Шкільна і гендерна історія: разом не можна нарізно
Анотація
Мета проаналізувати можливості залучення досягнень гендерної історії в шкільні курси з історії України, що сприятиме формуванню у учнів уявлення про гендерний вимір історичних процесів й соціальної дійсності, надасть навички критичного й системного аналізу історичних явищ і подій.
Методологія Застосування загальнонаукових принципів аналізу і синтезу поєднується з методами гендерного аналізу, що ґрунтується на запереченні андроцентричності наукового дискурсу як загальноуніверсального, визнає множинність й варіативність впливу історичних подій, явищ і процесів на чоловіків і жінок.
Наукова новизна полягає у встановленні впливу наукових досягнень дослідників гендерної історії на шкільний курс історії, шляхів застосування доробку вітчизняних науковців для формування у школярів навичок критичного осмислення соціальних процесів в минулому. Встановлено, що навчальні тексти, хоч і містять висвітлення окремих питань гендерної історії, не дозволяють прослідкувати тяглість й механізми відтворення гендерної нерівності, лише частково представляють жіночий досвід, формують у учнів спорадичні і не системні знання про механізми соціальної стратифікації і вплив жіноцтва на розвиток суспільства.
В умовах розбудови громадянського суспільства важливим є формування у учнів усвідомлення рівних прав і можливостей всіх громадян, повага до їх прав, визнання верховенства права і гендерної рівності засобами осмислення історії. Текст підручника, що містить таку складову, як гендерний вимір історичних процесів і явищ, допомагає критично осмислювати історичні процеси і формує навички аналізу сучасності.
Висновки: На підставі аналізу висвітлення питань гендерної історії в підручниках з історії для старшої школи встановлено, що гендерна проблематика поступово знаходить своє місце в шкільній історії. В навчальних текстах репрезентовано жіночий досвід завдяки вміщенню усних жіночих спогадів про історичні події, а жіночі постаті представлені біографіями відомих діячок культури та широко застосованими візуальними джерелами. Деякі підручники містять витяги з праць науковців, що працюють в гендерній історії, залучаючи фаховий погляд на окремі проблеми, чи вміщують окремі дефініції, що надає теоретичного характеру аналізованим явищам чи процесам. Однак згадки про жіноцтво є доволі фрагментарними, а уявлення про жінок як окрему соціальну групу – несистемними. Використання жіночих біографій чи особових джерел часто не супроводжуються завданнями щодо розвитку критичного мислення й встановлення глибинних причин гендерної нерівності.
Завантаження
Посилання
Байдак М. Війна як виклик і можливість. Українки в роки Першої світової війни. Львів, 2021. 320 с.
Державний стандарт профільної середньої освіти. (25. 07.2024 р. ) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text (Дата звернення 23.03.2025)
Жінки Центральної та Східної Європи у Другій світовій війні: гендерна специфіка досвіду в часи екстремального насильства. Зб. наук. праць. К, 2015.
Історія України. Всесвітня історія. 6-11 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (Дата звернення 06.07. 2023)
Кісь О. Р. Голодомор крізь призму жіночого досвіду виживання. Українські жінки в горнилі українізації. Харків, 2017. С. 156-176.
Коваль Р. Жінки у визвольній війні. Історії, біографії, спогади 1917-1930. Київ, 2020. 432 с.
Манґ Ф. Чи позначені гендером підручники історії. Про рівність статей. Збірник. Пер. з фр. під заг. ред. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 350-367.
Перо М. Як писати історію жінок: розповідь про одну з французьких спроб. Про рівність статей. Збірник. Пер. З фр. під заг. ред.. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 60-74.
Підручники: Власов В. С. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Літера ЛТД, 2019; Гісем О. В. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас Харків: Ранок, 2019; Даниленко В. М. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Ґенеза, 2019; Мудрий М. М. Історія: Україна і світ. Рівень стандарту. 11 клас 11 клас. Київ: Ґенеза, 2019; Сорочинська Н. М. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Навчальна книга-Богдан, 2019; Струкевич О. К. Історія України. Рівень стандарту 11 клас. Київ: Грамота, 2019; Хлібовська Г. М. Історія україни. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Астон, 2024. Бурнейко І. О. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: Астон, 2018; Власов В. С. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Літера ЛТД, 2018; Гісем О. В. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Харків: Ранок, 2018; Даниленко В. М. Історія України. Рівень стандарту. Київ: Генеза, 2019; Мудрий М. М. Історія: Україна і світ. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Генеза, 2018; Пометун О. І. Електронний додаток до підручника Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: УОВЦ «Оріон», 2018; Пометун О. І. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: УОВЦ «Оріон», 2018; Сорочинська Н. М. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: «Навчальна книга-Богдан», 2018; Струкевич О. К. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: Грамота, 2018; Хлібовська Г. М. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Астон, 2023.
