Підготовка майбутніх учителів географії в Чехії та Україні: порівняльний аналіз двох університетів
Анотація
Метою цієї статті є дослідити сучасний досвід підготовки вчителів географії в Чехії та Україні на прикладі Університету Західної Богемії та Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна.
Основний матеріал. У чеській освітній системі здобуття кваліфікації вчителя зазвичай передбачає проходження трирічної бакалаврської програми (180 кредитів) та дворічної магістерської програми (120 кредитів), тоді як в Україні бакалаврат триває чотири роки (240 кредитів), а магістратура – півтора року (90 кредитів) або два роки (120 кредитів).
Підготовка вчителів географії на кафедрі геонаук Університету Західної Богемії здійснюється на магістерському рівні (після підготовчої бакалаврської програми) і передбачає можливість поєднання з іншими навчальними дисциплінами. Бакалаврська програма з географії для освітян акцентує увагу на академічній підготовці в галузі географії та педагогіки, готуючи студентів до подальшого навчання. Вона включає польові дослідження, дипломну роботу дослідницького характеру та державний іспит. Наступна магістерська програма орієнтована на методику викладання географії й охоплює регіональні дисципліни, три етапи педагогічної практики та інноваційне навчання із використанням VR-симулятора класної кімнати. Фінальний державний іспит має унікальний формат імітації реального викладання, під час якого студенти повинні продемонструвати як географічні знання, так і педагогічні компетентності.
Підготовка вчителів географії на факультеті геології, географії, рекреації і туризму Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна здійснюється як на бакалаврському, так і на магістерському рівнях через спеціалізовані програми, що поєднують географічні, педагогічні та практичні компоненти. Бакалаврат готує студентів до викладання географії, природознавства та економіки, приділяючи увагу фундаментальним знанням, педагогіці та значному обсягу польових практик. Магістерські програми мають дві спеціалізації – природничо-наукову та економічну – що дає змогу студентам поглибити свої знання та викладацькі навички. Обидва рівні включають педагогічні практики та завершуються публічним захистом кваліфікаційної роботи.
Висновки. Аналіз системи підготовки вчителів географії в Чехії (Університет Західної Богемії) та Україні (Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна) демонструє як досягнення, так і наявні виклики. Обидві країни створили міцну основу для підготовки майбутніх учителів географії, приділяючи увагу поєднанню педагогічної та предметної підготовки, практичному досвіду й польовим дослідженням. У перспективі важливими напрямами залишаються подальша модернізація навчальних програм, активніше впровадження VR-технологій та розширення міжнародного співробітництва, що забезпечить належну підготовку вчителів географії до освітніх викликів XXI століття.
Завантаження
Посилання
Bondarenko, V., Semenova, A., Vysotska, T. Processes of reforming the educational policy of Ukraine and the countries of the European Union: a comparative analysis. EUREKA: Social and Humanities. 2021. No. 6. P. 52–67. URL: https://doi.org/10.21303/2504-5571.2021.002195
Department of Geosciences of the Center for Biology, Geosciences and Environmental Education [in Czech]. URL: https://www.cbgg.zcu.cz/cs/ (date of access: 10.04.2024)
Duffek, V., Fiala, J., Hořejší, P., Mentlík, P., Polcar, J., Průcha, T., Rohlíková, L. Pre-service teachers’ immersive experience in Virtual Classroom. Research and Innovation Forum 2020. Cham: Springer, 2021. P. 155–170. ISBN 978-3-030-62065-3, ISSN 2213-8684
Honcharuk, V., Rozhi, I., Dutchak, O., Poplavskyi, M., Rybinska, Y., Horbatiuk, N. Training of future geography teachers to local lore and tourist work on the basis of competence approach. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Vol. 13, no. 3. P. 429–447. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/460
Hutchinson, S.M., Hurrell, E.R., Borysenko, K., Popov, V., Kholiavchuk, D., Popiuk, Y. Resilient education: the role of digital technol¬ogy in supporting geographical education in Ukraine. Transactions of the Institute of British Geographers. 2024. Vol. 00. Article e12728. DOI: https://doi.org/10.1111/tran.12728
Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Češková, T. On the theory of content transformation in education: the 3A methodology for analysing and improving teaching and learning. New York: Routledge, 2024. 192 p.
Luniachek, V., Borysenko, K., Varenko, T. Educational trainings for future geography teachers: Ukrainian perspective. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais. 2020. Vol. 11. P. 406–422. URL: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v11i0.941
Nosachenko, V. Methodological approaches to preparing future geography teachers for Continuous Professional Development. Scientia et societus. 2023. Vol. 2, no. 2. P. 110–118. URL: https://doi.org/10.69587/ss/2.2023.110
Oliveira, S. N., Souza, L. dos S. de, Carvalho, D. M. de. Teacher Training in Geography and the Perspective of Continuing Training. Geopauta. Vitória da Conquista, 2023. Vol. 7. Article e12119. URL: https://doi.org/10.22481/rg.v7.e2023.e12119
Study programs of the School of Geology, Geography, Recreation and Tourism. URL: https://geo.karazin.ua/opp2024/ (date of access: 10.04.2024)

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
