Підготовка інженерів на білінгвальній основі: специфіка англійської математичної мови

Ключові слова: білінгвальна освіта, ноземна мова, математика, модель білінгвального навчання

Анотація

Внаслідок глобалізаційних процесів у сфері вищої освіти поширюється використання англійської мови як засобу навчання в неангломовних країнах. В Україні активно впроваджується білінгвальне (двомовне) навчання з викладанням низки фахових дисциплін іноземною (англійською) мовою. У статті зазначено, що при білінгвальному навчанні іноземна мова є не тільки метою, але і засобом оволодіння спеціальними знаннями. У звʼязку з цим актуальними є питання, повʼязані з особливостями використання іноземної мови в конкретних предметних областях, зокрема, при вивченні фахових дисциплін у технічних ЗВО. Підкреслюється, що на даний час визначено лише певні аспекти проблеми двомовного навчання у вищій школі; цілісна концепція білінгвальної професійної освіти в Україні наразі не побудована. Зокрема, майже не розроблені методологічні та технологічні основи білінгвального навчання фахових інженерно-технічних дисциплін. Метою пропонованої роботи є розгляд специфіки англійської математичної мови в процесі білінгвального навчання майбутніх інженерів; аналіз використання математичної символіки для опанування відповідних мовних стереотипів. Відзначаються деякі лінгвістичні особливості саме математичного англійського тексту. В роботі порівнюється математична і загальнолітературна мова, аналізуються їхні спільні риси та відмінності. З цієї точки зору розглядаються семантичний та синтаксичний аспекти мови математики, її словник, термінологія, роль символіки в математичних висловлюваннях. Особлива увага приділена наявності змінних у стандартних висловлюваннях. Виокремлені типи змінних: термін, характеристика, посилання. Пропонується ідея виділення форми в математичній мові та заповнення її деякими змінними, тобто змістом. Практичною реалізацією цієї ідеї є створення математичних штампів (кліше), які використовуються при білінгвальному  навчанні математики.  Наведені  приклади таких штампів та варіанти їх заповнення. Практика підтверджує ефективність даного підходу у випадку, коли вища математика викладається англійською мовою студентам інженерно-технічних спеціальностей. Досвід показує, що при використанні цієї методики студенти досить швидко опановують основи англійської математичної мови.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Ivanenko, S.V. (2019). Bilingual teaching as a mean of mastering special knowledge of the students of nonlinguistic specialties. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 67, Vol. 1, pp. 39–43. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-1.8 [in Ukrainian].

Kovalchuk, A.O. (2010). Iz dosvidu vykladannia bilinhvalnykh dystsyplin maibutnim mahistram u provintsiinomu VNZ [From the experience of teaching bilingual disciplines to future masters in a provincial university]. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 16, pp. 108–114 [in Ukrainian].

Sytniakivska, S.M., Khlyvniuk, M.H. (2014). Features of Implementation the Bilingual Education in the Technical Educational Institutions of Ukraine. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 6 (78), pp. 167–172 [in Ukrainian].

Snizhko, N.V. (2022). On some aspects of bilingual education in the technical higher school in the context of european integration. Scientific journal of National Pedagogical Drahomanov University. Series 5. Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, Special Issue, Vol. 2, pp. 125–129. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.2.24 [in Ukrainian].

Snizhko, N.V., Rudnievа, V.M. (2021). On the problems of teaching higher mathematics in a foreign language. Interaction of society and science: problems and prospects. Abstracts of ІІІ International Scientific and Practical Conference. London, England, pp. 363–369. DOI: https://doi.org/10.46299/ISG.2021.II.III [in Ukrainian].

Sosinskii, A.B. (2020). Mathematical English. Moscow: MCCME [in Russian].

Stoljar, A.A. (1986). Pedagogy of mathematics. Minsk: Vyshejshaya shkola [in Russian].

Shevchenko, M.V. (2015). Peculiarities of teaching students of technical specialties listening and speaking English. Young Scientist, 2 (17), pp. 329–332 [in Ukrainian].

Chang, Y.-Y. (2012). The use of questions by professors in lectures given in English: Influences of disciplinary cultures. English for Specific Purposes, 31, pp. 103–116. DOI: https://doi.org/10.1016/j.esp.2011.08.002.

DeCarrico, J.S., Nattinger, J.R. (1988). Lexical phrases for the comprehension of academic lectures. English for Specific Purposes, 7 (2), pp. 91–102.

Dudley-Evans, T. (1994). Variations in the discourse patterns favoured by different disciplines and the pedagogical implications. J. Flowerdew (Ed.). Academic listening. Cambridge, England: Cambridge University Press, pp. 146–158.

Hyland, K., Bondi, M. (2006). Academic discourse across disciplines. Frankfurt: Peter Lang AG.

Morell, T. (2004). Interactive lecture discourse for university EFL students. English for Specific Purposes, 23(3), pp. 325–338. DOI: https://doi.org/10.1016/S0889-4906(03)00029-2.

Snizhko, N.V., Rudnievа, V.M. (2022). Features of teaching higher mathematics to students who are doing the course in a foreign language. Pedagogical sciences: theory and practice, 1 (41), pp. 297–303. DOI: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-45.

Опубліковано
2023-12-25
Як цитувати
Сніжко, Н. (2023). Підготовка інженерів на білінгвальній основі: специфіка англійської математичної мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (43), 115-127. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-43-08