Фемінітиви у викладанні української мови як іноземної

  • Т. Клочко Кафедра мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2019-5274
  • А. Ященко Кафедра мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-0048-2348
Ключові слова: кореляти, лексика, маскулінативи, українська мова як іноземна, фемінітиви

Анотація

Статтю присвячено розробці методики навчання студентів-іноземців фемінітивів української мови. Проаналізовано структуру сучасних фемінітивів в українській мові, відібрано одиниці для навчання, запропоновано вправи на закріплення навчального матеріалу. Проблема формування фемінітивів у різних мовах є актуальною у зв’язку з демократичними суспільними процесами. Ще одним напрямом дослідження фемінітивів є розгляд їхніх структурних особливостей. Проблема формування й функціонування фемінітивів тісно пов’язана з явищем лінгвістичної політкоректності щодо використання гендерно маркованих слів (особливо найменувань професій), проблемами словотворення й міжкультурних відмінностей у використанні гендерно нейтральних і гендерно маркованих слів. Актуальність роботи зумовлена відсутністю розробки методики викладання фемінітивів в аспекті української мови як іноземної. Лексика відіграє істотну роль у навчанні студентів-іноземців української мови. Систематичне накопичення й розширення словникового запасу є одним із найголовніших завдань під час навчання мови. Визначено загальні словотвірні тенденції розвитку фемінітивів української мови: підвищення продуктивності суфіксального способу деривації фемінітивів; оновлення й розширення словотворчої бази фемінітивів, надто за рахунок численних запозичень; архаїзація ряду словотвірних типів фемінітивів; активізація раніше малопродуктивних типів; поширення фемінітивів у професійній сфері для позначення жінок за посадою, спеціалізацією, видом, місцем діяльності, успіхами, досягненнями тощо. Сучасні зміни в суспільстві зумовлюють необхідність більш уважного ставлення до відбору й презентації лексики й навчальних текстів в іноземній аудиторії. Мова безперервно змінюється, а отже, потрібне постійне оновлення навчальних матеріалів як важливого в мовному середовищі інструменту знайомства інофонов з картиною світу його носіїв. У цьому сенсі підвищується роль авторів посібників і викладачів української мови як іноземної, оскільки вони знайомлять іноземців із сучасною українською картиною світу через призму власного сприйняття.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Brus, M.P. (2019). Feminityvy v ukrayinskij movi: geneza, evolyuciya, funkcionuvannya [Feminitives in the Ukrainian language: genesis, evolution, functioning]. Ivano-Frankivsk: Vasil Stefanyk Precarpathian National University [in Ukrainian].

Kozachyshyna, O.L. and Mosijchuk, A.V. (2020). Feminitives in Modern Ukrainian Newspaper Discourse. Science and Education a New Dimension. Philology, VIII (72), Issue: 241. Nov., pр. 26–29. [Available at: http://seanewdim.com/uploads/3/4/5/1/34511564/httpsdoi.org10.31174send-ph2020-241viii72-05.pdf [Accessed 20 Aug. 2021] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31174send-ph2020-241viii72-05.

Denisova, A.A. (ed.) (2002). Slovar gendernyh terminov [Jelektronnyj resurs] [Glossary of gender terms]. Regional public organisation “Vostok-Zapad: Zhenskie Innovacionnye Proekty”. Moscow: Informacija XXI vek. Available at: http://www.owl.ru/gender/thesaurus.htm [Accessed 24 Aug. 2021] [in Russian].

Feminityvy [Wikipedia article on femininities]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8 [Accessed 15 Aug. 2021] [in Ukrainian].

Sheremet, A. (2020). Gender-specific job titles in the ukrainians’ worldview (based in the materials of the language of web-based media). Aktualni pytannya gumanitarnyh nauk [Topical issues of the humanities], 27, 5, pp. 65–70 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/27.204489.

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Клочко, Т., & Ященко, А. (2021). Фемінітиви у викладанні української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (39), 57-70. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39-04