ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ОСВІТИ ФАХІВЦІВ З СЕРЕДНЬОЮ МЕДИЧНОЮ ОСВІТОЮ З ПИТАНЬ ДОПОМОГИ В КІНЦІ ЖИТТЯ У КОНТЕКСТІ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ І ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА В УКРАЇНІ

  • О. О. Вольф БО «Асоціація паліативної та хоспісної допомоги», Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л.Шупика, вулиця Дорогожицька, 9, Київ, 04112 https://orcid.org/0000-0003-3425-5346
Ключові слова: неурядові організації, медична реформа, паліативна та хоспісна допомога, вплив громадян на політичні рішення, участь громадян у медичній реформі

Анотація

Визначаються можливі напрямки трансформації державної політики у сфері середньої медичної освіти у вузько спеціалізованому питанні медсестринської підтримки в кінці життя у контексті Цілей сталого розвитку ООН і розвитку громадянського суспільства в Україні. На 70-й Генеральній асамблеї ООН в рамках Саміту з питань сталого розвитку в вересні 2015 р., який проходив за участю організацій громадянського суспільства, було прийнято Порядок денний в галузі сталого розвитку до 2030 року, в який включені 17 Глобальних цілей. Серед них Глобальна ціль 4.7 спрямована на забезпечення умов для здобуття всіма учнями знань і навичок, які необхідні для сприяння сталому розвитку, навчанню з питань сталого розвитку та сталого способу життя, прав людини, гендерної рівності, пропаганди культури миру та ненасильства, громадянства світу й усвідомлення цінності культурного різноманіття і вкладу культури в сталий розвиток. Ця Ціль стосується й медичної освіти (зокрема, середньої), удосконалення змісту якої актуальне за умов впровадження медичної реформи в Україні.

Проведено контент-аналіз змісту міжнародної навчальної програми для середнього медичного персоналу і порівняно її з навчально-методичними документами, що впроваджуються в середніх медичних навчальних закладах України. Встановлено, що програма, розроблена в США, за активної участі організацій громадянського суспільства, відповідає змісту Цілі 4.7 сталого розвитку ООН. Порівнюючи ці документи, можна зазначити невідповідність українських програм як міжнародним стандартам навчання медичних сестер, так і Цілям сталого розвитку ООН. Ці навчальні програми формують лише узагальнене розуміння цінності культурного різноманіття та прав людини і не включають питання соціальної справедливості, інклюзії, мультидисціплінарної співпраці тощо.

Проведення контент-аналізу Стратегії розвитку медичної освіти в Україні, затвердженої Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 95-р, виявило, що документ не передбачає включення аспектів, викладених у Цілі 4.7.

Встановлено, що участь громадян у розробці державної освітньої політики є необхідною умовою формування демократичного суспільства і сприяє більшій відповідності освітніх програм потребам населення.

Стверджується, що в умовах впровадження медичної реформи в Україні необхідно змінити підхід до змісту медичної освіти та формування компетентності медичних працівників з середньою освітою. Потрібно забезпечити міжсекторальну та мультидисціплінарну співпрацю задля розробки сучасних якісних програм з підготовки медичних працівників з середньою освітою, які відповідають міжнародним стандартам, зокрема, шляхом залучення інститутів громадянського суспільства до цього процесу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

О. О. Вольф, БО «Асоціація паліативної та хоспісної допомоги», Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л.Шупика, вулиця Дорогожицька, 9, Київ, 04112

К. політ. н.

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Урсул А., Урсул, Т. 2016. “Цели перехода к устойчивому развитию человеческой цивилизации”, Гуманитарные науки: теория и методология 2: 65-72.

Цілі сталого розвитку ООН. 2015. URL: http://sdg.org.ua/ua/pro-hlobalni-tsili/quality-education#%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F

Камышанов, В. 2016. “Качественное образование – одна из 17 целей устойчивого развития ООН”, Альманах Этнодиалоги: Альманах 1 (50): 27-30.

Ильин, И. Урсул, А., Урсул, Т. 2015. “Новые глобальные цели устойчивого развития”, Вестник Московского университета. Серия. XXVII. Глобалистика и геополитика 3/4: 60-84.

Хмелевська, О. 2018. “Освіта для сталого розвитку: зміст та інституції”, Demography and Social Economy, 1(32):29-42. Doi: https://doi.org/10.15407/dse2018.01.029

Ferrell, B., Malloy, P., Virani, R. 2015. The End of Life Nursing Education Nursing Consortium Project. Doi: 10.3978/j.issn.2224-5820.2015.04.05

Standards of Practice for Culturally Competent Nursing Care. 2018. URL: https://tcns.org/wp-content/uploads/2018/03/Standards_of_Practice_for_Culturally_Compt_Nsg_Care-Revised_.pdf

Бугаєвська, Н., Рега, Н. 2016. Особливості підготовки медичних сестер з паліативної та хоспісної допомоги в Україні та Польщі. Doi: 10.11603/2411-1597.2016.4.7473

Робоча програма “Паліативна медицина” /розробник: С. О. Ястремська, ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України”, ННІ медсестринства. Освітньо-кваліфікаційний рівень: магістр. 2015. Тернопіль.

