Розвиток у студентів із кліповим мисленням здатності до емпатії

  • В. Косьміна Кафедра мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3217-995X
Ключові слова: емпатія, кліпове мислення, міжкультурна комунікація, українська мова як іноземна

Анотація

У статті розглянуто прийоми організації навчально-дослідницької діяльності студентів із кліповим мисленням із метою розвитку їхніх емпатичних здібностей на заняттях з української мови. Запропоновано завдання, що сприяють розширенню пізнавально-когнітивної сфери студентів, розробці, аналізу та використанню емоційно-чуттєвого досвіду людини. Зазначено про актуальність ідей гуманізації та гуманітаризації та недостатню впровадженість їх у систему вищої освіти. Підкреслено важливість формування гуманістичної свідомості сучасного фахівця, що має стати обов’язковим компонентом його професіоналізму, поряд із розвитком системи ціннісних відносин. Українська мова має освітній і виховний потенціал для розвитку морально-етичних якостей особистості. Зроблено висновок про необхідність формування відповідних знань, умінь у студентів, про виховання особистісного ставлення до змісту навчання, про підвищення рівня сформованості емпатії, про прояв глибокого емоційного ставлення до обговорюваних моральних проблем і ціннісно-моральної діяльності в результаті застосування описаних прийомів організації навчально-дослідницької діяльності. Оптимально організований процес викладання української мови може підготувати особистість того, хто навчається, до толерантного сприйняття чужої культури, до толерантності, заснованої на розвиненій емпатії, до нівелювання національних стереотипів і забобонів. Емпатія – це умова, що дозволяє індивіду успішно вирішувати нові проблеми, які можуть з’явитися в його взаєминах із людьми. А емпатичний тип міжкультурної комунікації допомагає знайти найкращі шляхи і способи для організації взаєморозуміння між партнерами під час діалогу культур. Перспективи подальшого дослідження полягають у розробленні методики тестів, які простежують динаміку психологічних феноменів особистості, рівень і розвиток емпатичних здібностей, із метою активного їх використання в навчальному процесі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Afanasjeva, N.D. (2019). Vzaimosvjaz empatii i obuchenija studentov v vuze [The relationship between empathy and student learning at the university]. Koncept: filosofija, religija, kultura [Concept: philosophy, religion, culture ]. 2 (10), pp. 135–143 [in Russian].

Gusarchuk, A.O. and Kosmina, V.Yu. (2016). Consideration of empathy as a component of emotional intelligence in teaching Russian. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 29, pp. 27–34 [in Ukrainian].

Meshherjakov, B.G. and Zinchenko, V.P. (2004). Bolshoj psihologicheskij slovar [Large psychological dictionary]. Moscow: Olmapress [in Russian].

Soloveva, G.V. Formirovanie empatii v processe izuchenija inostrannogo jazyka [Formation of empathy in the process of learning a foreign language]. Available at: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/402/1/ konf000028.pdf [Accessed 5 July 2021] [in Russian].

Solona, Yu.O. (2019). Rozroblennya pidhodiv shhodo transformaciyi “klipovogo” myslennya majbutnih uchyteliv biologiyi sposobamy organizaciyi navchalno-doslidnyczkoyi diyalnosti u fahovij pidgotovci [Development of approaches to the transformation of “clip” thinking of future biology teachers by organizing educational and research activities in professional training]. Innovacijna pedagogika. 13, V. 1, pp. 156–163. Available at: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/13/ part_1/36.pdf [Accessed 6 July 2021] [in Ukrainian].

Torubarova, I.I. (2013). Razvitie sposobnosty k empatii v processe obuchenija inostrannym jazykam v medicinskom vuze [The development of the ability for empathy in the process of teaching foreign languages at a medical school]. Vestnik VGU. Serija: Lingvistika i mezhkulturnaja kommunikacija, 2, pp. 224–227. Available at: http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/lingvo/2013/02/2013-02-44.pdf [Accessed 8 July 2021] [in Russian].

Fenomen empatiyi u spilkuvanni [The phenomenon of empathy in communication]. Available at: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/ 10108/ [Accessed 1 July 2021] [in Ukrainian].

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Косьміна, В. (2021). Розвиток у студентів із кліповим мисленням здатності до емпатії. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (39), 85-96. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39-06