Cinematic language in the diachronic aspect
Abstract
This article considers the main units of cinematic code as markers of turn-taking in the diachronic aspect with the material of English cinematic discourse. The study has been conducted following the principles of semasiology, cinematic codes have been considered as signs containing information. Montage, shot change, close-up change, sound have been outlined and analyzed as for their role in the process of turn-taking by marking the potential transition point and placing greater focus of viewers on factors which influence the way of turn-taking in the English cinematic discourse. Trends of historical changes of basic cinematic codes have been outlined. The material of the study is silent English feature movies as well as sound movies.
Downloads
References
Вильярехо Э. Фильм. Теория и практика / Э. Вильярехо. – Х. : Гуманитарный центр, 2015. – 228 с.
Горюнова Н.Л. Художественно-выразительные средства экрана. Ч. I. Пластическая выразительность кадра / Н.Л. Горюнова. – М. : Изд-во Ин-та повышения квалификации работников телевидения и радиовещания, 2000. – 41 с.
Изволов Н. Феномен кино. История и теория / Н. Изволов. – М. : Материк,
– 164 с.
Комаров С. История зарубежного кино. Немое кино / С. Комаров. – М. : Искусство, 1965. – 470 с.
Кушнер Б. Изоповесть / Б. Кушнер // ЛЕФ : Журнал Левого фронта искусств. – Вып. 3. – М. : ЛЕФ, 1923. – С. 132–134.
Лавриненко И.Н. Стратегии и тактики мены коммуникативных ролей в современном англоязычном кинодискурсе : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 «Германские языки» / И.Н. Лавриненко. – Харьков, 2011. – 20 с.
Лотман Ю.М. Диалог с экраном / Ю.М. Лотман, Ю.Г. Цивьян. – Таллинн : Александра, 1994. – 213 с.
Лотман Ю.М. Об искусстве. Структура художественного текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики / Ю.М. Лотман. – СПб. : Искусство, 1998. – 704 с.
Миславский В.Н. Великий немой. 1920-е годы [Электронный ресурс] / В.Н. Миславский. – Режим доступа : http://vk.com/cinema20
Морен Э. Кино, или воображаемый человек (Фрагменты) / Э. Морен ; пер. М. Ямпольского // Essais d'antropologie sociologique. – Paris : Les Editions de minuit, 1956. –
P. 97–132.
Савельева Е.Н. Специфическая природа киноискусства: возвращение к проблеме / Е.Н. Савельева // Вестник ТГУ. – № 298. – Томск : ТГУ, 2007. – С. 80–83.
Слышкин Г.Г. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа) / Г.Г. Слышкин, М.А. Ефремова. – М. : Водолей Publishers, 2004. – 153 с.
Тынянов Ю.Н. Кино – слово – музыка / Ю.Н. Тынянов // Поэтика. История литературы. Кино. – М. : Наука, 1977. – 576 с.
Филиппов С.А. Два аспекта киноязыка и два направления развития кинематографа. Пролегомены к истории кино / С.А. Филиппов // Киноведческие записки. – 2001. – Том 54. – С. 245–284.
Филиппов С.А. Два аспекта киноязыка и два направления развития кинематографа. Пролегомены к истории кино (окончание) / С.А. Филиппов // Киноведческие записки. – Том 55. – 2001. – С. 149–196.
Цыбина Т. Титры как элемент письменно-печатной вербальной коммуникации в немом и звуковом кино [Электронный ресурс] / Т. Цыбина // Материалы Университетских чтений ПГЛУ. Ч. 5. – Пятигорск : ПГЛУ, 2013. – Режим доступа : http://pglu.ru/upload/iblock/dc7/p50024.pdf
Эйзенштейн С.М. Монтаж / С.М. Эйзенштейн. – М. : ВГИК, 1998. – 193 с.
Berger A. Media Analysis Techniques / A. Berger. – Beverly Hills, CA : Sage, 1982. – 160 р.