КУЛЬТУРОТВОРЧІСТЬ ЯК СФЕРА ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ЦІННІСНИХ СМИСЛІВ: ТЕАТР У ПРИФРОНТОВОМУ ХАРКОВІ
Анотація
Розглядаються особливості культуротворчості у Харкові за умов збройного вторгнення в Україну з боку Російської Федерації. Підкреслюється особливість Харкова як прикордонного, а тепер і прифронтового міста, що наклало свій відбиток на всі сфери його життєдіяльності, виявляючи через це свої обмеження та ризики. Зазначається переплетення політичної практики з продукуванням культурних феноменів і з культурою загалом. Дається характеристика влади як ключового стрижня політики, який в інформаційну епоху насамперед визначається продукуванням та контролюванням ціннісних смислів і культурних кодів суспільства. Розкривається зміна технології реалізації влади – від владного примусу до мімікрії під реалізацію потреб спокушання споживача політичних продуктів з метою зниження його критичного мислення.
Аналізуються зміни у функціонуванні мистецьких інституцій Харкова в умовах воєнного стану. Попри об᾽єктивні обмеження, пов᾽язані з безпекою, численні театри, концертні майданчики та культурні осередки не припинили своєї діяльності, шукаючи нові формати роботи в умовах війни. Визначається досвід харківських митців, який засвідчує важливість культури як засобу психологічної стійкості суспільства і демонструє унікальні практики адаптації мистецтва до реалій воєнного часу. Заходи відбуваються у безпечних просторах, у підвалах та бомбосховищах. Акцентується увага на тому, що театральні діячі Харкова вражають відданістю своїй справі, почасту ставляться до неї як до волонтерської діяльності, працюючи не заради матеріальної користі, а заради улюбленого фаху, глядача та відданості спільній справі суспільного процвітання, хоча б і на майбутнє. Зазначається, що культурний опір стає не менш важливою складовою загальнонаціональної боротьби, а приклади Харкова – символами життєстійкості та віри у Відродження.
Завантаження
Посилання
Parakhonsky, B. O. 2000. Methodological aspects of cultural studies. Magisterium. Issue 5. Cultural studies. Compiled by O.I. Pohoriliy. National University «Kyiv-Mohyla Academy». Kyiv: Stylos: 4-11. URL.: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/8ca5bbde-4040-455d-9ea2-121e1c270d1e (in Ukrainian).
Parsons, T. 1991. The Social System. Routlede. 636 p. : 2. URL.: https://www.routledge.com/The-Social-System/ Parsons/p/book/9780415060554?srsltid=AfmBOophRRDgg8de_pU5CWoIMn-ouYTRonESsnt95Zensj9 Cbx ZALTdd
Komarova, Tetiana. 2022. Glamorous Stability in the Conditions of Information Technologies and Globalization. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Issues of Political Science» 41: 15-22. https://doi.org/10.26565/2220-8089-2022-41-02 (in Ukrainian).
Komarova, Tetiana. 2024. Political stability in the dimension of the challenges of the information age. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Issues of Political Science» 46: 7-13. https://doi.org/10.26565/2220-8089-2024-46-01 (in Ukrainian)
Kharkiv in April was a tough territory. Oksana Dmitrieva about Kharkiv Puppet Theater Surviving the Year of War. 2023. Ґвара Медіа. 15 March 2023. URL: https://gwaramedia.com/en/kharkiv-in-april-was-a-tough-territory-oksana-dmitrieva-about-kharkiv-puppet-theater-surviving-the-year-of-war/
Freedman, J. 2024. Theatre Has Gone Underground in Kharkiv – Literally. An Interview with Ukrainian Playwright and Theater-maker Dmytro Ternoviy. Part 1. 9th Jul URL: https://thetheatretimes.com/theatre-has-gone-underground-in-kharkiv-literally-an-interview-with-ukrainian-playwright-and-theater-maker-dmytro-ternoviy-part-2/
LaFranchi, Н. 2025. Laughter, with no strings attached: Ukrainian puppeteers bring joy amid war. The Christian Science Monitor. Feb. 17, URL: https://www.csmonitor.com/World/Making-a-difference/2025/0217/ukraine-war-kharkiv-puppet-theater
Who is in the last line? The Kharkiv OVA responded to accusations of underfunding theaters. 2025. Ukrainian Truth. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/harkivska-ova-vidpovila-na-zvinuvachennya-u-nedofinansuvanni-derzhavnih-teatriv-307800/index.amp
The working group of the HOVA on determining critically important institutions of the region adopted a decision 2025. URL.: https://kharkivoda.gov.ua/news/131505
Kurbas, L. 2022. Philosophy of Theater /Edited by M. Labinsky; afterword by M. Moskalenko, D. Labinska; editor M. Moskalenko. Kharkiv-Kyiv: Publisher Oleksandr Savchuk; Publishing House «Osnovy». 2022. 920 p.
Rainsford, S. 2024. Ukraine war: Kharkiv Opera and Ballet to reopen underground. BBC. 5 March. URL: https://www.bbc.com/news/world-europe-68471119
Theatres and museums volunteering during the war. 2022. Ukraїner. November 6. URL: https://www.ukrainer.net/en/theatres-and-museums-volunteering/
Авторські права та ліцензування.
Ліцензійні умови: автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, яка дозволяє іншим розповсюджувати роботу з визнанням авторства цієї роботи і першої публікації в цьому журналі.
Якщо стаття прийнята до друку в журналі "Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія "Питання політології", автор має підписати угоду про передачу авторських прав. Угода надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Цією угодою автор засвідчує, що поданий матеріал:
- не порушує авторських прав інших осіб або організацій;
- не був опублікований раніше у інших видавництвах та не був поданий до публікації у інші видання.
Автор передає редколегії права на:
- публікацію статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії;
- переклад статті англійською мовою (для статей українською мовою) та розповсюдження друкованої версії перекладу;
- розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою), через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях тощо).
Автор зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
- Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
- Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
- Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
- Розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
- персональних web-ресурсах усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).