Питання визначення мовної освіти в науково-педагогічному дискурсі України та країн Балтії
Анотація
У глобалізованому світі поняття мовної освіти стає предметом уваги через різноманітність факторів, які визначають її сутність. Важливість розуміння та визначення мовної освіти посилюється в контексті зростання багатомовності у суспільствах і технологічних змін, що впливають на способи навчання та комунікації. Метою цієї статті є аналіз визначень мовної освіти в українському та балтійському науково-педагогічному дискурсі з метою виявлення схожих та відмінних підходів до цього поняття. Об’єктом дослідження є поняття «мовна освіта», а предметом – визначення цього поняття в українському та балтійському науково-педагогічному дискурсі. У статті аналізуються підходи українських дослідників до визначення мовної освіти з різних перспектив. Розглядається роль мовної освіти в збереженні культурної ідентичності та розвитку суспільства, досліджуються різні стратегії та методи мовної освіти, включаючи підходи до вивчення мовних правил, формування мовленнєвих навичок, а також розвитку мовної компетентності. Окрема увага приділяється питанням доступності й якості мовної освіти для всіх соціальних і мовних груп населення. У порівнянні з українським досвідом вивчаються підходи до мовної освіти в Литві, Латвії та Естонії. Зокрема, досліджується роль мовної освіти у формуванні культурної та соціальної громадянської компетентності у Литві. У Латвії ж важливою є проблема відсутності чіткої термінології у сфері мовної освіти, що ускладнює проведення наукових досліджень. В Естонії, натомість, основний акцент ставиться на викладання та вивчення мов, але без чіткого визначення поняття «мовна освіта». Таким чином, дослідження вказує на різні підходи до визначення змісту мовної освіти, які відображаються у вивченні ролі мови у забезпеченні мовного розвитку, різноманітті методів і стратегій мовної освіти та питаннях доступності і якості освіти для різних соціальних та мовних груп населення. Дослідження показало, що Україна, Литва, Латвія та Естонія прагнуть розвивати мовну освіту як ключовий елемент культурного розвитку та міжнародного спілкування, хоча кожна з них має свої унікальні виклики та підходи до цього процесу.
Завантаження
Посилання
Harmash, A. A., Salov, V. O. & Svizhevs’ka, S. A. (2011). Yednist’ profesijnoi ta inshomovnoi kompetentnostej – vymoha chasu [The unity of professional and foreign language competences is a requirement of the time]. Movna pidhotovka fakhivtsiv ukrainy u novomu tysiacholitti: problemy ta shliakhy ikh vyrishennia. Zbirnyk tez i materialiv mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho seminaru [Language Training of Ukrainian Specialists in the New Millennium: Problems and Solutions. Collection of abstracts and materials of the international scientific and practical seminar]. Dnipropetrovs’k. (in Ukrainian)
Derzhavna natsional’na prohrama «Osvita» («Ukraina XXI stolittia») [Ukraine of the XXI century’]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/lavs/shov/896-93-%D0%BF#Tekht (1993). (in Ukrainian)
Zajtseva, I. O. (2016). Formuvannia profesijnykh kompetentnostej majbutnikh uchyteliv filolohichnykh spetsial’nostej v umovakh dystantsijnoho navchannia. (Avtoref. kand. ped. nauk) [Formation of Professional Competences of Future Language Teachers through Distance Learning. (Philology PhD thesis synopsis)]. Kharkivs’kyj natsional’nyj pedahohichnyj universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv. (in Ukrainian)
Kontseptsiia natsional’noho vykhovannia students’koi molodi [The concept of national education of student youth]. https://zakon.rada.gov.ua/rada/shov/vr2_4290-09#Tekht (2009). (in Ukrainian)
Korotkova, Yu. M. (2018). Teoriia i praktyka pidhotovky filolohiv v universytetakh Hretsii druhoi polovyny XX - pochatku XXI stolittia. (Avtoref. kand. ped. nauk). [ Theory and Practice of Training Philologists in the Universities of Greece in the Second Half of XX– the Early XXI Century. (Philology PhD thesis synopsis)] Kharkivs’kyj natsional’nyj pedahohichnyj universytet im. H. S. Skovorody,Kharkiv. (in Ukrainian)
Korsak, K. V. (1997). Svitova vyscha osvita. Porivniannia i vyznannia zakordonnykh kvalifikatsij i dyplomiv: monohrafiia [Global higher education. Comparison and recognition of foreign qualifications and diplomas: monograph]. Kyiv. (in Ukrainian)
