Psychobiological mechanisms of linguistic thinking development

Keywords: development, linguistic thinking, memory, thinking

Abstract

The article deals with the conditions of the effective development of thinking and speech. Thinking is understood as a cognitive process that is a system of consciously regulated intellectual operations of analysis, synthesis, comparison, and abstraction. Thinking starts with a question; involvement of the emotional sphere controlled by the intellect make it more acute and passionate. Thinking as a psychobiological process and language as a process of abstraction and generalization are determinate phenomena: a thought occurs based on language and takes its shape in speech. Therefore, any thinking is impossible without language and the linguistic thinking is understood as a complex of intellectual operations of analysis, synthesis, comparison, correlation, and generalization performed in the process of solving linguistic and speech cognitive problems, i.e. a process of performing intellectual operations based on the language and by means of the language.

Major psychobiological mechanisms of thinking development are attention, memory, perception and comprehension.

The author also considers conditions of efficient memory development as a key factor affecting the thinking process and describes a system of drills for development of memory when working with a text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Брушлинский А.В. Мышление как процесс / А.В. Брушлинский // Мышление: процесс, деятельность, общение ; отв. ред. А.В. Брушлинский. – М. : Наука, 1982. – С. 3–47.
Зинченко В.П. Продуктивное восприятие / В.П. Зинченко // Вопросы психологии. – 1971. – № 6. – С. 27–42.
Локалова Н.П. Вербально-смысловой анализ в младшем школьном возрасте / Н.П. Локалова // Вопросы психологии. – 1996. – № 2. – С. 113–130.
Манжгладзе В.В. Познавательная активность в системе процессов памяти / [Манжгладзе В.В., Шлычникова А.Н., Суздалева В.А. и др. / под ред. Н.И. Чуприковой]. – М. : Педагогика, 1989. – 192 с.
Менчинская Н.А. Проблемы учения и умственного развития школьника : Избранные педагогические труды / Н.А. Менчинская. – М. : Педагогика, 1989. – 224 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание: О месте психического во всеобщей взаимосвязи явлений материального мира / С.Л. Рубинштейн. – М. : Изд-во АПН СССР, 1958. – 501 с.
Семеног О.М. Вища філологічна освіта: ціннісні пріоритети /О.М. Семеног // Комунікативно-когнітивний підхід до викладання філологічних та психолого-педагогічних дисциплін : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. (20 квітня 2012 р., Євпаторія – Ялта). – Євпаторія : РВВВ КГУ, 2012. – С. 15–18.
Смирнов А.А. Проблемы психологии памяти / А.А. Смирнов. – М. : Наука, 1968. – 542 с.
Ушакова Т.Н. Психологический подход к анализу дискурса / Т.Н. Ушакова // Язык, сознание и образ мира. – М. : Наука, 1997. – С. 97–112.
Ушакова Т.Н. Речь человека в общении / Ушакова Т.Н., Павлова Н.Д., Зачесова И.А. – М. : Наука, 1989. – 192 с.
Чуприкова Н.И. Умственное развитие и обучение: Психологические основы обучения / Н.И. Чуприкова. – М. : Столетие, 1999. – 214 с.
Published
2016-06-14
How to Cite
Стативка, В. И. (2016). Psychobiological mechanisms of linguistic thinking development. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (28), 106-117. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/6003