Стан та перспективи досліджень взаємодії вербальних і невербальних засобів у харизматичній комунікації
Анотація
Статтю присвячено теоретичному огляду результатів попередніх наукових розробок, що є підґрунтям для подальших міждисциплінарних досліджень взаємодії вербальних і невербальних засобів у харизматичній комунікації. Автор представляє короткий діахронічний опис формування поняття явища харизми у науковій царині з античних часів і його функціонування у сучасних гуманітарних науках, зокрема психології, соціології, менеджменті тощо. Окрема увага приділяється аналізу лінгвістичних досліджень масової комунікації, комунікативних стратегій і тактик, взаємодії вербальних, невербальних і паравербальних засобів у різних типах комунікації, результати яких є підґрунтям дослідження харизматичної комунікації в рамках енергетичної теорії мовлення А. А. Калити, що дозволяє розглядати комплексну якісно-кількісну картину саморозвитку будь-якого когнітивного явища взагалі та особливостей взаємодії вербальних і невербальних засобів у харизматичній комунікації зокрема. Досліджені наукові доробки дозволили узагальнити універсальні характеристики харизматичної комунікації та харизматичного мовця, зокрема те, що ефект харизматичності мовця не є результатом дії окремих просодичних характеристик його мовлення, а цілого комплексу елементів: взаємодією харизматичної просодії з властивостями голосу, гучністю, темпом мовлення, словесним тоном, словесним наголосом, мовою тіла, мімікою, жестами, віком, гендерною приналежністю і фізичною привабливістю мовця тощо. Автор доходить висновків, що результати ретроспективного аналізу підтверджують доцільність міждисциплінарного дослідження харизматичної комунікації в рамках когнітивного підходу з урахуванням усіх вербальних, невербальних та позамовних засобів (фізіологічних, психологічних, соціальних тощо), взаємодія яких дозволяє аудиторії сприймати мовця як харизматичного.
Завантаження
Посилання
Abelin, Åsa C. (2017). Charisma – who has charisma and can I get it?. Journal of Speech Sciences, 6(2), 03–05. https://doi. org/10.20396/joss.v6i2.14986.
Aberbach, D. (2020). Charisma and Judaism. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 140-150). London: Routledge.
Adair-Toteff, C. (2020). Max Weber and the sociology of charisma. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 7-17). London: Routledge.
Antonakis, J., Bastardoz, N., Jacquart, P., & Shamir, B. (2016). Charisma: An ill-defined and ill-measured gift. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3(1), 293–319. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-041015-062305
Antonakis, J., Fenley, M.A., & Liechti, S. (2011). Can Charisma Be Taught? Tests of Two Interventions. Academy of Management Learning and Education, 10, 374-396.
Bartasheva, G. I. (2004). Vzayemodiya neverbalnykh ta verbalnykh komponentiv sytuatcii komunikatyvnoho dominuvannia v anglomovnomu dyskursi (Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii) [Interaction of nonverbal and verbal components of the situation of communicative dominance in the English language discourse (Philology PhD thesis synopsis)] Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)
Bono, J. E., & Judge, T. A. (2004). Personality and Transformational and Transactional Leadership: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 89(5), 901-910.
Brockopp, J. E. (2020). Constructing Muslim charisma. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 163-174). London: Routledge.
Bryman, A. (1992). Charisma and leadership in organizations. London: Sage Publications.
Burgoon, J. K., & Dunbar, N. E. (2006). Nonverbal expressions of dominance and power in human relationships. In V. Manusov & M. Patterson (Eds.), The SAGE handbook of nonverbal communication: (pp. 279-297). SAGE Publications.
Campbell, A., & Rushton, J. P. (1978). Bodily communication and personality. British Journal of Social & Clinical Psychology, 17(1), 31-36. http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8260.1978.tb00893.x
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1998). Charismatic leadership in organizations. SAGE Publications, Inc., https://www.doi.org/10.4135/9781452204932.
Crystal, D., & Quirk, R. (1964). Systems of prosodic and paralinguistic features in English. The Hague: Mouton.
Cullen, Ailbhe & Hines, Andrew & Harte, Naomi. (2014). Building a Database of Political Speech: Does Culture Matter in Charisma Annotations?. AVEC 2014 – Proceedings of the 4th International Workshop on Audio/Visual Emotion Challenge, Workshop of MM 2014, 27-31.
