Формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків у культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти

  • О. Семеног завідувач кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-8697-8602
  • І. Левенок викладач кафедри мовної підготовки іноземних громадян Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0002-3423-7175
Ключові слова: заклад вищої освіти, культурно-освітній простір, міжкафедральний проєкт з академічної культури та інфомедійної грамотності, формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків

Анотація

У статті на основі аналізу, узагальнення наукових джерел  й освітньої практики окреслено особливості формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків у культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти, зокрема через залучення до міжкафедрального проєкту з академічної культури та інфомедійної грамотності.

Термінологічний аналіз, узагальнення наукових досліджень й освітньої практики дали підстави уточнити сутність українськомовної компетентності іноземного студента-медика як професійно важливої інтегративної якості особистості іноземного студента, що дозволяє  здобувачеві ефективно здійснювати українськомовне спілкування в навчально-професійному й соціокультурному середовищі закладу вищої медичної освіти.

Доведено, що формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків у культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти доцільно розглядати як компетентнісно орієнтований освітній процес, що відбувається з урахуванням, зокрема, особистісно орієнтованого, комунікативного, компетентнісного підходів та принципів студентоорієнтованого навчання, поліфункціональності української мови у навчанні, взаємозв’язку навчання, виховання й розвитку, врахування міжкультурних особливостей, зв’язку з рідною мовою, міжкультурного діалогу й особистісної орієнтації.

Окреслено міжкафедральний проєкт, що стимулює процес ефективної комунікативно-педагогічної взаємодії іноземних студентів і викладачів-наставників у культурно-освітньому середовищі університету. На основі проведених заходів означено, що залучення англомовних студентів медичного факультету Сумського державного університету до дослідницьких проєктів сприяє  формуванню практичних навичок толерантного спілкування у крос-культурних дискусіях, на майстер-класах, круглих столах, під час науково-практичних конференцій, усвідомленню морально-етичних цінностей медичної професії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Boyko, H. (2018). Ukrayinska mova yak inozemna: rivni zahalnoho volodinnya ta diagnostyka [Ukrainian as a foreign language: levels of general proficiency and diagnosis]. Proyekt Derzhavnoho standartu Ukrayiny. Nova ukrayinska shkola. Web-resource NUSh. Available at: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/Standart.doc [Accessed 5 March 2021] [in Ukrainian].

Kushnir, I. (2020). Integratyvna model metodychnoyi systemy navchannya ukrayinskoyi movy anglomovnyh zdobuvachiv vyshhoyi medychnoyi osvity [Integrative model of the methodical system of teaching the Ukrainian language to English-speaking applicants for higher medical education.]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching Languages at Higher Institutions]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 37, pp. 36–51 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-03.

Moskovchuk, N.M. (2019). Ukrayinskomovna pidgotovka majbutnih inozemnyh fahivciv tehnichnyh specialnostej [Ukrainian-language training of future foreign specialists in technical specialties]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

Nikolaienko, V.V. (2014). Osoblyvosti formuvannya vtorynnoyi movnoyi osobystosti inozemnyh studentiv [Features of the formation of the secondary language personality of foreign students]. Pedahohichnyi almanah: zbirnyk naukovyk prats Kherson [Pedagogical almanac: collection of scientific works Kherson]. 22, p. 319 [in Ukrainian].

Pavlenko, O. (2019). Metodyka propedevtychnogo navchannya ukrayinskoyi movy inozemnyh sluhachiv u zakladah vyshhoyi osvity [Methods of propaedeutic teaching of the Ukrainian language to foreign students in institutions of higher education]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

Pro zabezpechennya funkcionuvannya ukrayinskoyi movy yak derzhavnoyi [On ensuring the functioning of the Ukrainian language as the state language] [online]. (2020). Law of Ukraine of 25.04.2019 No. 2704-VIII as of September 11, 2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2704-19 (Accessed 5.03.2021) [in Ukrainian].

Pro osvitu [On education] [online]. (2021). Law of Ukraine of 05.09.2017 No. 2145-VIII as of January 1, 2021. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [Accessed: 8 March 2021] [in Ukrainian].

Pro shvalennya Strategiyi populyaryzaciyi ukrayinskoyi movy do 2030 roku “Sylna mova – uspishna derzhava” [On approval of the Strategy for the popularization of the Ukrainian language until 2030 “Strong language - a successful state”] [online]. (2020). Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 17.07.2019 No. 596-r as of December 16, 2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/596-2019-р. [Accessed 5 March 2021] [in Ukrainian].

