Creativity of the discursive identity of the teacher

Keywords: creativity, discursive identity, teacher

Abstract

The article discusses a creative discursive identity of the teacher as an expert in the center of any educational activity and source of knowledge which is given to students. Effectiveness of the teacher’s professional activity is mainly determined by the level of his skill in communication with other participants in educational process. With the help of creative pedagogical communication, social and professional experience is transmitted from the teacher to those who study; the same happens with specific characteristics associated with the objects under study and life in general. Such communication plays a leading role in shaping the personality of a young man, his self-awareness, life attitude and lifestyle. In the article, the teacher’s creativity is defined as an integral factor that constructs a discursive identity of the teacher. The paper also reviews innovative techniques for implementation the teacher’s creative component. It also analyzes the most effective ones: in the non-verbal sphere (kinetics, proxemics, paralinguistics, extralinguistics, takesics) and the verbal sphere (logical comprehension, detailing, concretization, dialogical style, trend detection).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Москва, Рипол Классик: 1979. 445 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови [уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел]. К.; Ірпінь: 2001. 1440 с.

ВсеОсвіта. Методи психологічної науки та особливості використання методів психології в наукових та прикладних дослідженнях. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://vseosvita.ua/library/metodi-psihologicnoi-nauki-ta-osoblivosti-vikoristanna-metodiv-psihologii-v-naukovih-ta-prikladnih-doslidzennah-22284.html

Зюзюкин И. И. И жизнь, и слёзы, и любовь. М. : Дрофа-Плюс, 2007. 510 с.

Карасик В.И. Языковое проявление личности. – М. : Гнозис, 2015. – 384 с.

Ключевский В.О. Афоризмы. Исторические портреты и этюды. Дневники. М.: Мысль, 1993. 415 с.

Коротаева Е. И. Образовательные технологии в педагогическом взаимодействии. 2-е изд., пер. и доп. Учебное пособие для вузов. Litres: 2019. 181 с.

Лембик Е. Н. Методические рекомендации для преподавателей и мастеров п/о. Методика подготовки и проведения открытого занятия в образовательном учреждении среднего профессионального образования. Тюмень: ГАОУ СПО ТО «ТКВТ»: 2014. 36с.

Ломоносов М. В. Полное собрание сочинений. Том 7. Труды по филологии 1739-1758 гг. Издательство Академии Наук СССР. Москва. Ленинград: 1952. 997 с.

Макаренко А. С. Педагогические сочинения: в 8-ми т. Т. 8. М.: Педагогика, 1986. 336 с.

Майстерня педагога. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://mozaikaped.blogspot.com/2017/03/obraz-vchytelja-i-st.html

Пасынок В. Г. Компетентность и креативность как основа профессионализма будущего преподавателя-филолога. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов. 2016. №. 83. С. 199-204.

Пасинок В. Г. Аспект мовної майстерності. Сучасна іноземна філологія: дослідницький потенціал: VII міжнародний науковий форум. Х., 2016. С. 46-47.

Пасынок В. Г. Творческий подход в подготовке компетентносной личности студента-филолога. Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі: шляхи інтеграції школи та ВНЗ: Х Міжнародна науково-методична конференція. Х., 2016. С. 158-160.

Пасинок В. Г. Творча інтерпретація іншомовного тексту. Каразінські читання. Людина. Мова. Комунікація: ХVII наукова конференція з міжнародною участю. Х., 2018. С. 129-130.

Пирогова Л. И. Значимость невербальных средств коммуникации в педагогическом процессе. Научный вестник МГИИТ: М., 2017. №4 (48). 172 с.

Салехова Л. Л., Григорьева К. С. Content and Language Integrated Learning как основа формирования профессиональной иноязычной компетенции студентов технических вузов. Иностранный язык для профессиональных целей: традиции и инновации: Сб. статей II заочного Республиканского симпозиума. Казань: К(П)ФУ, 2013. С. 89-94.

Самохина В. А. Креативная личность Linguisticus-шутника, или ученые-лингвисты смеются. Когниция, коммуникация, дискурс. 2016. №. 12. С. 84-97.

Солощук Л. В. Вербальні і невербальні компоненти комунікації в англомовному дискурсі. Харків: Константа, 2006. 300с.

Станкин М. И. Если мы хотим сотрудничать. Книга для преподавателя и воспитателя. – М.: Издат. центр «Академия», 1996. – 384 с.

Студопея. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://studopedia.com.ua/1_62671_zagalni-risi-imidzhu-pedagoga.html

Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. К.: Радянська школа, 1972. 423 с.

Туллий Ц. М. Три трактата об ораторском искусстве. М.: Наука, 1972. 471 с.

Ball Ph. What is CLIL? [Electronic resource] URL: http: www.onestopenglish.com/clil/methodology/articles/article-what-is-clil/500453.article

Coyle D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 170 p.

Helmers H. Wilhelm Raabe. Metzler. [Electronic resource] URL: https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-476-99763-0

Ormal-Grenon J. B., Rollin N. The Oxford-Hachette French Dictionary. Oxford : Oxford University Press, 1994.

Samokhina V., Pasynok V. The Anthroponymic World in the Text of the Anglophone Joke. Lege Artis. 2017. Т. 2. №. 2. С. 284-355.

Published
2019-08-22
How to Cite
Пасинок, В. Г. (2019). Creativity of the discursive identity of the teacher. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching, (89), 46-51. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2019-89-07