Роль концепції нейрорізноманіття у навчання англійської мови для професійного спілкування
Анотація
Статтю присвячено дослідженню ролі концепції нейрорізноманіття у навчанні англійської мови для професійного спілкування, з акцентом на вплив війни в Україні на психоемоційний стан студентів. Внаслідок цих обставин у багатьох студентів з’являються нейровідмінності, що ускладнює їхню навчальну діяльність і взаємодію з навколишнім середовищем. Основною метою статті є дослідження концепції нейрорізноманіття та її принципів у контексті викладання англійської мови для професійного спілкування, а також підвищення обізнаності та розуміння цієї концепції для впровадження її у закладах вищої освіти України. У роботі здійснено теоретичний аналіз літератури з методики викладання англійської мови для професійного спілкування, педагогіки та психології, щоб визначити сутність поняття «нейрорізноманіття». Проаналізовано праці дослідників, які розглядають концепцію нейрорізноманіття як різні способи мислення, сприйняття, обробки інформації та комунікації. На основі цього визначено основні принципи нейрорізноманіття, які можуть бути застосовані у навчанні англійської мови для професійного спілкування, до яких належать: створення сенсорно сприятливого навчального середовища; використання різних зображальних опор; навчальна гнучкість діяльності; залучення елементів універсального дизайну для навчання; визначення та розвиток сильних сторін особистості. Запропоновано методику викладання з урахуванням цих принципів і наведено приклади вправ для впровадження нейрорізноманіття у навчальний процес. У висновках зазначено, що підтримка студентів з нейровідмінностями у навчанні англійської мови для професійних цілей сприяє їхньому професійному розвитку і сприяє інноваційній діяльності майбутніх спеціалістів. Перспективним напрямком подальших досліджень є вивчення концепції нейрорізноманіття та розробка системи ефективного оцінювання студентів у таких умовах.
Завантаження
Посилання
Austin, R. D. & Pisano, G. P. (2017). Neurodiversity as a Competitive Advantage. Why you should embrace it in your workforce. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2017/05/neurodiversity-as-a-competitive-advantage
Bailin, A. (2019). Clearing up some misconceptions about neurodiversity. Scientific American. URL: https://blogs.scientificamerican.com/obser vations/clearing-up-some-misconceptions about-neurodiversity/
Chapman, R. (2020). Defining neurodiversity for research and practice. In H. B. Roqvist, N. Chown, & A., Stenning (Eds). Neurodiversity Studies: A new critical paradigm. Routledge. 218–220.
Cooks-Campbell, A. (2022). No two brains are the same. Learn about the types of neurodiversity. Better up. URL: https://www.betterup.com/blog/types-of-neurodiversity
Dwyer, P. (2022). The Neurodiversity Approach(es): What Are They and What Do They Mean for Researchers? Human Development. 66(2): 73-92. DOI: https://doi.org/10.1159/000523723
Kapp, S. K., Steward, R., Crane, L., Elliott, D., Elphick, C., Pellicano, E., & Russel, G. (2019). People should be allowed to do what they like: Autistic adults’ views and experiences of stimming. Autism. 23(7), 1782–1792.
Reindal, S. M. (2008). A social relational model of disability: A theoretical framework for special needs education? European Journal of Special Needs Education. 23(2). 135–146.
Robison, J. E. (2017). The Controversy Around Autism and Neurodiversity. Psychology Today. URL: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/my-life-aspergers/201704/the-controversy-around-autism-and-neurodiversity
Singer, J. (2017). NeuroDiversity: The Birth of an Idea.
Pripas-Kapit, S. (2020). Historicizing Jim Sinclair’s “Don’t mourn for us”: A cultural and intellectual history of
neurodiversity’s first manifesto. In S. K. Kapp (Ed.), Autistic community and the neurodiversity movement: Stories from the frontline. Palgrave Macmillan. 23–39.
Walker, N. (2014). Neurodiversity: Some basic terms and definitions. Neurocosmopolitanism: Dr. Nick Walker’s Notes on neurodiversity, autism, and cognitive liberty. Neurocosmopolitanism. URL: https://neurocosmopolitanism.com/neurodiversity-some-basic-terms-definitions/