Sylka, A.A. (2017). Dystancijnyj kurs “Ukrainian” dlya anglomovnyh studentiv: problemy realizaciyi. [Distance course “Ukrainian” for English-speaking students: problems of implementation]. Yakisna movna osvita u suchasnomu globalizovanomu sviti: tendenciyi, vyklyky, perspektyvy [Quality language education in today’s globalized world: trends, challenges, prospects]. Sumy, pp. 153–158 [in Ukrainian].

“Ukrayinska mova yak inozemna” dlya pidgotovky anglomovnyh studentiv u vyshchyh navchalnyh zakladah MOZ Ukrainy; galuzi znan 22 “Okhorona zdorovia” [“Ukrainian as a Foreign Language” for training English-speaking students in higher educational institutions of the Ministry of Health of Ukraine; field of Knowledge 22 “Health”]. (2016). S.M. Lutsak et al. Kyiv [in Ukrainian].

Typova programa z dyscypliny “Ukrayinska mova yak inozemna” (anglijskomovna forma navchannya) dlya inozemnyh studentiv vyshhyh zakladiv MOZ Ukrayiny [Typical program for the discipline “Ukrainian as a foreign language” (English-language form of education) for foreign students of higher educational institutions of the Ministry of Health of Ukraine]. Ivano-Frankivsk National Medical University. Available at: http://www.ifnmu.edu.ua/uk/strukturni-pidrozdili2/kafedry/kafedra-movoznavstva [Accessed 5 March 2021] [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., and Alekseenko, T.M. (2019). Koncepciya movnoyi pidgotovky inozemnyh zdobuvachiv vyshhoyi medychnoyi osvity (model 1 – anglomovna forma navchannya) [The concept of language training of foreign applicants for higher medical education (model 1 – English language form of education)]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching Languages at Higher Institutions]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 34, pp. 219–235 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-16.

Ushakova, N.I. and Trostynska, O.M. (2014) Vyvchennya ukrayinskoyi movy studentamy-inozemcyamy: konceptualni zasady [Learning the Ukrainian language by foreign students: conceptual principles]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Issue 9, pp. 12–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Timvum_2014_9_4 [Accessed 5 March 2021] [in Ukrainian].

Coleman, T.E., and Money, A.G. (2019). Student-centred digital game–based learning: a conceptual framework and survey of the state of the art. Higher Education. Vol. 79, no. 3, pp. 415–457. Available at: https://doi.org/10.1007/ s10734-019-00417-0. [Accessed 8 March 2021] [in English]. DOI: https://doi.org/10.1007/ s10734-019-00417-0.

Formation of media educational skills of a future teacher in the professional training (2020) / Semenog, O. et al. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. Vol. 12, no. 3, pp. 219–245. Available at: https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/319. [Accessed 8 March 2021] [in English]. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/319.

Levenok, I.S. and Semenog, O.M. (2020). The professional language competence of foreign students of medical specialties: content, forms, methods of formation at higher educational establishments. Vectors of development of modern pedagogical and of psychological science in Ukraine and EU countries. Riga. Vol. 2, pp. 389–408 [in English].

McCoy, L., Lewis, J.H. and Dalton, D. (2016). Gamification and multimedia for medical education: a landscape review. The Journal of the American Osteopathic Association. Vol. 116, no. 1, p. 22. Available at: https://doi.org/10.7556/jaoa.2016.003. [Accessed 8 March 2021] [in English]. DOI: https://doi.org/10.7556/jaoa.2016.003.

Semenog, O.M., and Levenok, I.S. (2019). Intercultural approach to forming the linguistic competence of foreign medical students: world and Ukrainian contexts. Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian: ujęcie wieloaspektowe / ed. by A. Kordonska, R. Kordonski. Lwуw–Olsztyn. Vol. 1, pp. 287–307 [in English].

Semenoh, O.M., Semenikhina, O.V. and Bezuhlyi, D.S. (2017). Formuvannya akademichnoyi kultury pedagoga-doslidnyka v umovax cyfrovogo tvorchogo seredovyshha [Formation of academic culture of a teacher-researcher in the conditions of digital creative environment]. Information Technologies and Learning Tools. V. 62, 6, p. 240. Available at: https://doi.org/10.33407/itlt.v62i6.1917. [Accessed 8 March 2021] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v62i6.1917.

Опубліковано
2021-06-08
Як цитувати
Семеног, О., & Левенок, І. (2021). Формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків у культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (38), 170-188. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-38-12