational complex «General education school of the first degree with in-depth study of foreign languages - preschool educational institution «MRIYA». [ in Ukraine].
Kravchuk, O. P. (2018). The basic socio-pedagogical toolkit for the implementation of specialized training according to a certain content direction. Humanitarian Bulletin of the Poltava National Technical University named after Yury Kondratyuk, 3, 130-138. [ in Ukraine].
Kuzminskyi, A., Tarasenkova, N. & Akulenko, I. (2014). Innovations in the methodology of methodical training of the future teacher of mathematics in a specialized school. Educational Dimension. 40, 3-9. [ in Ukraine].
Lovianova, I. V. (2017). Professional orientation of the content of mathematics education for technological students. [ in Ukraine].
Lovianova, I. V. (2014). Professionally oriented teaching of mathematics in a specialized school: theoretical aspect. [ in Ukraine].
Lovianova, I. V. & Tarasenkova, N. A. (2015). Construction of the content system of mathematics education in a specialized school from the standpoint of the professional orientation of education. [ in Ukraine].
Malovanyi, Yu. (2015). Conceptual approaches to the formation of the external structure of the content of specialized training. Ukrainian Pedagogical Journal. 1, 77-84.
Matiash, O. I. & Savchenko, M. V. (2013). Actual problems of teaching stereometry in the conditions of professional education. BBK 74.262 A 43. 28. [ in Ukraine].
Nelin, Ye. P. & Dolhova, O. Ye. (2019). Peculiarities of teaching students how to solve equations and inequalities in a senior professional school. Materials of the international scientific and methodical conference Problems of mathematics education–2019. 70. [ in Ukraine].
Romaniuk, R. K. (2021). Theoretical and methodical principles of professional training of biology teachers for specialized training of students: dys. – Zhytomyr Ivan Franko State University. [ in Ukraine].
Tarasenkova, N. A. et al. (2017). Organization of mathematics education in a senior professional school: monograph. [ in Ukraine].
Filon, L. H. & Filon, L. H. (2020). The development of students’ cognitive independence during mathematics education at the professional level. Dear participants. 191. [ in Ukraine].
Askhamov A. A., Konysheva A. V., Gapsalamov A. R. Use of E-resources of the learning environment in teaching mathematics to future engineers. Journal of Environmental and Science Education. 2016. Т. 11. №. 5. Р. 673-684.
Fan L., Miao Z., Moka. C. I. How Chinese teachers teach mathematics and pursue professional development: Perspectives from contemporary international research. How Chinese teach mathematics: Perspectives from insiders. 2015. Р. 43-70.
Johnston-Wilder S., Lee C., Pimm D. Learning to teach mathematics in the secondary school: A companion to school experience. Routledge, 2016.
Liashenko O., Topuzov O. Науковий супровід модернізаціı̈ змісту базовоı̈ середньоı̈ освіти: проблеми і виклики. Ukrainian Educational Journal. 2021. №. 4. С. 29-36.
Maher C. A. et al. An international perspective on knowledge in teaching mathematics. The Journal of Mathematical Behavior. 2018. Т. 51. Р. 71-79.
Ponte J. P. Investigating mathematics and learning to teach mathematics. Making sense of mathematics teacher education. Springer, Dordrecht, 2001. Р. 53-72.
Джепа В. О., Матяш Л. О. До проблеми профільного навчання математики в старшій школі. Наукові записки. С. 71.
Зєня Л. Я. Проектування і реалізація профільного навчання у старшій школі і проблеми підготовки вчителя іноземноı̈ мови з урахуванням потреб профільності освіти. Зб. статей : Вип. Т. 6. С. 229-235.
Іванова С. В. и др. Реалізація профільного навчання у контексті сучасного реформування шкільноı̈ математичноı̈ освіти. Державний заклад «Південноукраı̈нський національний педагогічний університет імені КД Ушинського», Одеський приватний ліцей «МРІЯ», Одеський приватний навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І ступеня з поглибленим вивченням іноземних мов–дошкільний навчальний заклад «МРІЯ», 2021.
Кравчук О. П. Базовий суспільно-педагогічний інструментарій реалізаціı̈ профільного навчання за певним змістовим спрямуванням. Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка. 2018. №. 3. С. 130-138.
Кузьмінський А., Тарасенкова Н., Акуленко І. Інноваціı̈ в методологіı̈ методичноı̈ підготовки майбутнього вчителя математики профільноı̈ школи. Educational Dimension. 2014. Т. 40. С. 3-9.
Лов’янова І. В. Професійна спрямованість змісту навчання математики учнів технологічного профілю. 2017.
Лов’янова І. В. Професійно спрямоване навчання математики у профільній школі: теоретичний аспект. 2014.
Лов’янова І. В., Тарасенкова Н. А. Побудова системи змісту навчання математики у профільній школі з позицій професійноı̈ спрямованості навчання. 2015.
Мальований Ю. Концептуальні підходи до формування зовнішньоı̈ структури змісту профільного навчання. Український педагогічний журнал. 2015. №. 1. С. 77-84.
Матяш О. І., Савченко М. В. Актуальні проблеми навчання стереометріı̈ в умовах профільного навчання. ББК 74.262 А 43. 2013. С. 28.
Нелін Є. П., Долгова О. Є. Особливості навчання учнів розв’язуванню рівнянь і нерівностей в старшій профільній школі. Матеріали міжнародноı̈ науково-методичноı̈ конференціı̈ Проблеми математичноı̈ освіти. 2019. С. 70.
Романюк Р. К. Теоретичні і методичні засади професій ноı̈ підготовки вчителів біологіı̈ до профільного навчання учнів : дис. Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2021.
Тарасенкова Н. А. и др. Організація навчання математики у старшій профільній школі: монографія. 2017.
Філон Л. Г., Філон Л. Г. Розвиток пізнавальноı̈ самостійності учнів під час навчання математики на профільному рівні. Шановні учасники. 2020. С. 191.