Досвід і перспективи застосування мобільних ГІС для навчальних практик студентів-географів

  • Наталія Попович Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-4968-6296
  • Олена Сінна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-7693-7348
  • Людмила Назарко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4857-7338
Ключові слова: мобільні ГІС, польовий збір даних, навчальні практики, підготовка студентів-географів

Анотація

Статтю присвячено аналізу досвіду застосування мобільних ГІС для навчальних практик студентів-географів, висвітленню первинних розробок за цим напрямом і перспектив його розвитку на факультеті геології, географії, рекреації і туризму Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Актуальність цієї теми зумовлена необхідністю визначення особливостей застосування мобільних ГІС-додатків у ході проведення навчальних фізико-географічних практик студентів, а також обґрунтування методики створення електронних форм для польового збору даних. Мобільні ГІС мають низку переваг над традиційними засобами збору первинних даних: висока точність, зручність роботи, удосконалена деталізація атрибутів, автоматизація процесу завантаження результатів польового опису в настільну ГІС. У контексті навчальних практик використання мобільних ГІС дозволяє оптимізувати час на збір даних, сприяє формуванню у студентів-географів картографічної та геоінформаційної компетентностей, опануванню сучасних підходів до організації різних видів польових досліджень. Аналіз досвіду показав, що зарубіжні й вітчизняні університети активно використовують ці застосунки для практичної підготовки студентів. У дослідженні здійснено розробку електронних форм збору польових даних для фізико-географічної частини навчальної природничо-наукової практики студентів 1 курсу спеціальності 106 «Географія» Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. На основі додатку Collector for ArcGIS створено 4 електронні форми: опис ґрунтового розрізу, опис лісового фітоценозу, геолого-геоморфологічні спостереження, гідрологічний пост. Для оптимізації роботи для окремих текстових полів в електронній ГІС-формі створено доменні значення, що дозволяють обирати з випадаючого списку певну географічну характеристику, що відповідає території проведення практики. Перспективами дослідження є збільшення кількості електронних форм для забезпечення потреб усіх розділів практики студентів 1 курсу, що передбачають збір польових даних, та подальша апробація цих форм.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Наталія Попович, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Олена Сінна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Людмила Назарко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістр географії

Посилання

Bodnia, O., Sinna, O., Oliinykov, I., Ovcharenko, A. (2016). Landshaftne kartografuvannya NPP «Slobozhans`ky`j» zasobamy` mobil`ny`x, nastil`ny`x ta veb-dodatkiv ArcGIS [Landscape mapping of national park «Slobozhansky» using mobile, desktop and web applications ArcGIS]. Problems of Continuous Geographic Education and Cartog-raphy, 23, 15–21 [in Ukrainian].

Luniachek, V., Sinna, O., Borysenko, K., Popov, V. (2019). Opty`mizaciya metody`ky` gidrologo-geomorfologichny`x doslidzhen` yak instrumentu formuvannya special`ny`x kompetentnostej suchasnogo faxivcya-geografa [Optimization of the method of hydrological and geomorphological research as an instrument in the formation of a modern geographer`s special competences]. Problems of Continuous Geographic Education and Cartography, 29, 6–16 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2075-1893-2019-29-01

Educational natural science practical training of first-year geography students (Gaidary village, Zmiiv district of Kharkiv region) of Department of Physical Geography and Cartography of V. N. Karazin Kharkiv National Uni-versity. Available at : https://physgeo.univer.kharkov.ua/education/practice/практики-студентів-1-курс/ [in Ukrainian]. – 28.06.2022

Practical training of Department of Natural and Geographical Sciences of V. Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Available at : https://www.cuspu.edu.ua/ua/kafedry-heohrafii-ta-heoekolohii/osvitnia-diialnist/praktychna-pidhotovka/navchalni-praktyky [in Ukrainian]. – 28.06.2022

Practical training of students of Faculty of Geography of Ivan Franko National University of Lviv in Oytsovsky National Park. Available at : https://lnu.edu.ua/zavershylas-praktyka-studentiv-heohrafichnoho-fakultetu-v-ojtsovskomu-natsionalnomu-parku/ [in Ukrainian]. – 28.06.2022

Practical training of students of Department of Physical Geography and Cartography of V. N. Karazin Kharkiv National University. Available at : https://physgeo.univer.kharkov.ua/education/practice/ [in Ukrainian]. – 28.06.2022

Prasul, Yu., Sinna, O. (2016). Dosvid organizaciyi g`runtoznavcho-biogeografichnogo rozdilu navchal`noyi pry`rodny`cho-naukovoyi prakty`ky` studentiv-geografiv [Experience in organization of soil science–biogeographical part of educational natural science practical work of students-geographers]. Problems of Con-tinuous Geographic Education and Cartography, 24, 91-95 [in Ukrainian].

