Засоби візуалізації у навчанні української мови як іноземної
Анотація
Значне прискорення темпів життя і збільшення обсягу інформації, когнітивні особливості сучасних студентів спричинили необхідність відбору відповідних форм презентації навчальної інформації. Одним зі способів вирішення означеної проблеми визнано залучення різних засобів візуалізації знань, зокрема подання мовних і комунікативних зразків у процесі мовної підготовки іноземних студентів українських закладів вищої освіти. У цій статті розкрито сутність поняття візуалізації, обґрунтовано її використання у процесі навчання іноземних студентів української мови, зазначено такі принципи відбору засобів візуалізації, як орієнтування на мету, принципи функційності, комплексності, системного квантування. Запропоновано експериментально апробовані різновиди навчальних матеріалів, створених за допомогою візуалізації: інфографіка, хмарки слів, ментальні карти, меми, віммельбухи. Доведено, що імплементація в навчальний процес засобів візуалізації також позитивно впливає на формування пізнавальних інтересів, удосконалює розвиток таких якостей, як ініціативність, самостійність, толерантність у міжкультурній комунікації. Отримані результати свідчать, що обрані різновиди засобів візуалізації сприяють усвідомленому засвоєнню української мови, формуванню аспектних мовних навичок і розвитку мовленнєвих умінь як основи комунікативної компетентності іноземних студентів. Автори статті виокремлюють роль викладачів-україністів: у створенні таких візуальних засобів, які не тільки доповнюють мовні матеріали, але й відображають соціокультурний контекст, тобто є фрагментом українськомовного середовища. Використання запропонованого комплексу візуальних засобів у мовній підготовці іноземних студентів надає широкі можливості для формування фонетичних і лексико-граматичних навичок та комунікативних умінь, створює ефект занурення інофона до лінгвокультурного контексту, унаочнюючи кожний фрагмент комунікативної взаємодії у стислому вигляді, й одночасно виконуючи функцію візуального стимулу спілкування.
Завантаження
Посилання
Abdeev, R.F. (1994). Filosofija informacionnoj civilizacii [Philosophy of information civilization]. Moscow: VLADOS [in Russian].
Bilousova L.I. and Zhyteneva, N.V. (2014). Dydaktychni aspekty vykorystannya tehnologij vizualizaciyi v navchalnomu procesi zagalnoosvitnoyi shkoly [Didactic aspects of the use of visualization technologies in the educational process of secondary school]. Informacijni tehnologiyi i zasoby navchannya [Information technologies and teaching aids]. 40 (2). Available at: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017/764 [Accessed 17 Dec. 2021] [in Ukrainian].
Degtyarova, K.V. (2019). About the concept of the guidelines in the Ukrainian language as the foreign through the prism of the trends in visualization. Young scientist. 5.1 (69.1), pp. 76–80 [in Ukrainian].
Ivanenko, A.A. (2018). Vozmozhnosti primenenija vimmelbuha v metodike prepodavanija RKI [Possibilities of using Wimmelbuch in the methodology of teaching Russian as a foreign language]. Otkrytoe obrazovanie. Filologicheskij aspect [Open education. Philological aspect]. 5 (37). Available at: https://scipress.ru/philology/articles/vozmozhnosti-primeneniya-vimmelbukha-v-metodike-prepodavaniya-russkogo-yazyka-kak-inostrannogo.html [Accessed 17 Dec. 2021] [in Russian].
Kushnir, I.M. (2021). From text-centrism to discourse-centrism in teaching Ukrainian as a foreign language. Pedagogichni nauky [Pedagogical sciences]. Kherson, 96, pp. 21–27 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2021-96-3.
Semenovskih, T.V. (2014). Fenomen “Klipovogo myshlenija” v obrazovatelnoj vuzovskoj srede [The phenomenon of “clip thinking” in the educational university environment]. Naukovedenie [Science of Science]. 5(24). [online] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-klipovogo-myshleniya-v-obrazovatelnoy-vuzovskoy-srede [Accessed 17 Dec. 2021] [in Russian].
Strutynska, O.V. (2020). Peculiarities of the modern learners generation under the conditions of the digital society development. Open educational e-environment of modern University. 9, pp. 145–160. Available at: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu /article/view/326/349 [Accessed 17 Dec. 2021] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.12.
Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov v rusle sovremennoj obrazovatelnoj paradigmy (Teorija i praktika sozdanija uchebnika dlja inostrannyh studentov vuzov Ukrainy) [Textbook on the language of instruction for foreign students in line with the modern educational paradigm (Theory and practice of creating a textbook for foreign students of Ukrainian universities)]. Kharkiv [in Russian].
Bolter, J.D. (2001). Writing space. Computers, hypertext, and the remediation of print. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates [in English].
Dobrova, V.V., Labzina, P.G., Trubitsin, K., Ageenko, N. and Gorbunova, Yu. (2017). Virtual Reality in Teaching Foreign Languages. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR). 97 [in English].
Klerkx, J., Verbert, K. and Duval, E. (2014). Enhancing Learning with Visualization Techniques. Handbook of Research on Educational Communications and Technology [in English]. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_64.
Kolodii, O., Kovalchuk, I. and Syvak, O. (2017). The Impact of Visualization Techniques on Student’s Learning Vocabulary. International Journal of New Economics and Social Sciences, 6(2) [in English]. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7649.
Umryk, M. (2013). Using active e-learning to accommodate the Net Generation of learners. E-learning & Lifelong Learning. Eugenia Smyrnova-Trybulska (ed.). University of Silesia, Studio-Noa, Katowice-Cieszyn. Vol. 5, pp. 101–113 [in English].