ПРОБЛЕМА СМИСЛОТВОРЕННЯ В КОМУНІКАЦІЇ

  • Алла Петрівна Мартинюк Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2804-3152
Ключові слова: вербально-невербальна комунікативна дія, домінантний мотив, інтерсуб’єктивність, модель когніції, модель комунікації, поточна семантична конфігурація, смислотворення

Анотація

У статті на основі аналізу пояснювальних можливостей структуралістської та когнітивної моделей мови, а також  кодової, когнітивної, інференційної та інтеракційної моделей комунікації, окреслюються альтернативні шляхи пояснення природи смислотворення у відповідності з положеннями дієвої і ситуативної моделей когніції. Обґрунтовується розуміння комунікації як інтерсуб’єктивної взаємодії у соціально-культурно сконструйованому контексті інтерсуб’єктного акту комунікації, де комунікативна (вербально-невербальна) дія одного суб’єкта, потрапляючи у фокус уваги іншого суб’єкта, стає тригером паралельних ментальних (перцептивно-акціональних: афективних, когнітивних, волевиявних) процесів, які активують різноманітні ментальні структури: пропозиції, образи (як спогади, так і фантазії; як візуальні, так і акціональні (патерни поведінки)); відбитки фраз, жестів, кольорів, звуків, фрагментів мелодій, смаків, запахів, дотикових відчуттів; внутрішні відчуття/передчуття; мимолітні бажання, зміни настрою. Активовані ментальні структури утворюють поточну семантичну конфігурацію, самоорганізуючись навколо домінантного мотиву суб’єкта, який визначає і інтенцію комунікативної дії, і інференції, здійснювані в ході інтерпретації комунікативної дії. Робиться припущення, що феномен смислотворення у вербально-невербальній комунікації коріниться не у конвенційній природі одиниці мови (до якої так чи інакше повертаються автори усіх аналізованих моделей мови і комунікації), а в інтерсуб’єктивній  природі свідомості людини як соціальної істоти, її генетично заданій здатності до спів-розуміння, спів-відчуття, спів-переживання, спів-діяльності, яка набуває розвитку у соціально і культурно сконструйованому контексті повсякденної взаємодії з іншими людьми.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bakhtin, M.M. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [Esthetics of verbal creation]. Moskva: Iskusstvo. (in Russian)

Voloshinov, V.N. (1929). Marksizm i filosofiya. Osnovnyye problemy sotsiologicheskogo metoda v nauke i yazyke [Marxism and philosophy. Basic problems of the sociological method in science and language]. Leningrad : Priboj. (in Rusian)

Gulieva, D.O. (2018). Realizatsiya komunikatyvnukh strategij posytyvnoyi / negatyvnoyi otsinky v anglo-amerykanskij v neofitsijnij komunikatsiji. Diss. kand filol. nauk [Realesation of communicative strategies of positive/negative assessment in non-official communication. Kand. philol. sci. diss.]. Kharkiv. (in Ukrainian)

Dubtsova, O.V. (2014). Lingvokognityvna pryroda komunikatyvnykh nevdach (na materiali amerykanskogo kinodyskursu). Diss. kand filol. nauk [Lingua-cognitive nature of communicative failures. Kand. philol. sci. diss.]. Kharkiv. (in Ukrainian)

Makarov, M.L. (2003). Osnovy teorii diskursa [Basics of discourse theory]. Moskva : ITDGK «Gnozis».

Maksimenko, O.V. (2018). Aktualizatsiya zhestovo-verbal’nykh vyslovlen’ v amerykanskomu rozvazhal’nomu teleinterv’yu. Diss. kand filol. Nauk [Instantiation of gesture-verbal utterances in American entertaining television interview. Kand. philol. sci. diss.]. Kharkiv. (in Ukrainian)

Maksimenko, O.V., Martynyuk, A.P. (2016). Kognityvna klasyfikatsiya zhestovo-verbal’nykh vyslovlen’ (na materiali amerykanskogo rozvazhal’nogo teleinterv’yu) [Cognitive classification of gesture-verbal utterances (based on American entertaining television interview)]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im.V.N. Karazina [V.N. Karazin Kharkiv National Univ. Messenger], 84, 6–16. (in Ukrainian)

