Роль концепції нейрорізноманіття у навчання англійської мови для професійного спілкування

  • Ірина Сімкова доктор педагогічних наук, професор, кафедра англійської мови гуманітарного спрямування № 3, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-0410-5454
Ключові слова: англійська мова для професійного спілкування, заклад вищої освіти, концепція нейрорізноманіття, принципи навчання в умовах нейрорізноманіття

Анотація

Статтю присвячено дослідженню ролі концепції нейрорізноманіття у навчанні англійської мови для професійного спілкування, з акцентом на вплив війни в Україні на психоемоційний стан студентів. Внаслідок цих обставин у багатьох студентів з’являються нейровідмінності, що ускладнює їхню навчальну діяльність і взаємодію з навколишнім середовищем. Основною метою статті є дослідження концепції нейрорізноманіття та її принципів у контексті викладання англійської мови для професійного спілкування, а також підвищення обізнаності та розуміння цієї концепції для впровадження її у закладах вищої освіти України. У роботі здійснено теоретичний аналіз літератури з методики викладання англійської мови для професійного спілкування, педагогіки та психології, щоб визначити сутність поняття «нейрорізноманіття». Проаналізовано праці дослідників, які розглядають концепцію нейрорізноманіття як різні способи мислення, сприйняття, обробки інформації та комунікації. На основі цього визначено основні принципи нейрорізноманіття, які можуть бути застосовані у навчанні англійської мови для професійного спілкування, до яких належать: створення сенсорно сприятливого навчального середовища; використання різних зображальних опор; навчальна гнучкість діяльності; залучення елементів універсального дизайну для навчання; визначення та розвиток сильних сторін особистості. Запропоновано методику викладання з урахуванням цих принципів і наведено приклади вправ для впровадження нейрорізноманіття у навчальний процес. У висновках зазначено, що підтримка студентів з нейровідмінностями у навчанні англійської мови для професійних цілей сприяє їхньому професійному розвитку і сприяє інноваційній діяльності майбутніх спеціалістів. Перспективним напрямком подальших досліджень є вивчення концепції нейрорізноманіття та розробка системи ефективного оцінювання студентів у таких умовах.

Завантаження

Біографія автора

Ірина Сімкова, доктор педагогічних наук, професор, кафедра англійської мови гуманітарного спрямування № 3, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри англійської мови гуманітарного спрямування № 3

Посилання

Austin, R. D. & Pisano, G. P. (2017). Neurodiversity as a Competitive Advantage. Why you should embrace it in your workforce. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2017/05/neurodiversity-as-a-competitive-advantage

Bailin, A. (2019). Clearing up some misconceptions about neurodiversity. Scientific American. URL: https://blogs.scientificamerican.com/obser vations/clearing-up-some-misconceptions about-neurodiversity/

Chapman, R. (2020). Defining neurodiversity for research and practice. In H. B. Roqvist, N. Chown, & A., Stenning (Eds). Neurodiversity Studies: A new critical paradigm. Routledge. 218–220.

Cooks-Campbell, A. (2022). No two brains are the same. Learn about the types of neurodiversity. Better up. URL: https://www.betterup.com/blog/types-of-neurodiversity

Dwyer, P. (2022). The Neurodiversity Approach(es): What Are They and What Do They Mean for Researchers? Human Development. 66(2): 73-92. DOI: https://doi.org/10.1159/000523723

Kapp, S. K., Steward, R., Crane, L., Elliott, D., Elphick, C., Pellicano, E., & Russel, G. (2019). People should be allowed to do what they like: Autistic adults’ views and experiences of stimming. Autism. 23(7), 1782–1792.

Reindal, S. M. (2008). A social relational model of disability: A theoretical framework for special needs education? European Journal of Special Needs Education. 23(2). 135–146.

Robison, J. E. (2017). The Controversy Around Autism and Neurodiversity. Psychology Today. URL: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/my-life-aspergers/201704/the-controversy-around-autism-and-neurodiversity

Singer, J. (2017). NeuroDiversity: The Birth of an Idea.

Pripas-Kapit, S. (2020). Historicizing Jim Sinclair’s “Don’t mourn for us”: A cultural and intellectual history of

neurodiversity’s first manifesto. In S. K. Kapp (Ed.), Autistic community and the neurodiversity movement: Stories from the frontline. Palgrave Macmillan. 23–39.

Walker, N. (2014). Neurodiversity: Some basic terms and definitions. Neurocosmopolitanism: Dr. Nick Walker’s Notes on neurodiversity, autism, and cognitive liberty. Neurocosmopolitanism. URL: https://neurocosmopolitanism.com/neurodiversity-some-basic-terms-definitions/

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Сімкова, І. (2024). Роль концепції нейрорізноманіття у навчання англійської мови для професійного спілкування. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (100), 136-141. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2024-100-14