URL: https://uahistory.co/pidruchniki/ukraine-history.php (Дата звернення 29.03.2025)
Подобна Є. Дівчата зрізають коси. Книга спогадів/російсько-українська війна. Київ, 2018. 346 с.
Ріо-Сарсей М. Історія: написання і викладання. Про рівність статей. Збірник. Пер. З фр. під заг. ред.. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 75-90.
Тебо Ф. Жіноча та гендерна історія у Франції: сучасні тенденції. URL:https://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1487-fransuaza-tebo-zhinocha-ta-genderna-istoriia-u-frantsii-kharakterystyky-ta-suchas%20ni-tendentsii (Дата звернення 29.03.2025)
Українки в історії. За заг. ред. В. Борисенко. Київ, Либідь, 2004. 328 с.
References
Anishchuk N. V. The connection between gender history and the history of Ukraine. Scientific notes of Vernadsky TSNU. Series: Historical Sciences. 2023. Т. 34. № 1. С. 300-304. (In Ukrainian)
Baidak M. War as a Challenge and an Opportunity. Ukrainian women during the First World War. Lviv, 2021. 320 p. (In Ukrainian)
State standard of specialized secondary education. (25.07.2024) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text (applicatin day: 30.07.2024)
Women of Central and Eastern Europe in the Second World War: Gender Specificity of Experience in Times of Extreme Violence. Collection of scientific works. К, 2015. (In Ukrainian)
History of Ukraine. World history. 6-11 grades. Curriculum for general secondary education institutions. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. (application day: 06.07.2023)
Kis O. Holodomor through the prism of women's experience of survival. Ukrainian women in the crucible of Ukrainization. Kharkiv, 2017. С. 156-176. (In Ukrainian)
Koval R. Women in the Liberation War. Stories, biographies, memoirs 1917-1930. Kyiv, 2020. 432 с. (In Ukrainian)
Mang F. Are history textbooks marked with gender? On gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv: Altpress, 2007. С. 350-367. (In Ukrainian)
How to write the history of women: a story about one of the French attempts. On gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv, Altpress, 2007. С. 60-74. (In Ukrainian)
Textbooks: Vlasov V.S. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Lita LTD”, 2019; Gisem O. V. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Morning”, 2019; Danilenko V. M. History of Ukraine. Standard level. 11th grade “Genesis”, 2019; Mudryy MM History: Ukraine and the World. Standard level. 11th grade 11th grade. “Genesis”, 2019; Sorochynska N. M. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Study Book-Bogdan”, 2019; Strukevych O. K. History of Ukraine. Standard level 11th grade “Gramota”, 2019; Khlibovska H. M. History of Ukraine. Standard level. 11th grade. Kyiv, Aston, 2024. Burneyko I. O. History of Ukraine. Standard level 10th grade. “Aston, 2018; Vlasov V.S. History of Ukraine. Standard level. Grade 10 “Lita LTD”, 2018; Gisem O. V. History of Ukraine. Standard level. Grade 10 “Morning”, 2018; Danilenko V. M. History of Ukraine. The level of the standard. “Genesis”, 2019; Mudryi M. History: Ukraine and the World. Standard level. 10th grade. “Genesis”, 2018; Pometun Electronic supplement to the textbook History of Ukraine. Standard level 10th grade UOVC “Orion”, 2018; Pometun O. History of Ukraine. Level of standard 10th grade UOVC “Orion”, 2018; Sorochynska N. M. History of Ukraine. Standard level. 10th grade. “Study Book-Bogdan”, 2018; Strukevych O. K. History of Ukraine. Standard level 10th grade “Gramota”, 2018; Khlibovska H. M. History of Ukraine. Standard level. 10th grade. Kyiv, Aston, 2023.
Podobna E. Girls cut their hair. A book of memoirs / Russian-Ukrainian war. К.,2018. 346 с. (In Ukrainian)
Rio-Sarsei M. History: writing and teaching. On the gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv, Altpress, 2007. С. 75-90. (In Ukrainian)
Tebo F. Women's and Gender History in France: Current Trends. URL: https://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1487-fransuaza-tebo-zhinocha-ta-genderna-istoriia-u-frantsii-kharakterystyky-ta-suchas%20ni-tendentsii. (application day: 29.03.2025)
Ukrainian women in history. Under the general editorship of V. Borysenko. Kyiv, Lybid, 2004. 328 с. (In Ukrainian)