ІНСТИТУЦІЙНЕ БУДІВНИЦТВО ТА АРХІТЕКТОНІКА ПОЛІТИКО-АДМІНІСТРАТИВНИХ ІНСТИТУТІВ

  • Павло Андрійович Божко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022 https://orcid.org/0000-0003-0216-1783
Ключові слова: інституційне будівництво, архітектоніка політико-адміністративних інститутів, формальні / неформальні інститути, модернізація

Анотація

У процесі модернізації на основі розвитку можливостей державного управління і зростання соціального капіталу формується відкритий тип взаємодії держави і суспільства, де політичні інститути виступають необхідними провідниками прямих і зворотних сигналів в рамках гнучкої політико-адміністративної системи.

Вказується, що інституційне будівництво для мінімізації ризиків потрапляння в інституційні пастки має враховувати особливість інституціональної архітектури, яка визначається ієрархією формальних правил, і передбачати ускладнення процедури зміни інститутів у міру зростання їхнього рангу. Врахування ієрархії правил дає можливість відстежувати зміну ролі формальних/неформальних інститутів, коли зниження рівня правил інституційної архітектури підвищує значення неформальних інститутів в управлінському процесі.

Стверджується, що неформальні норми відіграють велику роль у функціонуванні політичного ринку. Держава як суб'єкт управління зацікавлена у формалізації виникаючих неформальних практик. Стабільність і передбачуваність управлінських впливів зростають, коли формальні інститути поглинають неформальні. Розглянуто два шляхи зміни архітектури інститутів у результаті такого поглинання. Перший, адміністративно-правовий шлях: поступове закріплення неформальних практик як загальновизнаних у формальних інститутах, тобто легалізація неформальних обмежень Другий шлях формується природним чином в умовах низького рівня політико-адміністративного потенціалу держави: неформальні практики вбудовуються в механізм дії формальних інститутів і руйнують їх зсередини, створюючи ефект підривних інститутів, що створює сприятливі умови для інституціональних пасток на шляху формування політико-адміністративних інститутів модернізації. При цьому можлива ситуація, коли формальні і неформальні правила і норми взаємодіють як самостійні (автономні) утворення, внаслідок чого може скластися певний тип інституційного середовища, що відрізняється способом взаємодії формальних і неформальних інститутів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Павло Андрійович Божко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022

Аспірант кафедри політології.

Посилання

Kupryashin, G.L. 2012. “Gosudarstvennoye upravleniye posredstvom institutsional'nykh izmeneniy (Governance through Institutional Change)”, Policy Studies 6: 112-125 (in Russian).

March, J.C. and Olsen, J.P. 2006. “Elaborating the “New Institutionalism””, The Oxford Handbook of Political Institutions (Oxford Handbooks of Political Science). N.Y., P. 3: 35-59. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199548460.003.0001

Ostrom, E. 2010. Upravlyaya obshchim: evolyutsiya institutov kollektivnoy deyatel'nosti (Managing the Common: The Evolution of Institutions of Collective Action). M.: IRISEN (in Russian).

Huntington, S. 2004. Politicheskiy poryadok v menyayushchikhsya obshchestvakh (Political Order in Changing Societies). M.: Progress-Tradition (in Russian).Patrushev, S.V. 2011. “Institutsional'naya politologiya v rossiyskoy perspective (Institutional Political Science in a Russian Perspective)”, Political Conceptology: Journal of Metadisciplinary Research 4: 142-148 (in Russian).

Oleinik, A.N. 2002. Institutsional'naya ekonomika (Institutional Economics). M.: INFRA-M (in Russian).

Nort, D. 1997. Instituty, institutsional'nyye izmeneniya i funktsionirovaniye ekonomiki (Institutions, Institutional Change and Economic Performance). M.: Fond ekonomicheskoy knigi "Nachala" URL:

http://cee-moscow.com/doc/izd/North.pdf (in Russian).

Knight, J. 1992. Institutions and Social Conflict. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

Roland, G. 2004. “Understanding Institutional Change: Fast-Moving and SlowMoving Institution,” Studies in Comparative International Development 38(4): 109-131.

Gelman, V.YА. 2003. “Institutsional'noye stroitel'stvo i neformal'nyye instituty v sovremennoy rossiyskoy politike (Institution Building and Informal Institutions in Contemporary Russian Politics),” Political Studies 4: 6-25 (in Russian).

Merkel, W., Croissant, A. 2002. “Formal'nyye i neformal'nyye instituty v defektnykh demokratiyakh (Formal and Informal Institutions in Defective Democracies),” Political Studies 2: 20-24 (in Russian).

Fisun, О. 2016. “Neformalʹni instytuty ta neopatrymonialʹna demokratiya v Ukrayini (Informal institutions and neo-patrimonial democracy in Ukraine)”, Agora. Issue 17: 9-13 (in Ukrainian).

Auzan A.A. 2007. ““Koleya” Rossiyskoy modernizatsii (The Track of Russian Modernization)”. Social Sciences and Modernity. 6: 54-60 (in Russian).

Опубліковано
2021-07-10
Як цитувати
Божко, П. А. (2021). ІНСТИТУЦІЙНЕ БУДІВНИЦТВО ТА АРХІТЕКТОНІКА ПОЛІТИКО-АДМІНІСТРАТИВНИХ ІНСТИТУТІВ. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія "Питання політології", 39, 15-21. https://doi.org/10.26565/2220-8089-2021-39-02
Розділ
ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