Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 11. Вплив монітора на якість засвоєння іноземної мови

  • Л. Черноватий Кафедри перекладознавства імені Миколи Лукаша факультету іноземних мов Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: експериментальні дані, граматична компетентність, іноземна мова, монітор, якість засвоєння мови

Анотація

Актуальність статті пояснюється необхідністю встановлення спільної основи для інтеграції досліджень з навчання іноземних мов (ІМ), зокрема, розвитку граматичної компетентності, у цілісну галузь з єдиними підходами, термінологією та критеріями. Мета дослідження – проаналізувати поняття «монітор» для його подальшого врахування при розробці програм та в навчанні. Ґрунтуючись на аналізі експериментів, автор узагальнює дані про вплив монітора на якість засвоєння ІМ. Виявлено, що в деяких випадках на результати суттєво впливали панівні (в певні періоди) ідеї, такі як концепція переваги свідомого підходу в СРСР у 1960-1970-х роках. У статті показано методологічні недоліки експериментів, що вплинули на їхні результати, зокрема такі як переважне використання дискретних тестів, змішування декларативних та процедурних знань, коротка тривалість експериментів та неадекватні способи отримання зразків мовлення випробуваних. Хоча пізніші дослідження принесли більше розмаїття результатів, чинність гіпотези монітора є дискусійною через неможливість встановити не тільки ступінь його участі у мовленні індивіда, але й сам факт такої участі. Найпоширенішими доказами використання монітора є свідчення випробуваних, що описують використання ними знання правила у мовленні. Однак часто навіть самим мовцям важко пояснити спосіб редагування власних висловлювань. Критика також стосується нечіткого визначення самого монітора, зміст якого інколи збігається зі змістом поняття «навчання» (в теорії Крашена), нездатності цієї теорії пояснити рецептивні види мовленнєвої діяльності, її обмеженості синтаксисом та проблематичності встановлення використання монітора в конкретних випадках. Таким чином, хоча вживання монітора мовцями не підлягає сумнівам, ступінь його застосування залежить від різноманітних чинників, ймовірно, виходить далеко за межі способу засвоєння мови та потребує додаткових досліджень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Babkina, V.S. (1971). Metodika obuchenija strukturnomu oformleniju predlozhenija v V klasse [Methodology of teaching the sentence structure in the fifth form]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva: Moscow State Pedagogical Institute [in Russian].

Voskresenskij, Ju. E. (1968). Effektivnost’ primenenija razlichnyh tipov uchebnyh algoritmov pri vvedenii novogo jazykovogo (grammaticheskogo) materiala [Efficiency of application of various types of training algorithms for the introduction of new language (grammar) material]. Uch. zap. I MGPIIJa im. M. Toreza [Scholarly Notes of Maurice Thorez Moscow State Pedagogical Institute of Foreign Languages], 44, pp. 237–255 [in Russian].

Gohlerner, M.M. (1972). Pojetapnoe formirovanie grammaticheskih mehanizmov rechi na inostrannom (nemeckom) jazyke [Stage formation of grammar speech mechanisms in a foreign (German) language]. Psihologicheskie mehanizmy usvoenija grammatiki russkogo i inostrannyh jazykov [Psychological mechanisms of the Russian and foreign languages grammar acquisition]. Moskva: Moscow State University, pp. 111–225 [in Russian].

Esipovich, K.B. (1968). Metodika sostavlenija programmirovannogo posobija po obucheniju strukturnomu oformleniju rechi na nemeckom jazyke v V klasse srednej shkoly [Methodology of compiling programmed materials for teaching the German sentence structure in the fifth form of the secondary school]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva: Moscow State Pedagogical Institute [in Russian].

Kabanova, O.Ja., Gal’perin, P.Ja. (1972). Jazykovoe soznanie kak osnova formirovanija rechi na inostrannom jazyke [Language consciousness as the basis of speech development in a foreign language]. Upravlenie poznavatel’noj dejatel’nost’ju uchashhihsja [Management of the learners’ cognitive activity]. Moskva: Moscow State University, pp. 109–133 [in Russian].

