Роль тьюторства в опануванні германськими мовами у вищій школі
Анотація
У статті розкрито проблему впровадження якісного тьюторства у вищій школі, зокрема у вивченні германських мов. Як свідчить практика, кількість студентів, що прагне якісно опанувати германські мови, зростає; такі студенти потребують побудови індивідуальної освітньої траєкторії, де особливе місце належить тьютору. Однак, проблема тьюторства для вітчизняної науки є досить новою, незважаючи на наявні роботи, що розкривають теоретичні та практичні аспекти розвитку тьюторства як педагогічної професії, питання тьюторства в опануванні германськими мовами у вищих навчальних закладах залишаються поза увагою науковців, що зумовлює актуальність дослідження. Тьюторство – це додаткова необхідна складова, що доповнює основний навчальний процес; тьютор – творча особистість, керівник навчальної групи, який проводить групові заняття-практикуми, надає психологічну підтримку й індивідуальну допомогу студентам у вирішенні навчальних та особистих проблем, пов’язаних з навчанням; здійснює професійну орієнтацію та консультування з питань кар’єри. Якість тьюторства в опануванні германськими мовами залежить від успіху різних взаємопов’язаних робочих процесів – Коло якості тьюторства: розробка концепції тьюторства (визначення обсягу занять, кількості студентів, необхідної кількості тьюторів та навчальних цілей), пошук тьюторів (у кінці попереднього навчального семестру подання оголошення та організація зустрічей), підготовка тьюторів (фахова та дидактична), керування роботою тьюторів (через постійні зустрічі-консультації), оцінка тьюторства (самооцінка у рамках офіційної системи оцінювання навчального закладу). Особливе місце у концепції тьюторства належить документуванню усіх процесів з метою аналізу та передачі матеріалів наступному поколінню тьюторів. Тьюторство – важливий елемент системи управління якістю сучасного вищого навчального закладу, адже реалізує цінності індивідуалізації та самовизначення. Перспективи подальших досліджень полягають у теоретичному обґрунтуванні ефективності впровадження тьюторства у закладах вищої освіти щодо якісного опанування германськими мовами.
Завантаження
Посилання
Hempel, M. (2017). Yakisne tiutorstvo – posibnyk dlia vykladachiv ta kerivnykiv. Mikhael Hempel, Shtefani Vimer, Anita Zekyra, pereklad z nimetskoi Yaroslavy Ivanenko [Quality tutoring is a guide for teachers and leaders Michael Hempel, Stefani Wiemer & Anita Zekira, translated from German by Yaroslava Ivanenko]. Kyiv: NPU by Drahomanov. https://euedusci.files.wordpress.com/2018/05/d18fd0bad196d181d0bdd0b5-d182d18cd18ed182d0bed180d181d182d0b2d0be.pdf. (in Ukranian)
Kulagina, M. G. (1999). Rozhdeniye i vospitaniye detey v srede angliyskoy aristokratii v ХVII–XVIII vekakh [Birth and upbringing of children in the environment of the English aristocracy in the seventeenth and eighteenth centuries]. Vestnik vseobshchey istorii – Bulletin of universal history, 2, 82–91. (in Russian)
Kurliand, Z. N., Bartienieva, I. O., Bohdanova, I. M., Halitsan, O. A. & Hurin, R. S. (2012). Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methods of vocational education]. Kyiv: Znannia. https://pidru4niki.com/1029022855100/pedagogika/profesiyna_mobilnist_vikladacha_profesiynoyi_shkol. (in Ukranian)
Kuzmyn, V. M. (2017). Vykorystannia tiutorynha dlia udoskonalennia systemy upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [Using tutoring to improve the quality management system of higher education]. Intelekt ХХІ – Intelligence XXI, 2, 247–252. (in Ukranian)
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2014). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 1556-VII «Pro vyshchu osvitu» [The order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1556-VII “ On Higher Education”]. Retrieved from: Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/1556-19. (in Ukranian)
Sharan R. V. (2011) Vymohy do profesiinoi kompetentnosti tiutoriv u systemi dystantsiinoho navchannia SShA [Requirements for the professional competence of tutors in the USA distance learning system]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy – Journal of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. 5, 137–141. (in Ukranian)
Shchennikov, S. A., Teslinov, A. G. & Chernyavskaya, A. G. (2006). Osnovy deyatelnosti tyutora v sisteme distantsionnogo obrazovaniya [Fundamentals of tutor activity in the system of distance education]. Moskva: OOO «Drofa». (in Russian)
Tutoring: A time-tested solution to an unprecedented pandemic. (2020). Brookings. https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2020/10/06/tutoring-a-time-tested-solution-to-an-unprecedented-pandemic/.
What Tutoring is and What Tutoring is not. (2016). Schmid College of Science and Technology. https://blogs.chapman.edu/scst/2016/02/09/what-tutoring-is-and-what-tutoring-is-not/.
Zotkin, A. (2005). Ideya tyutorstva i problema subyektivnosti v obrazovanii [The idea of tutoring and the problem of subjectivity in education]. Tyutorstvo: kontseptsii. tekhnologii. Opyt. – Tutoring: concepts, technologies, experience. Tomsk. 23-35. (in Ukranian)
Zubenko, K. O. & Zaliubivska, O. B. (2018). Pro polskyi dosvid vprovadzhennia tiutorstva v systemu vyshchoi osvity [About the Polish experience of introducing tutoring in the higher education system]. Materialy XLVII naukovo-tekhnichnoi konferentsii pidrozdiliv VNTU – Proceedings of the XLVII scientific and technical conference of VNTU departments. Vinnytsia. https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum-2018/paper/view/5129. (in Ukranian)