Dmytruk, O. V. (2006). Manipulyatyvni stratehii v suchasnii anglomovnii komunikatsii (na materiali tekstiv drukovanykh ta Internet-vydan 2000 - 2005 rr.) (Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii) [Manipulative Strategies in Modern English Communication (on the material of printed and Internet editions of 2000-2005)]. Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyiv. (in Ukrainian)
Etzioni, A. (1961). A comparative analysis of complex organizations. New York, NY: Free Press.
Fragouli, E. (2018). The dark-side of charisma and charismatic leadership. The Business and Management Review, 9 (4), 298-307.
Gardner, W. L., & Avolio, B. J. (1998). The Charismatic Relationship: A Dramaturgical Perspective. The Academy of Management Review, 23(1), 32-58.
Guliyeva, D. O. (2015). Verbalne ta neverbalne vtilennia komunikatyvnoyi strategii dokoru (na materiali anglomovnogo kinodyskursu) [Verbal and non-verbal actualisation of the reproach communicative strategy (case study of English film discourse)]. Visnyk Zhytomy`rs`kogo derzhavnogo universytetu imeni Ivana Franka [Zhytomyr Ivan Franko State University Journal], 2, 215-220. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2015_2_45
Gutnyk, A., Niebuhr, O., & Gu, W. (2021). Speaker Charisma Analyzed through the Cultural Lens. In 2021 12th International Symposium on Chinese Spoken Language Processing (ISCSLP) IEEE. https://doi.org/10.1109/ISCSLP49672.2021.9362100
Heracleous, L., & Klaering L. A. (2014). Charismatic Leadership and Rhetorical Competence: An Analysis of Steve Jobs’s Rhetoric. Group & Organization Management; 39(2), 131-161.
Holladay, S. J., & Coombs, W. T. (1994). Speaking of Visions and Visions Being Spoken: An Exploration of the Effects of Content and Delivery on Perceptions of Leader Charisma. Management Communication Quarterly.;8(2), 165-189.
House, R. J., & Howell, J. M. (1992). Personality and charismatic leadership. The Leadership Quarterly, 3(2), 81-108.
Ishhenko, T. V. (2014). Verbalni ta neverbalni zasoby vplyvu v suchasnykh politychnyhk tekstakh [Verbal non-verbal means of influence in modern political texts]. Aktualni problemy ukrayinskoyi lingvistyky: teoriya i praktyka [Current Issues of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice], 29, 128-141. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apyl_2014_29_13 (in Ukrainian)
Joosse, P., & Willey, R. (2020). Gender and charismatic power. Theory and Society, 49 (4), 533-561.
Kalyta, A.A. (2007). Aktualyzacija emocijno-pragmatychnogo potencialu [Actualization of emotional-and-pragmatic potential]. Ternopil’: Pidruchnyky i posibnyky Publish. (in Ukrainian). (in Ukrainian)
Kelley, E. M. (2020). Charisma and shamanism. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 129-139). London: Routledge.
Klein, K.J., & House, R.J. (1995). On fire: Charismatic leadership and levels of analysis. Leadership Quarterly, 6, 183-198. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90034-9.
Kulish, V. S. (2019). Verbalni ta neverbalni zasoby perekonannya v politychnomu dyskursi: typologichnyi aspekt [Verbal and non-verbal means of persuasion in political discourse: typological aspect]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogo gumanitarnogo universytetu. Seriya: Filologiya [Scientific Journal of the International Humanitarian University. Series: Philology], 41(2), 144-147. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2019_41(2)__37. (in Ukrainian)
Kyiv School of Phonetics. Retrieved from: https://terraludens.com/our_works.html
Lindholm, C. (2020). The anthropology of charisma. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 39-50). London: Routledge.
Lucia, A. (2020). Charisma in Hinduism. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 175-185). London: Routledge.
Lunbeck, E. (2020). Freud and charisma. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 28-38). London: Routledge.
Miyahara, K. (1983). Charisma: From Weber to Contemporary Sociology. Sociological Inquiry, 53(4), 368-388. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.1983.tb01229.x
Niebuhr, O., Brem, A., Novák-Tót, E., & Voße, J. (2016). Charisma in business speeches: A contrastive acoustic-prosodic analysis of Steve Jobs and Mark Zuckerberg. In J. Barnes, A. Brugos, S. Shattuck-Hufnagel, & N. Veilleux (Eds.), Proceedings of the 8th International Conference of Speech Prosody (pp. 79). Speech Prosody Special Interest Group.
