Аксіологічна параметризація образів «мати», «батько» у свідомості дитини молодшого та середнього дошкільного віку
Ключові слова:
дитяче мовлення, мовна свідомість, вільний асоціативний експеримент, україномовні діти, діти білінгви, стимул, концепт
Анотація
Стаття присвячена актуальній для сучасного мовознавства проблемі дослідження мовної свідомості дитини. У роботі розглянуто результати вільного асоціативного експерименту з україномовними дітьми та дітьми-білінгвами 4–5 років, проведеного у Харкові та Львові. Стимулами є слова «тато» й «мама». Реакції на зазначені слова-стимули дають змогу дійти висновків про особливості формування образів «батько» й «мати» в онтогенезі. Їх аксіологічна параметризація у мовній свідомості дитини молодшого та середнього дошкільного віку зумовлюється головним чином гендерними чинниками, що характеризують як респондентів, так і об’єктів асоціюванняЗавантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Акуленко А. А. Параметри внутрішнього лексикону дитини шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / А. А. Акуленко. — К., 2007. — 18 с.
2. Асаула М. М. Лексика «дитячого спілкування» у говірках Центральної Слобожанщини (Харківщини) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / М. М. Асаула — Х., 2011. — 20 с.
3. Бакіна Т. С. Сучасний фольклор школярів: (Особливості творення і побутування) : дис. ... канд. філол. наук : спец. 10.01.07 «фольклористика» / Т. С. Бакіна — К., 1997. — 211 л.
4. Береснева Н. И. Доминанты образа мира современного русского ребенка / Н. И. Береснева // Антро-поцентрический подход к языку. — 1998. — Ч. 2. — С. 161—172.
5. Береснева Н. И. Модель внутреннего лексикона в позднем онтогенезе (Ассоциативный эксперимент) : дис. … канд. филол. наук: спец. 10.02.19 «Теория языка» / Н. И. Береснева. — Пермь, 1997. — 190 с.
6. Береснева Н. И. Периферийные реакции в детских ассоциативных полях / Н. И. Береснева // Проблемы социо- и психолингвистики. — 2002. — № 1. — С. 53—55.
7. Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія / А. Богуш. — К. : Слово, 2010. — 374 с.
8. Боть Л. П. Вивчення дитячого мовлення: історія та напрямки дослідження / Л. П. Боть, О. І. Малишева // Культура народів Причорномор’я / Таврійський нац. ун-т. — Сімферополь, 2007. — № 120. — С. 63—67.
9. Боть Л. П. Поетапна еволюція форм дитячої комунікації (теоретичний аспект) / Л. П. Боть // Вісник Черкаського університету. Сер. : Філол. науки. — Черкаси, 2004. — Вип. 59. — С. 144—149.
10. Боть Л. П. Психолінгвістичний аспект дитячого мовлення / Л. П. Боть // Актуальні проблеми мента-лінгвістики. — Черкаси, 2001. — Ч. 2. — С. 3—5.
11. Гасица Н. А. Ассоциативная структура значения слова в онтогенезе: дис. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / Н. А. Гасица. — М., 1990. — 184 с.
12. Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психолінгвістичний та лінгво-методичний аспекти: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Л. О. Калмикова. — К. : НМЦВО,
2003. — 320 с.
13. Лурия А. Р. Речевые реакции ребенка / А. Р. Лурия // Речь и интеллект в развитии ребенка: сб. ст. / [под ред. А. Р. Лурия]. — М., 1928. — С. 228—235.
14. Моісеєнко О. Ю. Дискурсно-прагматичні особливості дитячого мовлення (на матеріалі сучасної ан-глійської мови): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мо-ви» / О. Ю. Моісеєнко. — К., 1999. — 20 с.
15. Уфимцева Н. В. Развитие стратегий осознания значения слова в онтогенезе / Н. В. Уфимцева // Пси-холингвистические исследования в области лексики и фонетики : сб. ст. — Калинин, 1983. — С. 115—154.
16. Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Лингвистика детской речи: учеб. пособ. для студ. высш. учеб. зав. / С. Н. Цейтлин. — М. : ВЛАДОС, 2000. — 240 с.
2. Асаула М. М. Лексика «дитячого спілкування» у говірках Центральної Слобожанщини (Харківщини) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / М. М. Асаула — Х., 2011. — 20 с.
3. Бакіна Т. С. Сучасний фольклор школярів: (Особливості творення і побутування) : дис. ... канд. філол. наук : спец. 10.01.07 «фольклористика» / Т. С. Бакіна — К., 1997. — 211 л.
4. Береснева Н. И. Доминанты образа мира современного русского ребенка / Н. И. Береснева // Антро-поцентрический подход к языку. — 1998. — Ч. 2. — С. 161—172.
5. Береснева Н. И. Модель внутреннего лексикона в позднем онтогенезе (Ассоциативный эксперимент) : дис. … канд. филол. наук: спец. 10.02.19 «Теория языка» / Н. И. Береснева. — Пермь, 1997. — 190 с.
6. Береснева Н. И. Периферийные реакции в детских ассоциативных полях / Н. И. Береснева // Проблемы социо- и психолингвистики. — 2002. — № 1. — С. 53—55.
7. Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія / А. Богуш. — К. : Слово, 2010. — 374 с.
8. Боть Л. П. Вивчення дитячого мовлення: історія та напрямки дослідження / Л. П. Боть, О. І. Малишева // Культура народів Причорномор’я / Таврійський нац. ун-т. — Сімферополь, 2007. — № 120. — С. 63—67.
9. Боть Л. П. Поетапна еволюція форм дитячої комунікації (теоретичний аспект) / Л. П. Боть // Вісник Черкаського університету. Сер. : Філол. науки. — Черкаси, 2004. — Вип. 59. — С. 144—149.
10. Боть Л. П. Психолінгвістичний аспект дитячого мовлення / Л. П. Боть // Актуальні проблеми мента-лінгвістики. — Черкаси, 2001. — Ч. 2. — С. 3—5.
11. Гасица Н. А. Ассоциативная структура значения слова в онтогенезе: дис. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / Н. А. Гасица. — М., 1990. — 184 с.
12. Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психолінгвістичний та лінгво-методичний аспекти: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Л. О. Калмикова. — К. : НМЦВО,
2003. — 320 с.
13. Лурия А. Р. Речевые реакции ребенка / А. Р. Лурия // Речь и интеллект в развитии ребенка: сб. ст. / [под ред. А. Р. Лурия]. — М., 1928. — С. 228—235.
14. Моісеєнко О. Ю. Дискурсно-прагматичні особливості дитячого мовлення (на матеріалі сучасної ан-глійської мови): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мо-ви» / О. Ю. Моісеєнко. — К., 1999. — 20 с.
15. Уфимцева Н. В. Развитие стратегий осознания значения слова в онтогенезе / Н. В. Уфимцева // Пси-холингвистические исследования в области лексики и фонетики : сб. ст. — Калинин, 1983. — С. 115—154.
16. Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Лингвистика детской речи: учеб. пособ. для студ. высш. учеб. зав. / С. Н. Цейтлин. — М. : ВЛАДОС, 2000. — 240 с.
Опубліковано
2015-11-30
Як цитувати
Філон, М. І., & Галунова, Н. М. (2015). Аксіологічна параметризація образів «мати», «батько» у свідомості дитини молодшого та середнього дошкільного віку. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (1152), 35-39. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/3792
Номер
Розділ
Статті