ПРАВОВІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ АВТОНОМІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ У МІНЛИВОМУ КОНТЕКСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Україні в умовах швидкозмінного контексту вищої освіти, сформованого глобалізацією, цифровіза цією, війною та реформою політики. Університетська автономія, що охоплює академічний, організаційний, фінансовий та кадровий аспекти, є фундаментальним принципом забезпечення якості, адаптивності та стійкості систем вищої освіти. Хоча Закон України «Про вищу освіту» 2014 року формально гарантує широку інституційну автономію, її практична реалізація залишається непослідовною через суперечливі правові норми, надмірне бюрократичне регулювання та відсутність ефектив
них гарантій від політичного втручання.
У статті пропонується багатотеоретична основа, що ґрунтується на державній політиці (теорія принципала-агента), правовому конституціоналізмі та управлінні освітою (трикутник координації Кларка), для аналізу розбіжності між де-юре та де-факто автономією. Вона також спирається на філософські перспективи Гумбольдта для посилення етичного імперативу інституційної незалежності. Порівняльний огляд міжнародної практики, зокрема Німеччини, Сполучених Штатів, Фінляндії та Австрії, розкриває практичні стратегії, які Україна може адаптувати до реалій воєнного часу.
У статті пропонуються комплексні правові та інституційні реформи, включаючи гармонізацію нормативних актів, кодифікацію процедурної автономії, створення незалежних механізмів нагляду та гнучке фінансове управління через контракти, що базуються на результатах діяльності. Акцент робиться на необхідності адаптивних правових рамок, що реагують на кризові умови та регіональні відмінності. У висновках обґрунтовується необхідність багаторівневої моделі автономії, яка поєднує інституційну свободу з підзвітністю та стійкістю. Така модель є важливою не лише для підвищення якості академічної діяльності та інновацій, але й для захисту демократичних цінностей та відновлен
ня інтелектуальної інфраструктури України на етапі післявоєнного відновлення.
Завантаження
Посилання
Bennetot Pruvot, E., Estermann, T., & Popkhadze, N. (2023). University autonomy in Europe IV: The scorecard 2023. European University Association. https://www.eua.eu/publications/reports/university-autonomy-in
europe-iv-the-scorecard-2023.html
Berdahl, R. (1990). Academic freedom, autonomy and accountability in British universities. Studies in Higher Education, 15(2), 169-180. https://doi.org/10.1080/03075079012331377491
Buenstorf, G., & Koenig, J. (2020). Interrelated funding streams in a multi-funder university system: Evidence from the German Exzellenzinitiative. Research Policy, 49(3), 103924.
Butenko, A., Yeremenko, O., & Stukalo, N. (Eds.). (2023). Report on higher education quality in Ukraine and its compliance with the tasks of sustainable innovative development of society in 2022 [PDF]. National Agency for Higher Education Quality Assurance. Retrieved from https://en.naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/REPORT-ON-HIGHER-EDUCATION-QUALITY-IN-UKRAINE-IN-2022.pdf
City as a Stage. (2025). The issue of a Ukrainian university in Lviv. https://city-as-stage.lvivcenter.org/en/articles/the-issue-of-a-ukrainian-university-in-lviv/
Clark, B. R. (1983). The higher education system: Academic organization in cross-national perspective. University of California Press.
Constitution of Ukraine. (1996). Constitution of Ukraine. Kyiv: Verkhovna Rada.
Craciun, D., Elken, M., Maassen, P., Jungblut, J., & van der Meulen, B. (2024). EP Academic Freedom Monitor 2023. European Parliament Think Tank. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2024/757798/EPRS_STU(2024)757798_EN.pdf
European Court of Human Rights. (2018). Case of Mustafa Erdoğan and Others v. Turkey. ECHR.
European University Association. (2022). University autonomy in Europe IV: The scorecard. EUA. https://www.eua.eu/downloads/publications/eua%20autonomy%20scorecard.pdf
European University Association. (2023). Supporting the Ukrainian university sector. https://www.eua.eu/publications/reports/supporting-the-ukrainian-university-sector.html
Ignatieff, M. (2025, June 2). An authoritarian came for my university. The Washington Post https://www.washingtonpost.com/opinions/2025/06/02/trump-harvard-attack-viktor-orban-ceu-hungary/
Kharchenko, A., Nalyvaiko, O., Kreydun, N., Sheiko, A. ., Ptushka, A., Khatuntseva, S., & Zotova, L. (2024). Digital Technologies as a Factor of Transformation of Learning in the University Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(4), 97-126. https://doi.org/10.18662/rrem/16.4/909
Lane, J. E. (2007). The principal-agent framework and the study of higher education governance. Higher Education Management and Policy, 19(2), 1-14.
Marginson, S. (2018). Higher education and the common good. UCL Press.
Marginson, S. (2018). The dream is over: The crisis of Clark Kerr’s California idea of higher education. University of California Press.
McLendon, M. K., & Hearn, J. C. (2013). The resurgent state in U.S. higher education: Recent trends in state policy and their implications for institutional autonomy. The Journal of Higher Education, 84(6), 769–800. https://doi.org/10.1353/jhe.2013.0039
Mierau, J. O., Rabinovych, M., & Iashchenko, I. (Eds.). (2024). Academia in Ukraine in times of war: Understanding the status quo, challenges, and support needs. Science-at-Risk Monitoring Report. https://science-at-risk.org/wp-content/uploads/2025/04/report_ukraine_2024-1.pdf
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2025, April 08). The Law “On Support of Scientific Work in Higher Education Institutions” has been signed. Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/news/pidpysano-zakon-pro-pidtrymku-naukovoi-roboty-roboty-v-zakladakh-vyshchoi-osvity
Osipian, A. L. (2017). University autonomy in Ukraine: Higher education corruption and the state. Communist and Post-Communist Studies, 50(3), 233–243. https://doi.org/10.1016/j.postcomstud.2017.06.004
Ostling, J. (2018). Humboldt and the modern university. History of Universities, 31(1), 89-110.
Pritchard, R. (2006). Trends in German higher education: Autonomy and accountability. European Education, 38(3), 7-22.
Scholars at Risk. (2024). Free to think 2024. Scholars at Risk Network. https://www.scholarsatrisk.org/resources/free-to-think-reports/
Shevchenko, V. V. (2019). The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military political crisis. International Journal of Educational Development, 65, 237–253. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009
Shofolova, N. (2022). Financial Policies of Higher Educational Institutions. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (13), 70–80. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-70-80
Times Higher Education. (2022). Ukraine crisis. https://www.timeshighereducation.com/policy/ukraine-crisis
Tymchak, V. V., & Tymchak, M. V. (2025). Financial autonomy of higher education institutions: Administrative and legal limits and possibilities. Analytical and comparative law, (2), 721–725. https://doi.org/10.24144/27886018.2025.02.108
United Nations Development Programme. (2025). Ukraine boosts academic integrity with new guidelines for higher education. Retrieved from https://www.undp.org/ukraine/press-releases/ukraine-boosts-academicintegrity-new-guidelines-higher-education
Verkhovna Rada of Ukraine. (2014). Law of Ukraine “On Higher Education” No. 1556-VII, adopted July 1, 2014. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Zumeta, W. (1992). State Policies and Private Higher Education: Policies, Correlates, and Linkages. The Journal of Higher Education, 63(4), 363–417. https://doi.org/10.1080/00221546.1992.11778376