Transformation of the form and content of teaching foreigners in the context of innovative development of education

  • Л. І. Селіверстова
Keywords: communicative competence, comprehensive approach, form and content of teaching, innovative development of education, linguodidactics.

Abstract

The article deals with the problem of modern methods of teaching Ukrainian as a foreign language, namely, a transformation of the form and content of teaching Ukrainian to foreign students in the light of current innovative development of education and availability of technical means of teaching. The author describes methods that allow promoting acquisition of learning material. The main attention is focused on creation of new forms of training (transnational, distance, short-term, highly specialized, socio-cultural) and on resources which provide them, as well as on the problem of choosing a language of training (Ukrainian, Russian, and English). The author investigates the decrease in necessity to use capital letters, which is related to the practicality of modern gadgets. Communicative competence is regarded as the main factor of training foreigners that affects the content and form of teaching Ukrainian at universities ofUkraine. Speech is regarded as the basis of everyday and classroom communication, as a result of creative intellectual activity manifested in a variety of genres and forms and as a part of the communicative competence of foreign students. Modern technical equipment allows using different teaching material and helps to activate various mechanisms of memory, create conditions for communicative competence cultivation, i.e. the foreigner’s awareness of the motive, the purpose of communication, special features of the addressee, speech subject, and the main idea. The author’s attention has been paid to various types of communication involved in the process of teaching foreigners (formal / informal, personal / public, collective / mass, emotive / emotional). The author has analyzed a number of educational techniques and features, such as a flexible individualized mode and a rate of studying, self-planning of the learning process by students, diagnostic monitoring of the learning process and its adjustment in accordance with the individual characteristics of the students performing the training program.

The author compares traditional and innovative methods of teaching that increase the general effectiveness of knowledge acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Автоматизована навчальна система української мови (електронний підручник) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mova.info/Page2.aspx?l1=58
Бацевич Ф.С. Лінгвістична генологія: проблеми і перспективи / Ф.С. Бацевич. – Львів : ПАІС, 2005. – 264 с.
Горелов И.Н. Основы психолингвистики / И.Н. Горелов, К.Ф. Седов. – [3-е перераб. и дополн. изд.]. – М. : Лабиринт, 2001. – 304 с.
Електронний підручник з сучасної української мови [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.linguist.univ.kiev.ua/WINS/pidruchn/
Єдина типова навчальна програма з української мови для студентів-іноземців основних факультетів нефілологічного профілю вищих навчальних закладів України III – IV рівнів акредитації / [уклад.: Л.І. Дзюбенко, В.В. Дубічинський, С.А. Чезганов та ін. / за ред. О.Н. Тростинської, Н.І. Ушакової]. – К. : НТУУ «КПІ», 2009. – Ч. 3. – 52 с.
Інтелектуальний форум “Від ефективного університету до конкурентоспроможної вищої освіти в Україні” [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.edu-trends.info/cher-forum/
Комплексний підхід [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ukrkniga.org.ua/ukrkniga-text/784/110/
Палінська О. Урок української: принципи оптимізації роботи на занятті з української мови як іноземної / О. Палінська // Теорія і практика викладання української мови як іноземної. – 2009. – Вип. 4. – С. 51–58.
Ставицька І.В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс] / І.В. Савицька. – Режим доступу : http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103
Стенограма – Комітет з питань науки і освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : kno.rada.gov.ua/komosviti/doccatalog/document
Шаховский В.И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка / В.И. Шаховский. – Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1987. – 192 с.
Published
2016-06-14
How to Cite
Селіверстова, Л. І. (2016). Transformation of the form and content of teaching foreigners in the context of innovative development of education. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (28), 96-105. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/6002