Освітньо-професійна програма “Сестринська справа”. 2019. URL: https://www.medkol.cv.ua/wp-content/uploads/2019/04/% D0%9EPPBACNURSING.pdf

Білик, Л. 2015. Формування паліативної компетентності бакалаврів медицини в процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. н. ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди".

Шарлович, З. 2015. Формування професійно-педагогічної компетентності медичних сестер сімейної медицини в процесі фахової підготовки: дис. ... канд. пед. н. Житомирський державний університет імені Івана Франка.

Закусилова, Т. 2018. Формування основ професіоналізму майбутніх медичних сестер у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед.н. / Класичний приватний університет.

Ріга, О., Пеньков, А., Коновалова, Н. 2017. Принципи надання паліативної допомоги дітям. Посібник для тренерів з дитячої паліативної допомоги.

Ярошенко А.О., Варбан М.Ю., Шульга Л.О. 2017. Особливості надання медичних та соціальних послуг для вразливих категорій населення з використанням ґендерно-чутливого підходу: Навч. посібник. К.: МБФ “Альянс громадського здоров’я”.

REFERENCES

Ursul А., Ursul, Т. 2016. “Goals of transfer to stable development of human civilisation”, The humanities: theory and methodology, 2: 65-72 (in Russian).

Sustainable Development Goals in Ukraine. 2015. URL: URL: http://sdg.org.ua/ua/pro-hlobalni-tsili/quality-education#%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F (in Ukrainian).

Kamyshanov, V. 2016. “Quality education – one of 17 UN Sustainable Development Goals”, Ethnic Dialogues: Almanac, 1(50): 27-30 (in Russian).

Illin Y., Ursul A., Ursul T. 2015. “New global sustainable development goals”, Moscow University. Globalistics and Geopolitics Bulletin, Moscow University Bulletin. Series XXVII. Global Studies and Geopolitics, 3/4 : 60-84 (in Russian).

Khmelevska, О. 2018. “Educaiton for sustainable development: content and institutions”, Demography and Social Economy, 1 (32): 29-42 Doi: https://doi.org/10.15407/dse2018.01.029 (in Ukrainian).

Ferrell, B., Malloy, P., Virani, R. 2015. The End of Life Nursing Education Nursing Consortium Project. Doi: 10.3978/j.issn.2224-5820.2015.04.05

Standards of Practice for Culturally Competent Nursing Care. 2018. URL: https://tcns.org/wp-content/uploads/2018/03/Standards_of_Practice_for_Culturally_Compt_Nsg_Care-Revised_.pdf

Buhaevska, N., Reha, N. 2016. Pecularities of nurses education on palliative and hospice care in Ukraine and Poland. Doi: 10.11603/2411-1597.2016.4.7473 (in Ukrainain).

Working educational program “Palliative medicine” / author: S. О. Yastremska, Ternopil state medical university named after І. Ya. Hornbachewskogo Ministry of Health of Ukraine, research institute of Nursing. Educational level: master. Ternopil, 2015. 12 p. (in Ukrainain).

Educational and professional program “Nursing”. 2019. URL: https://www.medkol.cv.ua/wp-content/uploads/2019/04/%D0%9EPPBACNURSING.pdf (in Ukrainain).

Bilyk L. 2015. Forming of palliative competence of BcMed in the process of professional education : dis. … kand.ped.n. Pereyaslav-Khmelnytsky state pedagogical university named after Grygorii Skovoroda (in Ukrainian).

Sharlovich, Z. 2015. Forming of professional and pedagogical competence of family medicine nurses in the process of professional preparation: dis. … kand.ped.n. Zhytomyr state university named after Ivan Franko (in Ukrainian).

Zakusylova, Т. 2018. Forming of basic professionalism of future nurses in the process of professional preparation : dis. … kand. ped.n. / Classical private university (in Ukrainian).

Riga, О., Penkov, А., Konovalova, N. 2017. Principles of palliative care provision to children. Handbook for trainers on children palliative care (in Ukrainian).

Yaroshenko А.О., Varban М.Yu., Shulga L.О. 2017. Pecularities of provision of medical and social services for vulnerable groups of citizens using gender-sensitive approach: Hand-book. К.: МBF “Alians hromadskoho zdorovia”. (in Ukrainian).

Опубліковано
2020-07-07
Як цитувати
Вольф, О. О. (2020). ТРАНСФОРМАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ОСВІТИ ФАХІВЦІВ З СЕРЕДНЬОЮ МЕДИЧНОЮ ОСВІТОЮ З ПИТАНЬ ДОПОМОГИ В КІНЦІ ЖИТТЯ У КОНТЕКСТІ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ І ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА В УКРАЇНІ. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія "Питання політології", 37, 60-68. https://doi.org/10.26565/2220-8089-2020-37-09
Розділ
ПУБЛІЧНА ПОЛІТИКА ТА ПОЛІТИЧНІ КОМУНІКАЦІЇ