Kuznetsova, O. Yu. (2003). Rozvytok movnoi osvity u serednikh i vyschykh navchal’nykh zakladakh Velykoi Brytanii druhoi polovyny KhKh stolittia (Avtoref. dokt. ped. nauk) [The Development of Language Education in Secondary and Higher Educational Institutions of Great Britain in the Second Half of the XX Century (Pedagogical PhD thesis synopsis)]. Kharkivs’kyj derzhavnyj pedahohichnyj universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv. (in Ukrainian)
Martynova, R. Yu. (2004). Tsilisna zahal’nodydaktychna model’ zmistu navchannia inozemnykh mov [A holistic general didactic model of foreign language teaching content]. Kyiv. (in Ukrainian)
Pivniak, H. H. (2011). Movna osvita majbutnikh fakhivtsiv Ukrainy iak chynnyk efektyvnoi mizhnarodnoi spivpratsi. Movna pidhotovka fakhivtsiv ukrainy u novomu tysiacholitti: problemy ta shliakhy ikh vyrishennia. Zbirnyk tez i materialiv mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho seminaru [Language Education of Future Specialists of Ukraine as a Factor of Effective International Cooperation. Language Training of Ukrainian Specialists in the New Millennium: Problems and Ways to Solve Them. Collection of abstracts and materials of the international scientific and practical seminar]. Dnipropetrovs’k. (in Ukrainian)
Semenoh, O. (2005). Profesijna pidhotovka majbutnikh uchyteliv ukrains’koi movy i literatury: monohrafiia[Professional training of future teachers of Ukrainian language and literature: monograph]. Sumy. (in Ukrainian)
Chernychko, S. (2009). Napriamky movnoi osvity Ukrainy i uhors’komovna osvita na Zakarpatti [Directions of language education in Ukraine and Hungarian-language education in Transcarpathia.]. Atsta Beregsasiensis: a II. Rákóchi Ferents Kárpátaliai Magiar Főiskola tudományos évkönyve.
Argus, R., Rüütmaa, T., Verschik, A. & Baird, P. (2021). Mitmekeelsus, esimese ja teise keele omandamine. Peamistest teooriatest,uuringutulemustest ja õpetamismeetoditest. Tallinn: Tallinna Ülikool.
Eesti keele seletav sõnaraamat. Retrieved from: https://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=keele%C3%B5pe
Eslon, P. (2014). Eesti vahekeele korpus. Keel ja Kirjandus.
Bendroji programa. Lietuvių kalbos pradinio ugdymo. (2017). Retrieved from: https://smsm.lrv.lt/uploads/smsm/documents/files/svietimas/bendroji%20programa%20INTERNETUI.pdf.
Čiužas, R., & Jucevičienė, P. (2006). Lietuvos mokytojų didaktinė kompetencija. Švietimo problemos analizė.
Jankauskienė, І. (2015). Atvejo analizės svarba plėtojant užsienio kalbos kompetenciją. Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose. Retrieved from: https://etalpykla.lituanistika.lt/fedora/objects/LTLDB0001:J.04~2014~1408120819413/datastreams/DS.002.0.01.ARTIC/content
Kajėnaitė, G. & Suchadolskienė, G. (2021). Lietuvos užsienio kalbų politikos ir strategijos formavimo gairės. Retrieved from:https://data.kurklt.lt/wp-content/uploads/2023/04/Lietuvos-uzsienio-kalbu-politikos-ir-strategijos-formavimo-gaires-1.pdf
Latviešu valodas attīstības valsts programma. (2002). Retrieved from:http://www.vvk.lv/index.php?sadala=1&id=352.
Lazdiņa, S. (2007). Korelācija starp mācību līdzekļu tekstiem un dominējošām pieejām latviešu valodas kā otrās valodas apguvē : promocijas darba kopsavilkums filoloģijas doktora grāda iegūšanai valodniecības zinātľu nozarē lietišķās valodniecības apakšnozarē. Rīga : Latvijas Univesitāte.
Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendroji programa. (2016). Retrieved from: https://www.nsa.smm.lt/wp-content/uploads/2018/03/Lietuviu-k.-ir-lit.-pagrindinio-ugdymo-bendroji-programa.pdf .
Nauckūnaitė, Z. (2015). Kalbos didaktika: kalbos ugdymo paradigmų kaita ir kalbos mokymo(si) logika. Acta Paedagogica Vilnensia. doi:10.15388/ActPaed.2015.34.8342.
Nauckūnaitė, Z. (2014). Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo siekiniai ir jų įgyvendinimo retrospektyva. Acta Paedagogica Vilnensia. doi:10.15388/ActPaed.2014.33.4394.
Platonova, M., Markus, D., Vulāne, A. & Ilynska, L. (2016). Aligning terms in the field of child language acquisition in English and Latvian. Procedia – Social and Behavioral Sciences.
Urbonaitė, D. (2017). Kalbos samprata kalbinio švietimo politikoje. Lietuvos ir Danijos lyginamoji analizė. Taikomoji kalbotyra. Retrieved from: www.taikomojikalbotyra.lt