Когнітивні та лінгво-методичні засади навчання it-студентів англійської фахової лексики

Ключові слова: ІТ-фахівці, когнітивні та лінгво-методичні засади, методична типологія, моделі лексичної переробки, навчання англійської лексики

Анотація

У статті розглянуто лексичний аспект навчання англійської мови студентів ІТ-спеціальностей в Україні ad hoc. Особливу увагу сфокусовано на дослідженні когнітивних і лінгво-методичних засад навчання майбутніх ІТ-фахівців англомовної фахової термінології.

У процесі наукового дослідження використано такі методи: аналіз сучасних підходів до навчання ІТ-студентів англійської фахової термінології, оцінювання ефективності різних підходів, опитування здобувачів і спостереження за цілеспрямованим навчальним процесом. Автори аналізують ефективність когнітивного підходу до навчання лексики, що передбачає врахування ролі пам’яті, визначення механізмів і

моделей переробки лексичного матеріалу, зокрема concept mediation model, згідно з якою лексичні одиниці кореспондентних мов асоціюються через представлені ними концепти, i word association model, за якою пошук   іншомовного еквівалента включає низку когнітивних процесів: розпізнавання образу ® пошук концепту ® пошук слова рідної мови ® пошук іншомовного еквівалента ® артикуляція слова. Узагальнено роль когнітивних стратегій навчання та роль когнітивних процесів засвоєння лексики, до яких належать і мнемонічні прийоми запам’ятовування. Опитування здобувачів та експериментальна перевірка довели ефективність застосування таких мнемонічних прийомів: семантичне групування, групування за фоносхожістю, за схожістю початкових літер, абревіації, за наявністю схожого структурного елемента, метод системи слів-вішалок, метод ключового слова.

Авторами обґрунтовано необхідність та важливість вивчення лінгво-методичних особливостей англійської лексики, належної до субмови інформаційних технологій. Доведено, що явища як позитивного, так і негативного переносу впливають на процес засвоєння іншомовної лексики, що проявляється або в полегшенні, або в ускладненні цього процесу. Головну складність спричиняє негативний перенос явищ рідної мови на явища іноземної, тобто міжмовна інтерференція. Розроблено методичну типологію досліджуваної лексики на основі компаративного аналізу, типологію лексичних мовних відповідностей, яка відображає повне, часткове співвідношення семантичної і морфологічної структури або його відсутність, а також сполучуваність і вимову слів порівнюваних мов, та представлено п’ять груп англійської лексики, що належать до субмови інформаційних технологій.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Borshchovetska, V. (2014). Kognityvni osnovy navchannia inshomovnoii fahovoii leksyky [Cognitive Basics of Teaching Foreign Professional Vocabulary]. Scientific Bulletin of the UNESCO Department at Kyiv National Linguistic University. Series: Philology. Pedagogy. Psychology. 29, pp. 204-209 [in Ukrainian].

Borshchovetska, V. (2022). Cognitive approach to translation and vocabulary processing: modern approaches, challenges and perspectives. International journal of philology. Vol. 13, 1, pp. 41-49. DOI http://dx.doi.org/10.31548/philolog2022.01.041 [in Ukrainian].

Omelchenko, L. (2012). Transformatsiinyi analiz angliiskyh strukturno skladnyh leksem [Transformation analysis of English structurally complex lexical units]. Filologichni traktaty [Philological Treatises]. Vol. 4, 1, pp. 73-80 [in Ukrainian].

Rubanets, T. (2012). Konversiia iak zasib slovotvoru: ii stanovlennia ta typizatsiia [Conversion as a Way of Word Formation: its Forming and Types Formation]. Naukovi zapysky Natsionalnogo universytetu “Ostrozka Akademia”. Ser.: Filologichna [Scientific Notes of the National University “Ostroh Academy”. Series: Philological]. 26, pp. 287-289. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_26_87 [Accessed 15 Jan. 2024] [in Ukrainian].

