Формування ключових іншомовних компетентностей з німецької мови в умовах дистанційного навчання у вищій школі

  • Л. Гребінник доцент кафедри іноземної філології та перекладу Київського національного торговельно-економічного університету https://orcid.org/0000-0003-4531-5789
  • С. Буленок старший викладач кафедри іноземної філології та перекладу Київського національного торговельно-економічного університету https://orcid.org/0000-0003-3621-6156
  • Л. Коваленко старший викладач кафедри іноземної філології та перекладу Київського національного торговельно-економічного університету https://orcid.org/0000-0003-2538-2044
Ключові слова: дидактичний інструментарій, дистанційне навчання, друга іноземна мова (німецька), компетентнісний підхід, навчальна онлайн-платформа

Анотація

У статті висвітлюється актуальне питання можливостей реалізації компетентнісного підходу у викладанні іноземних мов в умовах переходу до дистанційної форми навчання. Застосовуючи емпіричні методи дослідження (опитування учасників навчального процесу, пряме спостереження за реалізацією дистанційного навчання в закладі вищої освіти, аналіз звітної документації викладачів) та спираючись на власний емпіричний досвід, автори шукають оптимальні шляхи реалізації компетентнісного підходу в онлайн-площині. Запропоноване авторами власне бачення організації дистанційної роботи з дисципліни «Друга іноземна мова (німецька)» базується на практичному досвіді використання навчальної онлайн-платформи Office365. Описано навчальний інструментарій, пропонований цією платформою, який оптимально задовольняє потреби викладання названої дисципліни за більшістю показників. Наголошено на необхідності використання єдиного навчального середовища, зумовленій потребою у дотриманні чіткого розкладу занять, налагодженні взаємодії учасників навчального процесу, організації самостійної роботи та оцінювання результатів навчальної діяльності. Шляхом порівняння можливостей традиційного аудиторного заняття та онлайн-уроку з’ясовано, що і традиційна, і дистанційна форми однаково ефективно дозволяють реалізувати концепцію компетентнісного підходу до мовної освіти. Характеризуючи головні ознаки цього підходу, автори показують можливості по-новому осмислити традиційний дидактичний інструментарій та вказують на низку переваг онлайн-навчання, виявлених у процесі викладання іноземної мови (німецької): підвищення мотивації навчальної діяльності за рахунок інтерактивності, активізація комунікативної взаємодії учасників навчального процесу, автономність та актуалізація вектору самоосвіти). Перспективним напрямом дослідження у теоретичній площині є методика формування цифрових компетентностей учасників освітнього процесу, а у практичному аспекті потребує розробки інструментарій інформаційно-комунікаційних технологій, орієнтований на потреби викладання іноземних мов, для реалізації якого важливу роль відіграють міждисциплінарні зв’язки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Grebinnyk, L.V. (2018). Instrumentarii ta vymohy do studenta u vykladacha pry zastosuvanni zmishanoho navchannia inozemnym movam. [Tools and requirements for students and teachers in the application of blended learning in foreign languages]. Vykorystannia modeli zmishanoho navchannia pry vykladanni inozemnykh mov: tezy dopovidei mizhvuzivskoho naukovo-metodychnoho seminaru [The use of the model of blended learning in teaching foreign languages: abstracts of interuniversity scientific and methodological seminar (Kyiv, 21.03.2018)]. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics, pp. 26‒29 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro vyschu osvitu from 01.07.2014 no 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine by order 1556-VII dated July 01, 2014]. (2017). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [Accessed 20 January 2021] [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro osvitu from 05.09.2017 no 2145-VIII [On education: Law of Ukraine by order № 2145-VIII dated September 05, 2017]. (2017). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [Accessed 20 January 2021] [in Ukrainian].

Ryabova, Z.V. and Yelnykova, H.V. (2020). Profesiine zrostannia pedahohiv v umovakh tsyfrovoi osvity [Professional growth of teachers in the conditions of digital education]. Informacijni tehnologii i zasoby navghannya [Information technologies and learning tools]. 80 (6), pp 369–385. Available at: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202 [Accessed 20 January 2021] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202.

Spirin, O.M. and Kolos, K.R. (2020). Tekhnolohiia orhanizatsii masovoho dystantsiinoho navchannia uchniv v umovakh karantynu na bazi platformy Moodle [Technology for organization of distance learning for students in quarantine on the basis of the Moodle platform]. Informacijni tehnologii i zasoby navghannya [Information technologies and learning tools]. 79 (5), pp. 29–58. Available at: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.4090 [Accessed 20 January 2021] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/ 10.33407/itlt.v79i5.4090.

Boldrini E. (2010). Zentrale Bedeutung und Potenzial des Kompetenzkonzepts im Bildungsbereich [Central importance and potential of the competence concept in the education sector]. EP – EDUCATION PERMANENTE. Schweizerische Zeitschrift für Weiterbildung [Swiss journal for continuing education] [in German].

Goltsev, E. and Bredthauer, S. (2020). Ein Schlüssel zur Förderung mehrsprachiger Kompetenzen im Schulunterricht: Selbsterfahrung in der Lehrkräfteprofessionalisierung [The key to promoting multilingual skills in school lessons: self-awareness in teacher professionalization]. Die hochschullehre [The university teaching]. 6/2020, pp. 17–34. Available at: www.hochschullehre.org. [Accessed 20 January 2021] [in German]. DOI: https://doi.org/10.3278/HSL2002W.

Niveaustufen des Europäischen Referenzrahmens [Levels of the Common European Framework of Reference]. Available at: https://www.hueber.de/deutsch-als-fremdsprache/lernen/pg_niveaustufen_lrnzg [Accessed 20 January 2021] [in German].

Schäfer, E., Mordel, J. and Mendzheritskaya, J. (2018). Zwischen den Sprachen. Ein Konzept zur Förderung der fremdsprachlichen Kompetenz von Lehramtsstudierenden im fachdidaktischen Seminar Französisch [Between languages. A program for improving the foreign language competence of student teachers in the didactic seminar on the French language]. Die hochschullehre [The university teaching]. 4/2018. Available at: www.hochschullehre.org. [Accessed 26 January 2021] [in German]. DOI: https://doi.org/10.3278/HSL1827W.

SIG Arbeitsgruppe 3.1. (2017). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen (GER) und Europäisches Sprachenportfolio (ESP) [Common European Framework of Reference for Languages (GER) and European Language Portfolio (ELP)]. Available at: https://www.idt-2017.ch/images/03_fachprogramm/02_sig/SIG_3-1-Bericht_GER_und_ ESP_20170403-IDT2017.pdf [Accessed 20 January 2021] [in German].

Ziener, G. (2009). Bildungsstandards in der Praxis. Kompetenzorientiert unterrichten [Educational standards in practice. Teaching based on competence]. Berlin: Kallmeyer [in German].

Опубліковано
2021-06-07
Як цитувати
Гребінник, Л., Буленок, С., & Коваленко, Л. (2021). Формування ключових іншомовних компетентностей з німецької мови в умовах дистанційного навчання у вищій школі. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (38), 82-99. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-38-06