Parsons, T. (1949). The structure of social action. Illinois: Glencoe.
Peredon, N. O. (2018). Verbalni ta neverbalni zasoby realizaciyi strategij i taktyk uchasnykiv komunikatyvnoyi sytuaciyi «prymyrennya» (na materiali anglijskoyi movy) (Dys. kand. filol. nauk) [Verbal Realization of the Main Strategies and Tactics Used in the Communicative Situation of Reconciliation (case study of the English Language) (Philology PhD thesis)]. Xersonskyi derzhavnyi universytet Ministerstva osvity i nauky`Ukrayiny, Kherson. (in Ukrainian)
Petlyuchenko N. V. Kharyzmatyka: movna osobystist i dyskurs: monohrafiya. [Charisma: language personality and discourse: monograph]. Odessa: Astroprint. (in Ukrainian)
Petrenko, I. (2013). Korelyaciya verbalnogo ta neverbalnogo planiv vyrazhennya u suchasnomu anglomovnomu mediadyskursi [Correlation of verbal and non-verbal planes of expression in the modern English media discourse]. Naukovi zapysky [Vinnyczkogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Mykhajla Kocyubynskogo]. Seriya : Filologiya (movoznavstvo) [Scientific Journal [of the Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University] Series: Philology], 17, 230-235. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_filol_2013_17_50. (in Ukrainian)
Pryce, P. (2020). Charisma in Christianity. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 151-162). London: Routledge.
Roisman, J. (2020). Charismatic leaders in Ancient Greece. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 53-64). London: Routledge.
Rosenberg, A., & Hirschberg, J. (2009). Charisma perception from text and speech. Speech Communication, 51(7), 640-655.
Sheafer, T. (2008). Charismatic communication skill, media legitimacy, and electoral success. Journal of Political Marketing, 7(1), 1-24.
Shils, E. (1965). Charisma, order, and status. American Sociological Review, 30(2), 199-213.
Signorello, R., D’Errico, F., Poggi, I., Demolin, D., & Mairano, P. (2012). Charisma perception in political speech: a case study. International Conference on Speech and Corpora (GSCP 2012), 2012, 343–348.
Smith, P. (2020). Émile Durkheim and charisma. In J.P. Zúquete (Ed.), Routledge International Handbook of Charisma (1st ed.). (pp. 18-27). London: Routledge.
Soloshchuk, L. V. (2009). Vzayemodiya verbalnykh i neverbalnykh komponentiv komunikaciyi u suchasnomu anglomovnomu dyskursi (Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii). [Interaction of Verbal and Non-Verbal Components of Communication in Modern English Discourse (Philology PhD thesis synopsis)]. Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyiv. (in Ukrainian)
Sotnykov, A. V. (2014). Vzayemodiya verbalnykh ta neverbalnykh zasobiv komunikaciyi u politychnomu dyskursi (na materiali brytanskykh politychnykh promov) [Interplay of verbal and non-verbal communicative means in political discourse (case study of British political speeches)]. Lingvistyka XXI stolittya [21st century Lingustics], 162-170. Retrieved from: : http://nbuv.gov.ua/UJRN/linds_2014_2014_19. (in Ukrainian)
Telychko, V. (2013). Verbalni ta neverbalni zasoby realizaciyi strategiyi informuvannya na anglomovnykh profesijnykh internet-forumakh [Verbal and non-verbal means of realization of information strategy aimed at communication optimization on the English-language professional online discussion forums]. Studia linguistica, 7, 407-414. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Stling_2013_7_66. (in Ukrainian)
Towler, A.J. (2003). Effects of charismatic influence training on attitudes, behavior, and performance. Personnel Psychology, 56(2), 363-381.
Turner, S. (2003). Charisma Reconsidered. Journal of Classical Sociology, 3, 5-26.
Vergauwe, J. (2017). Personality and leadership: trait-perspectives on charisma, curvilinear relationships, and measurement innovations. (Published doctoral dissertation). Ghent University.
Weninger, F., Krajewski, J., Batliner, A., and Schuller, B. (2012). The Voice of Leadership: Models and Performances of Automatic Analysis in On-Line Speeches. IEEE Transactions on Affective Computing, 3, 496–508
Yang, Z., Huynh, J., Tabata, R., Cestero, N., Aharoni, T., Hirschberg, J. (2020) What Makes a Speaker Charismatic? Producing and Perceiving Charismatic Speech. Proc. Speech Prosody 2020, 685-689