Atsari, F. (2017). Strategies in vocabulary acquisition. Proceedings of the International Conference on English Language Teaching (ICONELT 2017): Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Atlantis Press. Pp. 119-125. DOI: https://doi.org/10.46299/ISG.2023.1.2

Borshchovetska, V., Molotkina, Y., Vitomska, N., Serhiienko, I., Turitsyna, O. (2022). Overcoming vocabulary-related anxieties in students when communicating in the media internationally. International Journal of Educational Methodology. 8 (3), pp. 431-447. DOI: https://doi.org/10.12973/ijem.8.3.431

Bošnjak Terzić, B., Pavičić Takač, V. (2020). Cognitive and metacognitive vocabulary learning strategies: Insights from learning diaries. Vocabulary in Curriculum Planning. M. Dodigovic, M. Agustín-Llach (Eds.). Palgrave Macmillan. Pp. 121-142. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-48663-1_7

Chen, H.Ch. (1992). Lexical Processing in Bilingual or Multilingual Speakers. Cognitive Processing in Bilinguals. Harris, R.J. (Ed.). Pp. 253-263.

Dias, S.B., Hadjileontiadou, S.J., Diniz, J.A., Hadjileontiadis, L.J. (2017). Computer-based concept mapping combined with learning management system use. Computer and Education, 107(C), 1, pp. 27-146. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.009

Duarte, J., García-Jimenez, E., McMonagle, S., Hansen, A., Gross, B., Szelei, N., Pinho, A.S. (2023). Research priorities in the field of multilingualism and language education: a cross-national examination. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 44 (1), pp. 50-64. DOI: https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1792475

Dunlosky, J., Rawson, K.A., Marsh, E.J., Nathan, M.J., Willingham, D.T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest. 14 (1), pp. 4-58. DOI: https://doi.org/10.1177/1529100612453266

Filippi, R., Periche-Tomas, E., Papageorgiou, A., Bairaktari, O., Bright, P. (2020). Multilanguage acquisition and cognitive development. The Oxford Handbook of Developmental Cognitive Neuroscience. Kadosh, K.C. (Ed.). Oxford Academic. DOI :https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198827474.013.20

Hayashi, Y. (2019). Investigating effects of working memory training on foreign language development. The Modern Language Journal. 103, pp. 665-685. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12584

Karousou, A., Nerantzaki, T. (2020). Phonological memory training and its effect on second language vocabulary development. Second Language Research. 38 (1), pp. 31-54. DOI: https://doi.org/10.1177/02676583198 98514

Kinchin, I.M. (2014). Concept mapping as a learning tool in higher education: A critical analysis of recent reviews. The Journal of Continuing Higher Education. 62 (1), pp. 39-49. DOI: https://doi.org/10.1080/07377363.2014.872011

Mukoroli, J. (2011). Effective vocabulary teaching strategies for the English for Academic Purposes ESL classroom. Available at: https://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1503&context=ipp_collection [Accessed 15 Jan. 2024].

Naeimi, M., Foo, T.C.V. (2015). Vocabulary acquisition through direct and indirect learning strategies. English Language Teaching. 8 (10), pp. 142-151. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v8n10p142

Nugent Otter. (2020). Otter for education [Web and Mobile app]. Available at: https://otter.ai/edu [Accessed 15 Jan. 2024].

Pellicer-Sánchez, A. (2020). Expanding English Vocabulary Knowledge through Reading: Insights from Eye-tracking Studies. RELC Journal. 51 (1), pp. 134-146. DOI: https://doi.org/10.1177/0033688220906904

Schmidt, R.W. (1992). Psychological mechanisms underlying second language fluency. Studies in second language acquisition. 14, pp. 357-385.

SocioCultural Research Consultants. (2023). Dedoose [Web software]. Available at: https://www.dedoose.com/ [Accessed 15 Jan. 2024].

Susanto, A. (2017). The teaching of vocabulary: A perspective. Journal KATA. 1 (2), pp. 182-191. DOI: https://doi.org/10.22216/jk.v1i2.2136

Tapia, J.L., Duñabeitia, J.A. (2021). Improving language acquisition and processing with cognitive Stimulation. Frontiers in Psychology. 12. Article 663773. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.663773

Zarifi, A., Azizinezhad, Z. (2020). Vocabulary learning and retention: Cognitive load framework on trial. Porta Linguarum. An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning. 33, pp. 265-278. DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.vi33.26660

Опубліковано
2024-05-31
Як цитувати
Борщовецька, В., Гарбуза, Т., Дурдас, А., & Семідоцька, В. (2024). Когнітивні та лінгво-методичні засади навчання it-студентів англійської фахової лексики. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (44), 12-27. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-01