Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 13. Засвоєння іноземної мови: механічне запам’ятовування і надгенералізація

  • Л. Черноватий Професор кафедри перекладознавства імені Миколи Лукаша факультету іноземних мов Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: оволодіння іноземною мовою, оволодіння рідною мовою, середовище оволодіння мовою, когнітивний організатор, проміжна граматика, вхідна інформація, інформація оброблена когнітивним організатором

Анотація

У статті подано порівняльний аналіз характеристик мовленнєвого середовища в оволодінні рідною та іноземною мовами. Наявні дослідження містять суперечливі дані щодо ролі такого середовища у зазначеному засвоєнні – від його розгляду як другорядного чинника, через його начебто недостатність, до підкреслення важливості мовленнєвого досвіду як ключового для розвитку граматичних механізмів. Прихильники останнього підходу підкреслюють роль мовленнєвого середовища, вказують на те, що насичене середовище позитивно впливає на засвоєння, зосереджуються на ймовірному зв'язку між структурами, наявними у середовищі, і тими, що вживаються учнями. Припускається, що структурна складність вхідного матеріалу може визначати загальний час формування конкретних мовних механізмів. Навіть ті, хто допускає залежність засвоєння від відповідних механізмів дозрівання, вважають активну взаємодію внутрішньої граматичної системи учня з навколишнім мовленнєвим середовищем найважливішим компонентом засвоєння мови. Аналіз проміжних граматик учнів, що вивчають англійську мову в умовах формального навчання, показав, що вони використовують схожі набори проміжних граматичних правил, які можна репрезентувати у вигляді підстановчих таблиць (ПТ), Учні, які приєдналися до групи пізніше, спочатку мали іншу номенклатуру проміжних правил, але з часом виявляли ознаки вироблення шаблонів, подібних до тих, що були у інших студентів групи. Це можна пояснити тим, що структура проміжної граматики (патернів ПТ) залежить від змісту та структури матеріалу, який опрацьовується когнітивним організатором учня. Ідентично організована вхідна інформація може сприяти формуванню у свідомості студентів схожих (хоча і не повністю ідентичних) правил проміжної граматики. Отже, зміст і структура вхідної інформації може впливати на конфігурацію засвоєння, тобто на ту частину засвоєння іноземної мови, яка відбувається на основі роботи когнітивного організатора і підсвідомого розвитку граматичних механізмів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedagogicheskoi grammatiki inostrannogo yazyka [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor of Sciences thesis. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Beehrens, H. (2021). Constructivist Approaches to First Language Acquisition. Journal of Child Language, 48 (5), pp. 959–983 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000921000556.

Bloom L., Hood L. and Lightbown P. (1974). Imitation in language acquisition: if, when and why. Cognitive Psychology, 6, pp. 380–420 [in English].

Chernovaty, L. (2016-2022). Pedagogical grammar as the framework of TEFL research. Parts 1–12. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations], 29–40 [in English]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39.

Chomsky, N. (1982). Some Concepts and Consequences of the Theory of Government and Binding. Cambridge, Mass.: MIT Press. [in English].

de Villiers, J. and de Villiers, P. (1978). Language Acquisition. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press. [in English].

Ellis, R. (1989). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford Univ. Press. [in English].

Gerard, J. (2022). The extragrammaticality of the acquisition of adjunct control. Language Acquisition, 29 (2), pp. 107–134 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2021.1971231.

Gleitman, L., Newport, M. and Gleitman, H. (1984). The current status of the motherese hypothesis. Journal of Child Language, 11, pp. 43–79 [in English]

Horgan, D. (1978). The development of the full passive. Journal of Child Language, 5, pp. 56–80 [in English].

Ingram, D. (1992). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge Univ. Press. [in English].

Ingham, R. (1993). Input and Learnability: Direct-Object Omissibility in English, Language Acquisition, 3 (2), pp. 95–120 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327817la0302_1.

Miller, K.L. and Schmitt, C. (2012). Variable Input and the Acquisition of Plural Morphology. Language Acquisition, 19 (3), pp. 223–261 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2012.685026.

Nelson, K.E. (1977). Facilitating children’s syntax acquisition. Developmental Psychology, 13, pp. 101–107 [in English].

Nelson, K.E., Denninger, M., Bonvillan, J., Kaplan, B. and Baker, N. (1984). Maternal input adjustments and non-adjustments as related to children’s linguistic advances and to language acquisition theories. The Development of Oral and Written Languages: Readings in Developmental Applied Linguistics. Eds. A.D. Pelligrini, T.D. Yawkey. New York: Albex, pp. 31–56 [in English].

Nelson, K.E. and Baker, N. Recasting. (1984). First Language, 5, pp. 3–21 [in English]

Nguyen, A.D. and Legendre, G. (2022). The acquisition of wh-questions: Beyond structural economy and input frequency. Languag Acquisition, 29 (1), pp. 79–104 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2021.1968867.

Pérez-Leroux, A.T., Roberge, Y., Lowles, A. and Schulz, P. (2022). Structural diversity does not affect the acquisition of recursion: The case of possession in German. Language Acquisition, 29 (1), pp. 54–78 [in English] DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2021.1965606.

Reuter, T., Sullivan M. and Lew-Williams, C. (2022). Look at that: Spatial deixis reveals experience-related differences in prediction. Language Acquisition, 29 (1), pp. 1–26 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2021.1932905.

Schreider, F. (1973). Your Child’s Speech. New York: Ballantine Books. 182 p. [in English]

Shipley, E., Smith, C. and Gleitman. L. (1969). A study in the acquisition of language: free responses to commands. Language, 45, pp. 322–342 [in English].

Tzakosta, M. and Revithiadou, A. (2006). A Grammar Inclusion Hypothesis of child language variation. Journal of Greek Linguistics, 7, pp. 49–70 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1075/jgl.7.04tza.

Опубліковано
2022-12-30
Як цитувати
Черноватий, Л. (2022). Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 13. Засвоєння іноземної мови: механічне запам’ятовування і надгенералізація. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (41), 100-113. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-06