Особливості формування українськомовної комунікативної компетентності іноземних здобувачів вищої освіти

  • Г. Мацюк Каф. української та іноземних мов Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-8857-1857
Ключові слова: іноземні здобувачі вищої освіти, українськомовна комунікативна компетентність, українська мова як іноземна

Анотація

У статті йдеться про особливості вивчення української мови іноземними здобувачами вищої освіти. На основі особистого досвіду викладання, аналізу й узагальнення наукових джерел окреслено особливості формування українськомовної компетентності іноземних студентів. Акцентовано на розвитку в студентів комунікативних навичок як необхідного складника засвоєння іноземної мови. Схарактеризовано зміст поняття «українськомовна комунікативна компетентність» у проекції навчання іноземних студентів української мови як іноземної. У контексті дослідження дане поняття визначено як встановлення та підтримування необхідних контактів в українськомовному середовищі на основі знань, умінь та навичок, якими володіють інокомуніканти, ураховуючи зміст, потреби, мотиви та соціальні норми поведінки в конкретній ситуації. Акцентовано увагу на тому, що важливо залучати іноземних студентів до комунікативних ситуацій на заняттях, що дозволяє їм краще запам’ятати лексику та граматику української мови. Досягти цього можна, використовуючи на заняттях різні форми організації навчання іноземних студентів, з яких у статті запропоновано діалогічне мовлення, монологічне мовлення та рольові ігри. Представлено систему комунікативно орієнтованих завдань і вправ для формування й удосконалення комунікативної компетентності іноземних здобувачів вищої освіти. Система вправ спрямована на оволодіння студентами знаннями і навичками в основних видах мовленнєвої діяльності, що реалізуються як у письмовій, так і в усній формах. Зазначено, що комунікативні ситуації, які пропонуються на заняттях з вивчення української мови як іноземної, повинні відтворювати мовленнєвий процес у реальному житті, що, звичайно, спонукатиме іноземних студентів до спілкування. Звернуто увагу на доцільності повторення аналогічних фраз у однотипних відповідях, що дозволяє студентам доводити мовлення до автоматизму, швидко підбирати відповідні слова, сполучення слів, цілі конструкції. Перспективи подальшого дослідження полягають у вдосконаленні та розробленні системи завдань і вправ для розвитку та підвищення рівня володіння іноземними здобувачами вищої освіти всіма видами мовленнєвої діяльності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Batsevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of communicative linguistics]. Kyiv: Akademiya [in Ukrainian].

Zharko, O. (2018). Formation of communicative competense for the students of nonlinguistic specialities in learning a foreign language at the establishments of high education of the I-st and II-nd accreditation levels. Young Scientist. 10 (62), pp. 54–59 [in Ukrainian].

Matsiuk, H. (2018). Formation of communicative competence of foreign students by role play. VI Scientific and technical conference “Information models, systems and technologies”. Ternopil, p. 109 [in Ukrainian].

Matsiuk, H. (2021). Formation of monologue speaking skills during the classes of Ukrainian language as a foreign language. Topical issues of the humanities 40, vol. 2, pp. 255–26 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/40-2-41.

Pentylyuk, M.I. (2011). Aktualni problemy suchasnoyi lingvodydaktyky [Actual problems of modern linguodidactics]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Subota, L. (2019). The System of Forming the Communicative Competence of International Students of Pharmacy Departments in the Process of Teaching the Ukrainian and Russian Languages. Doctor’s thesis [in Ukrainian].

Опубліковано
2022-05-30
Як цитувати
Мацюк, Г. (2022). Особливості формування українськомовної комунікативної компетентності іноземних здобувачів вищої освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (40), 67-79. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-40-05