Sossyur, F. de. (1977). Trudy po yazykoznaniyu [Works in linguistics] Moskva : Progress. (in Russian)

Ukhtomskij, A.A. (1997). Zaslyzhennyj sobesednikh: etika, religiya, nauka [Honored interlocutor: ethics, religion, science]. Rybinsk: Rybinskoye podvor’ye. (in Russian)

Ukhtomskij, A.A. (1997). Intuitsiya sovesti. Pis’ma. Zapisnyye knizhki. Zametki na polyakh. [Intuition of conscience. Letters. Note books. Notes on the margins]. Sankt Peterburg : Peterburgskij pisatel’. (in Russian)

Adolphs, R. (2003). Cognitive neuroscience of human social behavior. Nature Review Neuroscience, 4, 165–178.

Barsalou, L.W. (2009). Situating concepts. In: by P. Robbins and M. Aydede (eds.). The Cambridge handbook of situated cognition. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 236–263.

Barwise, J., and Perry, J. (1983) Situations and attitudes. Cambridge, MA: MIT Press.

Brown J., Collins A., Duguid P. Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher. 1989. № 18(1).

Collins, A., and Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32–42.

Clancey, W. J. (1997). Situated cognition: On human knowledge and computer representations (Learning in doing: Social, cognitive and computational perspectives). Cambridge: Cambridge University Press.

Colombetti, G. (2017). Enactive affectivity, extended. Topoi, 36(3), 445–455.

Croft, W., and Cruse, D. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

van Dijk, T.A. (2008). Discourse and context: A sociocognitive approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Di Paolo, E.A, and Thompson, E. (2014). The enactive approach. In: L. Shapiro (ed.). The Routledge handbook of embodied cognition. New York: Routledge Press, 68–78.

Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press.

Friends. Available at: https://www.tvguide.com/tvshows/friends/100168/

Gallagher, S. (2012). Neurons, neonates and narrative. In: A. Foolen, U. Ludtke, T. Racine, J. Zlatev (eds.). Moving ourselves, moving others. Amsterdam: Benjamins, 167–196.

Grice, H. P. (1978). Further notes on logic and conversation In: Syntax and semantics. Vol. 9: Pragmatics. New York: Academic Press, 113–127.

Grice, H.P. (1975). Logic and conversation. In: Syntax and semantics. Vol. 3: Speech acts. New York : Academic Press, 25–69.

Griffiths, P., and Scarantino, A. (2009). Emotions in the wild: The situated perspective on emotion. In: P. Robbins, and M. Aydede (eds.). The Cambridge handbook of situated cognition. Cambridge : Cambridge University Press, 437–453.

Hardy, C. (1998). Networks of meaning: A bridge between mind and matter. Westport, CT; London : Praeger.

Home improvement. Available at: https://www.tvguide.com/tvshows/home-improvement/100210/

Hufendiek, R. (2018). Explaining embodied emotions – with and without representations. Philosophical Explorations, 21(2), 319–331.

Jeannerod, M. (1997). The cognitive neuroscience of action. Oxford: Oxford University Press.

Johnson, M. (1987). The Body in the mind (the bodily basis of meaning, imagination, and reason) Chicago: The University of Chicago Press.

Lakoff, G. (1990). The invariance hypothesis: Is abstract reason based on image-schemas? Cognitive Linguistics, 1, 39–74.

Lakoff, G. (1987). Women, fire and other dangerous things: What categories reveal about mind. Chicago : University of Chicago Press.

Lakoff, G., and Johnson, M. (2003/1980). Metaphors we live by. Chicago : University of Chicago Press.

Lakoff, G., and Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York : Basic Books.

Lakoff, G., and Nuñez, R. (2001). Where mathematics comes from: How the embodied mind brings mathematics into being. New York : Basic Books.

Lakoff, G., and Turner, M. (1989). More than cool reason: A field guide to poetic metaphor. Chicago : University of Chicago Press.

Landis, T. (2006). Emotional words: What’s so different from just words? Cortex, 42, 823–830.

