Інтерфейси зображення і вербального тексту Інтернет-мемів: когнітивний аналіз

  • Алла Мартинюк професор кафедри перекладознавства імені Миколи Лукаша Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2804-3152
  • Ірина Набокова доцент кафедри англійської філології та методики викладання іноземної мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4495-6341
Ключові слова: вербальна алюзія, вербальна метонімія, візуальна метонімія, інтернет-мем, інтерфейс

Анотація

Статтю присвячено виявленню типів інтерфейсів зображення і тексту в інтернет-мемах, що висміюють одну і ту саму вірусну подію – промову Меланії Трамп на з’їзді Республіканської партії. Звернення майбутньої першої леді містило запозичення з промови Мішель Обами на з’їзді Демократичної партії. Актуальність дослідження зумовлена як соціальною значущістю візуально-вербальних інтернет-мемів як інструменту впливу на формування поглядів користувачів інтернету, так і необхідністю виявлення принципів взаємодії вербального і зображального модусів мемів у створенні гумористичного стимулу, що і є метою даного дослідження. Із застосуванням методів когнітивної лінгвістики, зокрема інструментарію теорії концептуальної інтеграції для мультимодального аналізу комунікації, було встановлено чотири типи інтерфейсів зображення і вербального тексту. Було зроблено висновки, що проста візуально-вербальна метонімія лежить у підґрунті мемів, де гумористичний ефект досягається завдяки взаємодії зображення, яке надає доступ до вірусної події, що висміюється мемом, і вербального тексту, який активує певну метонімічну асоціацію, що висвітлює ознаку події, яка є несумісною з очікуваннями, заданими родовим простором вірусної події. У мемах, побудованих за участі візуальної метонімії і вербальної алюзії, несумісні концептуальні структури активуються за допомогою алюзійного зв’язку. Радіальна візуально-вербальна метонімія має місце, коли зображення задіяє низку метонімічних ознак, пов’язаних радіальним семантичним зв’язком, а вербальний текст висвітлює несумісність цих ознак з реальними ознаками вірусної події. Взаємодія алюзії і дифузної візуально-вербальної метонімії є когнітивним підґрунтям мемів, де доступ до вірусної події надається вербальною алюзією, а зображення містить ознаки абсурду і є тригером метонімічних асоціацій, які не базуються на очікуваних зв’язках.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Алла Мартинюк, професор кафедри перекладознавства імені Миколи Лукаша Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

доктор філологічних наук, професор

Ірина Набокова, доцент кафедри англійської філології та методики викладання іноземної мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук

Посилання

Dancygier, B., & Vandelanotte, L. (2017). Internet memes as multimodal constructions. Cognitive Linguistics, 28(3), 565–598. https://doi.org/10.1515/cog-2017-0074

Dawkins, R. (2006). The selfish gene. Oxford: Oxford University Press.

Fauconnier, G. & Turner M. (1998). Conceptual integration networks. Cognitive Science., 22(2), 133–187.

Hockett, C. (1960). Logical considerations in the study of animal communication. In W. Lanyon & W. Tavogla (Eds.), Animal sounds and communication (pp. 392–430). Washington, D. C: American Institute of Biological Sciences.

Johann, M. (2022). Political participation in transition: Internet memes as a form of political expression in social media. Studies in Communication Sciences, 22(1), 149–164. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.01.3005

Johann, M., & Bulow, L. (2019). One does not simply create a meme: Conditions for the diffusion of Internet memes. International Journal of Communication, 13, 1720–1742.

Koestler, A. (1964). The act of creation. London: Hutchinson.

Kovalenko, L., & Martynyuk, A. (2019). Conceptual blending tools of parody translation analysis, In Translation Today: National Identity in Focus. Studies in linguistics, Anglophone literatures and cultures. Vol. 24. Berlin: Peter Lang GmbH, 173–182.

Kress, G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge, London.

Laineste, L., & Voolaid, P. (2016). Laughing across borders: Intertextuality of internet memes. European Journal of Humour Research 4(4), 26–49. https://doi.org/10.7592/EJHR2016.4.4.laineste

Lexico. (n.d.). Retrieved from https://www.lexico.com/

Martynyuk, A. (2017). The art of metaphoric political insult within the cognitive framework. In E. Chrzanowska-Kluczewska & O. Vorobyova (Eds.), Language – literature – the arts: A cognitive-semiotic interface (pp. 245–261). Frankfurt am Main & Bern: Peter Lang Edition.

Martynyuk, A., & Meleshchenko, O. (2019). Twitter-based multimodal metaphorical memes portraying Donald Trump. Lege Artis. Language Yesterday, Today, Tomorrow, 4(2), 128–167.

Nabokova, I. Yu., Martyniuk, A. P. (2023). Naratyvy i radial’ni katehorii, scho ikh orhanizuiut’ (na materiali naratyvu zakhidnykh ZMI pro Melaniiu Tramp). [Narratives and radial categories structuring them (based on the western mass-media narrative about Melania Trump)]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina [The journal of V. N. Karazin Kharkiv National University], 97, 30-36.

Ross, A. S., & Rivers, D. J. (2018). Internet memes as polyvocal political participation. In D. Schill & J. A. Hendricks (Eds.), The presidency and the social media: Discourse, disruption, and digital democracy in the 2016 presidential election (pp. 285–308). New York & London: Routledge.

Shifman, L. (2014). Memes in digital culture. Cambridge: The MIT Press.

Suls, J. M. (1972). A two-stage model for the appreciation of jokes and cartoons: An information processing analysis. In The psychology of humor: Theoretical perspectives and empirical issues. Goldstein, J.H. & McGhee, P.E. (eds.). New York – London: Academic Press, p. 81-10.

Wiggins, B. E., & Bowers, G. B. (2015). Memes as genre: A structurational analysis of the memescape. New Media & Society, 17(11), 1886–1906. https://doi.org/10.1177/1461444814535194

Опубліковано
2024-06-30
Як цитувати
Мартинюк, А., & Набокова, І. (2024). Інтерфейси зображення і вербального тексту Інтернет-мемів: когнітивний аналіз. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (99), 16-21. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2024-99-02