Krylova, V.A. (1967). Ispol’zovanie obuchajushhih algoritmov kak sredstva povyshenija jeffektivnosti obuchenija (na materiale prep. in. jaz. v nejaz. vuze) [Application of training algorithms as a means of raising instruction efficiency (on the material of teaching a foreign language in a non-specialized higher educational establishment)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Leningrad: Leningrad State Pedagogical Institute [in Russian].

Maruga, E.V. (1971). Psihologicheskoe issledovanie formirovanija rechi na inostrannom jazyke (na materiale znachenij nelichnyh form angl. glagola) [Psychological research into the development of speech in a foreign language (on the material of non-finite forms of the English verb)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva: Moscow State University [in Russian]. 8. Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedagogicheskoi grammatiki inostrannogo yazyka [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor’s thesis. Kharkiv: V.N.Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Chernovaty, L. (1990). Grammar Teaching: Inductive vs Deductive Approach Issue Revisited. Studia Anglica Poznaniensie, 23 (10), pp. 111–119 [in English].

Chernovaty, L. (2021). Pedagogical grammar as the framework of research in teaching foreign languages. Part 10. The impact of formal teaching on the foreign language acquisition. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 38, pp. 251–265 [in English]. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.26565/ 2073-4379-2021-38-16.

Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures. Hague: Mouton [in English]. 12. Cox, J. (2017). Explicit instruction, bilingualism, and the older adult learner. Studies in Second Language Acquisition, 39(1), pp. 29–58 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263115000364. 13. Coyle, Y., Roca de Larios, J. (2014). Exploring the role played by error correction and models on children’s reported noticing and output production in a L2 writing task. Studies in Second Language Acquisition, 36(3), pp. 451–485 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263113000612.

Dulay, H., Burt, M., Krashen, S. (1982). Language Two. New York: Oxford Univ. Press [in English].

Ellis, R. (1989). Understanding Second Language Acquisition. London: Oxford Univ. Press [in English]. 16. Even, S. (2011). Drama grammar: towards a performative postmethod pedagogy. The Language Learning Journal, 39(3), pp. 299–312 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/09571736.2010.543287. 17. Graus, J., Coppen, P.-A. (2017). The Interface Between Student Teacher Grammar Cognitions and Learner‐Oriented Cognitions. The Modern Language Journal, 101 (4), pp. 643–668 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1111/Modl.12427.

Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Cambridge: Prentice Hall [in English].

Marsden, E. (2005). Input-based grammar pedagogy: a comparison of two possibilities. The Language Learning Journal, 31(1), pp. 9[in English] [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/09571730585200041. 20. Morgan-Short, K., Deng, Z., Brill-Schuetz, K., Faretta-Stutenberg, M., Wong, P., Wong, F. (2015). A view of the neural representation of second language syntax through artificial language learning under implicit contexts of exposure. Studies in Second Language Acquisition, 37(2), pp. 383–419 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263115000030. 21. Rivers, W. (1980). Foreign language acquisition: where the real problems lie? Applied Linguistics, 1 (1), pp. 48–59 [in English]. 22. Saito, K. (2015). The role of age of acquisition in late second language oral proficiency attainment. Studies in Second Language Acquisition, 37 (4), pp. 713–743 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/ S0272263115000248.

Sok, S., Kang, B.Y., Han, Z.H. (2018). Thirty-five years of ISLA on form-focused instruction: A methodological synthesis. Language Teaching Research, 23 (4), pp. 403-427 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168818776673. 24. Winke, P. (2013). The effects of input enhancement on grammar learning and comprehension: A Modified Replication of Lee (2007) with Eye-Movement Data. Studies in Second Language Acquisition, 35(2), pp. 323–352 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263112000903.

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Черноватий, Л. (2021). Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 11. Вплив монітора на якість засвоєння іноземної мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (39), 111-126. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39-08