Langacker, R. (2008). Cognitive grammar a basic introduction. Oxford, New York : Oxford University Press.

Langacker, R. (2001). Discourse in cognitive grammar. Cognitive Linguistics, 2. 143–188.

Langacker, R. W. (1987). Foundations of cognitive grammar. Vol. 1: Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.

Langacker, R. (2017). Ten lectures on the basics of cognitive grammar. Leiden and Boston : Brill.

Lave, J., and Wenger, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Levinson, S. (1997). From outer to inner space: Linguistic categories and non-linguistic thinking. In: J. Nuyts, E. Pederson (eds.). Language and conceptualization. Language, culture and cognition 1. Cambridge: Cambridge University Press, 13–45.

McNeill, D. (2005). Gesture and thought. Chicago, IL : University of Chicago Press.

Martynyuk, A. (2016). The art of metaphoric political insult within the cognitive framework // Language – literature – the arts: A cognitive-semiotic interface. Frankfurt am Main and Bern: Peter Lang Edition, 245–261.

Martynyuk, A. (2017). "Now that the magic is gone" or toward cognitive analysis of verbal/co-verbal communication. Cognition, communication, discourse,15, 51–72.

Ninio A, and Snow, C.E. (1996). Pragmatic development. Boulder, CO : Westview Press.

Noë, A. (2016). Sensations and situations: a sensorimotor integrationist approach. Journal of Consciousness Studies, 23(5–6), 66–79.

Pulvermuller, F., and Fadiga, L. (2010). Active perception: sensorimotor circuits as a cortical basis for language. Nature Reviews. Neuroscience, 11, 351–360.

Rosch, E. (1973). Natural categories. Cognitive Psychology, 7, 47–532.

Ruby, P., and Decety, J. (2001). Effect of subjective perspective taking during simulation of action: a PET investigation of agency. Nature Neuroscience, 4, 5, 546–550.

Sсhiffrin, D. (1994). Approaches to discourse. Oxford; Cambridge: Blackwell.

Shannon, C.E., and Weaver, W. (1949). A mathematician theory of communication. Urbana, Il.: University of Illinois Press.

Shargel, D., and Prinz, J. (2018). An enactivist theory of emotional content. In: H. Naar and F. Teroni (eds.). The ontology of emotions. Cambridge: Cambridge University Press, 110–129.

Sperber, D., and Wilson, D. (1995). Relevance: Communication and cognition. Oxford, Cambridge, MA: Blackwell.

Strawson, P. F. (1991). Intention and convention in speech acts. In: Pragmatics: A reader. Oxford and New York: Oxford University Press, 290–301.

Talmy, L. (1988). The relation of grammar to cognition. In: B. Rudska-Ostyn (ed.). Topics in cognitive linguistics. Amsterdam: Benjamins, 165–205.

Varela F., Thompson, E., and Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, MA: MIT Press.

Vigliocco, G., Meteyard, L., Andrews, M., and Kousta, S. (2009). Towards a theory of semantic representations. Language and Cognition, 1, 2, 219–247.

Ward, D., Roberts T., and Clark, A. (2011). Knowing what we can do: actions, intentions, and the construction of phenomenal experience. Synthese, 181 (3), 375–394.

Watzlawick, P., Beavin, J., and Jackson, D. (1967). The pragmatics of human communication. New York: Norton.

Will and Grace. Available at : https://www.tvguide.com/tvshows/will-grace/1102393/

Zlatev J. (2008). Intersubjectivity: What makes us human? In: J. Zlatev, T. Racine, C. Sinha, and E. Itkonen (eds.). The shared mind: perspectives on intersubjectivity. Amsterdam: John Benjamins, 1–17.

Zlatev, J., Racine, T., Sinha, C., and Itkonen, E. (eds.). (2008). The shared mind: perspectives on intersubjectivity. Amsterdam: John Benjamins.

Опубліковано
2020-06-24
Як цитувати
Мартинюк, А. П. (2020). ПРОБЛЕМА СМИСЛОТВОРЕННЯ В КОМУНІКАЦІЇ. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (91). https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-91-04