Аудіовізуальні засоби навчання в процесі формування іншомовної комунікативної компетентності

Ключові слова: англійська мова як іноземна, аудіовізуальні засоби, іншомовне спілкування, комунікативна компетентність, українська мова як іноземна

Анотація

Завдяки інформаційним технологіям сучасний візуально орієнтований світ – це світ реальних і віртуальних можливостей. Тому телебачення й інтернет використовують не лише для розваги, але й пізнавальною метою в усіх сферах людської діяльності, зокрема й в освіті.

У дидактиці аудіовізуальні засоби відіграють важливу роль в оволодінні іноземними мовами. Доцільність їхнього використання в навчальному процесі зумовлюється тим, що вони сприяють реалізації всіх загальнодидактичних принципів навчання – активності, свідомості, послідовності, а також наочності. Аудіо- та відеоматеріали спрямовані на підвищення ефективності сприйняття програмового матеріалу, перевірку рівня його засвоєння, оволодіння вміннями та практичними навичками застосування отриманих знань. Метою нашого дослідження стала спроба окреслити найбільш базові принципи формування іншомовної компетентності студентів немовних закладів вищої освіти на основі використання аудіовізуальних засобів навчання.

У процесі дослідження проведено аналіз і синтез передового педагогічного досвіду, узагальнено власні спостереження, експериментально перевірено доцільність використання аудіовізуальних засобів навчання у формуванні іншомовної мовленнєвої компетентності іноземних студентів підготовчого відділення та основного етапу навчання (1-4 курси), українських студентів 1-2 курсів Вінницького національного технічного університету.

У статті розкрито сутність поняття іншомовної мовленнєвої компетентності. Проаналізовано основні методи формування іншомовної комунікативної компетентності студентів на основі використання аудіо- та відеоматеріалів (фоновправ, фонозаписів текстів, аудіоуроків, подкастів, відеофрагментів, відеофільмів, електронних підручників, online-словників, відеоконференцій, віртуальних семінарів, телекомунікаційних проєктів). Теоретично обґрунтувано й експериментально перевірено ефективність використання аудіовізуальних засобів навчання та їхній уплив на формування мовленнєвої компетентності в українських та іноземних студентів. Доведено, що під час використання аудіовізуальних засобів на заняттях варто враховувати пізнавальні закономірності навчальної діяльності студентів, їхню підготовленість до сприймання й засвоєння матеріалу, що вивчається, а також важливо забезпечити органічне поєднання конкретних аудіовізуальних засобів із професійною майстерністю викладача.

Створення іншомовного комунікативного середовища сприятиме не лише оптимізації навчання майбутніх інженерів іншомовного фахового спілкування, а й формуванню в них професійної комунікативної компетентності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Antoniv, O. and Pauchok, L. (2012). Ukrainska mova dlia inozemtsiv. Modulnyi kurs. (+CD) [Ukrainian language for foreigners. Module course]. K.: Inkos [in Ukrainian].

Antoniuk, S.M. (2003). Komunikatyvnyi metod vyvchennia movy [Communicative method of language learning]. Visnyk Tekhnolohichnoho universytetu Podillia [Herald of Technological University Podillia]. Khmelnytskyi, pp. 107–109 [in Ukrainian].

Bychkova, N.I. (1992). Typolohiia videofonohram dlia navchannia usnoho inshomovnoho spilkuvannia [Typology of digital-video recordings for teaching verbal foreign language communication]. Metodyka vykladannia inozemnykh mov [Methology of teaching foreign languages]. Kyiv: Osvita, 21, pp. 68–71 [in Ukrainian].

Bandler, R. and Hrynder, D. (2010). Bolshaia entsyklopediya NLP. Struktura mahii [A Big Encyclopaedia of Neuro-Linguistic approaching. The Structure of Magic]. SPb. [in Russian].

Burak, M. (2015). Yabluko: pidruchnyk z ukrainskoi movy yak inozemnoi (bazovyi riven) [Apple: a textbook on Ukrainian as a foreign language]. Lviv: Vydavnytstvo UKU [in Ukrainian].

Zozulia, I.Ye. and Stadnii, A.S. (2019). Vykorystannia onlain-resursiv ta mobilnykh dodatkiv u vyvchenni ukrainskoi movy yak inozemnoi [Using of Online resources and mobile applications in learning Ukrainian as a foreign language]. Mizhnatsionalna komunikatsiia – poliloh kultur (aktualni pytannia navchannia inozemtsiv): zbirnyk naukovykh prats [Interethnic communication – a polylogue of cultures (current issues of teaching foreigners): a collection of scientific papers]. Reva-Lievshakova, L.V. (ed.). Odesa: I.I. Mechnykov Odesa national university, pp. 110 –113 [in Ukrainian].

Komarova, N.I. (2004). Tekhnichni ta audiovizualni zasoby navchannia. Prohrama dlia studentiv humanitarnkhykh fakultetiv pedahohichnykh vuziv [Technical and audiovisual teaching aids. Program for students of humanities faculties department of pedagogical universities]. Moscow: MDPU [in Ukrainian].

Kosenko, Yu.H. Tvii uspikh [Your success] [online]. Available at: https://youtube.com/playlist?list=PL09jwrqzmWH6_20dOXAvnDmTLqhbU21I4 [Accessed 19 Feb. 2022] [in Ukrainian].

Leontieva, T.P. (1995). Dosvid i perspektyvy zastosuvannia video v navchanni inozemnykh mov [Experience and prospects of using video in foreign language teaching]. Netradytsiini metody navchannia inozemnykh mov u vuzi [Unconventional methods of teaching foreign languages in higher education]. Minsk, pp. 61– 74 [in Ukrainian].

Palinska, O. (2014). Krok 2 (riven B1). Ukrainska mova yak inozemna. Knyha dlia studenta [Step 2 (level B1). Ukrainian as a foreign language: a book for students]. Lviv: Lvivska politekhnika [in Ukrainian].

Palinska, O. and Turkevych, O. (2014). Krok 1. Ukrainska mova yak inozemna. Knyha dlia studenta (+CD-ROM) [Step 1. Ukrainian as a foreign language. A book for a student]. Lviv: Lvivska politekhnika [in Ukrainian].

Pantelieieva, O.O. and Malieieva, T.Ye. (2019). Formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii studentiv nemovnykh spetsialnostei [Formation of foreign language communicative competence of students of non-language specialties]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of personality: methodology, theory and practice]. 1, pp 132–142 [in Ukrainian].

Riabokuchma, T.O. and Horbachenko, A.L. (2021). The use of authentic video materials in the process of foreign language learning to ensure effective mastering of listening skills by students of higher educational establishments. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. Vyp. 79, Tom 2, pp. 90–94 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.19.

Tarnopolskyi, O.B. and Kabanova, M.R. (2019). Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli [Methods of teaching foreign languages and their aspects in higher education]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia [in Ukrainian].

Chertov, V.F., Rybnikova, M.A. (1995). Metodika prepodavaniya literatury [Methods of teaching literature]. In 2 parts. Part 1. Moscow: Prosveshchenye, Vlados, pp. 57–60 [in Russian].

Опубліковано
2022-05-30
Як цитувати
Зозуля, І., Стадній, А., & Слободянюк, А. (2022). Аудіовізуальні засоби навчання в процесі формування іншомовної комунікативної компетентності. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (40), 12-28. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-40-01