The project «Tovtrova path. Dniester site»: from theory to practical implementation. Available at : https://meridian.kpnu.edu.ua/2020/07/30/proiekt-tovtrova-stezhka-dnistrovska-dilianka-vid-teorii-do-praktychnoi-realizatsii/ [in Ukrainian]. – 28.06.2022

Bârliba, F. C., Cheorghescu, I. C., Moscouici, A. (2017). The Advantages of Using Mobile GIS Technology. Research Journal of Agricultural Sciences, 49 (4), 20–28.

Department of Geography of National University of Singapore. Available at : https://fass.nus.edu.sg/geog/ – 28.06.2022

Department of Geography of Tokyo Metropolitan University. Available at : https://www.ues.tmu.ac.jp/geog/en/index.html – 28.06.2022

Dodd, M. (2011). Where Are My Quadrats? Positional Accuracy In Fieldwork. Methods in Ecology and Evolution, 2 (6), 576–584. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2041-210X.2011.00118.x

ESRI. ArcGIS Collector. Available at : https://www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-collector/resources – 28.06.2022

Field programs of Department of Geography of University of Calgary. Available at : https://arts.ucalgary.ca/geography/current-students/undergraduate/field-programs – 28.06.2022

GIS for Data Collection // Field Studies Council. Available at : https://www.field-studies-council.org/resources/16-18-geography/gis/gis-for-data-collection/ – 28.06.2022

Huang, Q. (2019). Programming of Mobile GIS Applications. The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge (1st Quarter 2020 Edition), John P. Wilson (ed.). Available at : https://gistbok.ucgis.org/bok-topics/programming-mobile-gis-applications – 28.06.2022. DOI: https://doi.org/10.22224/gistbok/2020.1.2

Jolma, A., Ames, D. P., Horning, N., Mitasova, H., Neteler, M., Racicot, A., Sutton, T. (2008). Free and Open Source Geospatial Tools for Environmental Modelling and Management. Developments in Integrated Environmental As-sessment, 3, 163–180. DOI: https://doi.org/10.1016/S1574-101X(08)00610-8

Marra, W. A., Grint, L., Alberti, K., Karssenberg, D. (2017). Using GIS in an Earth Sciences Field Course for Quan-titative Exploration, Data Management and Digital Mapping. Journal of Geography in Higher Education, 41 (2), 213–229. DOI: https://doi.org/10.1080/03098265.2017.1291587

Nowak, M. M., Dziób, K., Ludwisiak, Ł., Chmiel, J. (2020). Mobile GIS Applications for Environmental Field Sur-veys: A State of the Art. Global Ecology and Conservation, 23. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gecco.2020.e01089

Pánek, J., Glass, M. (2018). Gaining a Mobile Sense of Place with Collector for ArcGIS. Journal of Geography in Higher Education, 42 (4), 603–616. DOI: https://doi.org/10.1080/03098265.2018.1515190

Vojtek, M., Repaska, G., Vilinova, K., Vojteková, J. (2016). Potential of Using Mobile Geoinformation Technolo-gies (GPS/GNSS) in Teaching Geography Students. Proceedings of the 6th International Conference on Cartog-raphy and GIS (Albena, Bulgaria, 13-17 June 2016), 1, 127–135.

Опубліковано
2022-12-01
Цитовано
Як цитувати
Попович, Н., Сінна, О., & Назарко, Л. (2022). Досвід і перспективи застосування мобільних ГІС для навчальних практик студентів-географів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, cерія «Геологія. Географія. Екологія», (57), 184-194. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2022-57-14

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)